baluba skrev:
tvb skrev:
Halldór Laxness opplevde nynorsk som en full svenske som prøver å snakke gammelislandsk ;D
Vi snakker slik våre besteforeldre, oldeforeldre og tippoldeforeldre snakket. Om han opplever det slik han sier så forteller det mer om hann enn om oss.
Neida, språkmelodien har endret seg enormt i hele landet etter innføringen av radio og mer utstrakt reisevirksomhet mellom regioner. Lytt til tidlige radioopptak og intervjuer med personer fra lav til høy, for å få det bekreftet.
Laxness hører med sitt språkøre at norsk er blitt avslepet i forhold til konsonantfokus i gammelnorsk, og henviser til den språklefsingen som oppstår hos en beruset person. Presisjonen i gammelnorskens ordforming er blitt borte.
Svensker syns vi snakker dansk; dansker tror vi snakker svensk og at vi av en eller annen grunn syns det er i orden å ligge tett på fistel når vi snakker. (Se på videoen med foreleseren på BI som har gått rundene i det siste, for å få et meget godt eksempel på hvor horribelt norsk kan lyde.)
I noen få dalfører og områder av landet så har man holdt på konsonantfokus i uttalen, og det syns jeg er vakkert. Holdt på å gifte meg med en fra et område i Sogn der de snakker så utrolig flott at jeg kunne tenkt meg å lytte til det resten av livet.