Snu nettstikk

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
Kan noen hjelpe meg litt, prøver denne metoden fra Leif Erntsen ved å måle spenning mellom jord og apparatchassis, men får ikke noe utslag på voltmeteret, og det skjønner jeg ikke noe av...

Jeg gjør dette:

EDIT: -fjerner jord fra anleggkursen
-setter voltmeteret på 600VAC
-setter nettkabel i ujordet nettstikk
-slår på produktet
EDIT: -setter den ene pinnen på nettjord på anleggkurs som ikke er koblet til nettstikk, og den andre på apparatchassis, men null utslag!!?

Er det noe jeg gjør galt, eller kan det være at voltmeteret er for dårlig?

MVH
Ole

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
nei sorry, bare fjerna jord på anleggkursen, og bruker denne jordinga på samme kurs ;) er bare ikke nettkabelen som er kobla til jord

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ops, trykket på sletteknapp i ørska. Det du er ute etter, er å finne den veien på kontakten som gir minst potensialeforskjell mellom chassis og jord. Sikker på at du er nede på metall, og at samme metall er koblet til apparatet (ikke dobbeltisolert kanskje)?

Mvh Vidar P

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
173
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
???  Og ikke lovlig!  :eek:

Mener det er regler for at man skal ha enten jordet eller ujordete stikk i ett og samme rom. Og det har selvsagt sin grunn!!!

Der var muligens også en regel tidligere om at dersom man hadde begge deler, skulle avstanden mellom jordet og ujordet være minst 2 meter slik at man ikke kunne ha fysisk kontakt med begge............

TAKE CARE   ;)

Edit:
Så forklaringen din nå  :)

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
Ops, trykket på sletteknapp i ørska. Det du er ute etter, er å finne den veien på kontakten som gir minst potensialeforskjell mellom chassis og jord. Sikker på at du er nede på metall, og at samme metall er koblet til apparatet (ikke dobbeltisolert kanskje)?

Mvh Vidar P
Ikke sikker på at jeg er nede på metall der det er jord, noe jeg kan gjøre for å være sikker på å være tilkoblet jord på apparatet?

Riktig det med minst potensialforkjell mellom chassi og jord ja ;)

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
365
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3
Tok kopi av dette for en stund siden.

Få bedre lyd, ved nettstikkene rett vei.
Dette er ikke noe "Hokus Pokus", men skyldes ulik kapasativ kopling mellom de to nettfasene referert til chassis (kabinett).

For å få best mulig lydgjengivelse anbefales flg:

Spill et musikk-kutt med enkel musikk (sang, bass, gitar. gjenta musikk-kuttet 3 ganger. Snu så nettstøpselet til f.eks.sluttforsterker. Du vil kunne høre en klangforskjell. Dette er ikke noe "Hokus Pokus", men skyldes ulik kapasativ kopling mellom de to nettfasene referert til chassis (kabinett). For å få best mulig lydgjengivelse anbefales flg:

1. Sett på nettspenning (slå på) alle apparatene, uten at signalkabler er tilkoplet.

2. Mål deretter AC spenningen (vekselspennin) med et digitalvoltmeter mellom nettjord og chassis på effektforsterker (ved ujordet anlegg kan en holde den ene målepinnen i hånden).

3. Vend stikket til den posisjon som gir lavest AC-spenning.

4. Deretter måles spenningen mellom kraftforsterker og de andre apparatene.

Nettstikket vendes på disse til den posisjon som gir lavest spenning mot kraftforsterker.

B

BjornE

Gjest
Kjøp skilletrafo. Sammen med et godt vern løser dette det meste av nettproblemer, trur eg.

Dersom du har mistanker om nettproblemer er en skikkelig 13A netttrafo eneste sikre løsning. Disse kjøpes i proffbutikker beregnet for å beskytte store datanettinstallasjoner og koster noen kroner, 15`, men fungerer udiskutablet. Har selv tre stykker, ett mindre på PC utstyret og to 13A på server og musikkanlegg. Hører egentlig ikke forskjell på lyden men sover godt.....

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
Der er problemet ditt  ;)

Du må skaffe deg et meter med millivolt AC.

Mvh
Rolf
Fant det ut fort Hr. Danielsen, jeg mente ac200, jeg hadde det på det voltmeteret jeg brukte, men crappy biltema møkk meter var feilen, fikk låne et bedre ett av Olof, og da funket det strålende, MAO mitt voltmeter var problemet, nå er alt i skjønneste orden.

