"SO" på hybrid: Er CD bedre enn SACD?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.849
Ettersom Peter Gabriels "So" er en gammel venn som jag tidligere kun hadde på kassett (!) så gikk jeg nå til anskaffelse av remastret hybrid med SACD og CD-spor på.

I motsetning til mange andre hybrider der CD-laget er hardt komprimert i forhold til SACD/DVDA-laget, så er det her relativt likt. Kanskje en god anledning til å sammenligne formater?

Jeg kan ikke fri meg fra fornemmelsen av at SACD gir "one-note diskant". Den er alltid iørefallende, men det er kanskje litt vel mye tsk tsk også når det skal væra et clash eller en plonk. Så også sammenlignet med CD-sporet på denne plata. Jeg synes det var lettere å følge rytmeseksjonen på CD-sporet enn på SACD-sporet. Men So er uansett så "hardt" produsert at det forekommer meg litt vanskelig å konkludere med hva som låter mest naturlig i dette tilfellet.

På Sledgehammer - som ikke akkurat var noe lysende eksempel hva lydkvalitet angår - virker denne utgaven mindre anmasende i diskanten enn det jeg husker fra mange år tilbake. Men tungt prosessert. Og ingen av versjonene har en helt realistisk gjengivelse f.eks. av Peter Gabriels stemme. Det høres ut som han er lagt på dels en dels to ganger, og at stemmen er blitt mildt krydret med noe som ikke skulle vært der. Men uansett - jeg synes faktisk at CD-sporet låter hakket mindre unaturlig her enn SACD-sporet.

Det er en omstendelig prosess å skifte mellom de to lagene på min spiller, og en rask A-B test er umulig. Så jeg er langt fra sikker på om jeg hørte det jeg tror jeg hørte. Men det som er helt sikkert var at SACD-sporet ikke på noen måte overbeviste.

Andre som har hørt på denne plata?

Noen som har lignende erfaringer med andre hybrider?

Det kunne være interessant med en formatdiskusjon.

T

theStig

Gjest
Re: "SO" på hybrid: Er CD bedre enn SACD

What??? Hvis "So" ikke låter bra hos deg, så tror jeg ikke det er Peter Gabriel sin feil i hvertfall. I mine ører er dette referanselyd på høyeste nivå. Unaturlig og prosessert vokal?? Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i det du sier. Har du fått tak på en remix kanskje?

K

kbwh

Gjest

Skal finne fram Lpen min, så kan vi jo ta en formatdiskusjon.

Spøk til side. Kanskje det finnes andre palter som er bedre egnet for sammenlikning? Vet for eksemel at på hybridutgaven av Stones' Let it bleed er det SACD sporet som er remastret til CD. Hva er da vitsen med å sammenlikne?

Man trenger altså en hybrid der CD-sporet ikke har vært innom moduleringstypen SACD bruker.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.849

What??? Hvis "So" ikke låter bra hos deg, så tror jeg ikke det er Peter Gabriel sin feil i hvertfall. I mine ører er dette referanselyd på høyeste nivå. Unaturlig og prosessert vokal?? Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i det du sier. Har du fått tak på en remix kanskje?
Den er remastret. Jeg mener å ha noen av origiankuttene på en samle-CD et sted. Må nok sammenligne når jeg får anledning.

T

theStig

Gjest

Den er remastret. Jeg mener å ha noen av origiankuttene på en samle-CD et sted. Må nok sammenligne når jeg får anledning.
Mulig remasteren må få skylda her.

Den jeg har selv på CD låter meget meget godt, det er "original" utgaven fra 1986.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.849
Re: "SO" på hybr

Den jeg har selv på CD låter meget meget godt, det er "original" utgaven fra 1986.
Jeg fant CD-en med "origiankuttene" (originalkuttene) :D Og SACD-utgaven har høyere lydnivå og virker noe komprimert i forhold til originalen (men ikke mye etter dagens standard). På Sledgehammer er det forvrengning på PG sin stemme i remastringen som ikke er til stede på originalen. Den eneste forbedringen (i smak-og-behag kategorien) man kanskje kan snakke om, er at rytmeseksjonen er litt dempet på remastringa på dette kuttet.

Men dette er første gangen jeg har opplevd at en SACD remaster produksjon låter dårligere enn originalen. Ren brønnpissing.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.928
Re: "SO" på hybrid: Er CD bedre

Stig, da "So" kom på CD i 1986, slaktet danske High Fidelity CD utgaven kontra LP utgaven i en sammenligning. Men nå har nå CD spillerne blitt en god del bedre siden den gang.

Jeg har både 1986 CD utgaven av "So" og hybrid SACD utgaven. CD utgaven låter OK sett i lys av datidens A/D konvertere. SACD utgaven låter i mine ører en del bedre totalt sett, men dette er absolutt ikke en optimal mastering, det er noe "rart" i øvre mellomtone/diskant.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.928

Spøk til side. Kanskje det finnes andre palter som er bedre egnet for sammenlikning? Vet for eksemel at på hybridutgaven av Stones' Let it bleed er det SACD sporet som er remastret til CD. Hva er da vitsen med å sammenlikne?
Nei. Du misforstår her. Både CD sporet og SACD sporet er remastret fra de originale analoge masterbånd. Analogtapene er digitalisert med DSD A/D konvertere fra EMM Labs. DSD signalet er direkte overført til SACD sjiktet (mulig nedgradert fra 5,6 fs. til 2,8 fs). Når det gjelder CD sjiktet så er samme DSD digitalmaster benyttet, bare at her er 1bit 5,6 Mhz (2,8Mhz) signalet omgjort til CD standarden på 16bit/44,1 KHz via noe som heter "Super Bit Mapping Direct" . Dette er "intelligente" algoritmer som har til hensikt å bevare mest mulig av lyden på den høyoppløselige DSD masteren, overført til CD's lavere lydoppløsning på 16 bit 44;1 KHz lyd.

Konklusjon: På denne måten får du ikke bare den beste CD lyden, men også den mest ærlige lyden for å sammenligne CD sjiktet mot SACD sjiktet.

Mange nye CD'er blir i dag remastret med DSD (SACD) teknologi UTEN at musikken nødvendigvis blir utgitt på SACD. Eksempelvis er de 3 siste samlealbum med Elvis Presley på CD remastred med bruk av DSD. Disse blir kanskje aldri utgitt på SACD.
Jeg har kjøpt en av disse Elvis CD'ene. Glimrende lyd. Mastret av Vic Anesini (en av de få "good guy's" igjen i masteringbransjen) i Sony Music Studios, NYC.
Som det står i innleggsheftet til CD'en: "Mastred using DSD technology for superior audio quality" ;)

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.849

det er noe "rart" i øvre mellomtone/diskant.
Da hører vi i alle fall det samme :)

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3

Har "So" på vinyl,men har ikke hørt på den enda.. Den er møkkete,så jeg må vaske den først. Kjøpte den brukt på QXL. Det eneste dumme med vinylen er det pinlige renholdet!

Topp Bunn