Takk for innspill Hr. Danielsen og dere andre :)

MVH
Ole

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Du må skaffe deg et meter med millivolt AC.
HVA? Måle nettspenning med mV innstilling?
Høres ut som en sikker måte å svi instrumentet eller ihvertfall båse en sikring.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Høres ut som en sikker måte å svi instrumentet eller ihvertfall båse en sikring.
Ikke nettspenningen, men potensialet mellom chassis og jord  ;)
Det blir litt lavere spenning... men mV var vel litt optimistisk kanskje ja?

Mvh Vidar P

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Det er som Vidar har påpekt ikke snakk om nettspenning. Du blåser heller ikke sikringer med å måle spenning (i alle fall når det gjelder 230v), men dersom du prøver å måle strømmen i stikkontakten.... :D ;)

R

Kanskje Hr. Borgenvik kan si noe om hvilke spenninger han målte?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Jeg fikk demonstrert en Classè cd-spiller en gang. Den ga beskjed på displeyet om at man burde snu nettkontakten. Jeg hørte riktignok ingen forskjell da vi gjorde det, men meldingen på displayet forsvant i det minste.

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Ikke nettspenningen, men potensialet mellom chassis og jord  ;)
Det blir litt lavere spenning... men mV var vel litt optimistisk kanskje ja?
Mvh Vidar P
Om det skal være noen forskjeller  å bry seg om, må det vel være snakk om noen volt i hvertfall?
Og ang. blåsing av sikring, det er selvfølgelig sikringen i måleinstrumentet jeg snakket om.

Det hadde vært fint om noen av de som har gjort denne øvelsen kan rapportere hva slags spenninger de faktisk målte.

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
Det er som Vidar har påpekt ikke snakk om nettspenning. Du blåser heller ikke sikringer med å måle spenning (i alle fall når det gjelder 230v), men dersom du prøver å måle strømmen i stikkontakten....  :D  ;)

R

Skal prøve.. Jeg målte hvilken side jeg skulle ha nettkontakten i veggen, ved å sette voltmeteret på AC(200) og målte minst strøm mellom jord og apparatchassis ved å fjerne jord fra anleggkurs sette i nettkabel i veggen, ene pinnen til jord (som da var av) og den andre på chassis, målte da minste strøm ved å snu kontakten for å se hvilken vei som viste minst på voltmeteret!

MVH
Ole

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.491
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Der var muligens også en regel tidligere om at dersom man hadde begge deler, skulle avstanden mellom jordet og ujordet være minst 2 meter slik at man ikke kunne ha fysisk kontakt med begge............
I ditt tilfelle må avstanden være det dobbelte ;)
For å være helt sikker :)

Tetragrammaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2006
Antall liker
90
Sted
Sola utenfor Stavanger
Torget vurderinger
44
Sv: Re: Snu nettstikk

Borgenvik skrev:
Det er som Vidar har påpekt ikke snakk om nettspenning. Du blåser heller ikke sikringer med å måle spenning (i alle fall når det gjelder 230v), men dersom du prøver å måle strømmen i stikkontakten.... :D ;)

R

Skal prøve.. Jeg målte hvilken side jeg skulle ha nettkontakten i veggen, ved å sette voltmeteret på AC(200) og målte minst strøm mellom jord og apparatchassis ved å fjerne jord fra anleggkurs sette i nettkabel i veggen, ene pinnen til jord (som da var av) og den andre på chassis, målte da minste strøm ved å snu kontakten for å se hvilken vei som viste minst på voltmeteret!

MVH
Ole
Hvilke måleverdier fikk du? Jeg bruker også et crappy Biltema voltmeter (dvs. multimeter) og måler AC(200) - får ikke noe utslag i det hele tatt. Jeg måler riktignok ikke mot jord i veggen, men jord i en APC "padde" med 8 uttak og "surge protection"...

Hvordan fjerner jeg forøvrig jord fra anleggskurs?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
671
Sv: Re: Snu nettstikk

Hellnoob skrev:
Hvordan fjerner jeg forøvrig jord fra anleggskurs?
Klipper av støpselet på padda og monterer et nytt et uten å kople jordledningen ;)

Topp Bunn