Snedig observasjon ved integrering av sub.....

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
114
Sted
Sør-Trøndelag
Hei.

Min Gryphon Diablo har 2 utganger for sub,en for hver kanal.
Jeg har en Dynaudio SUB500 i anlegget som jeg kun har brukt til LFE på hjemmekinoforsterkeren.
Idag fikk jeg ånden over meg og tenkte jeg skulle prøve å koble suben til Diabloen bare for å prøve suben til stereo.
Siden Dynaudio Confidence 4 basser nok i seg selv har jeg ikke prøvd dette før.
Anlegget er veldig avslørende så er det nesten for mye bass på noen skiver,men litt tynt på andre.

Så koblet jeg til og begynte å spille.
Jeg begynte å eksperimentere med fase på suben. Suben har fjernkontroll og har inntstilling for 0-90-180 og 270 i fase.
I Instruksjonsboka står det simpelthen at den fasen som gir mest bass er den rette.
jeg oppdaget straks at 180 ga mest bass og at den har myye svakere ved 0 og 90. Kanskje riktignok litt raskere og tørrere,men betydelig svakere.
Deling satt jeg til 60Hz.

Til dere guruer som har peiling på dette :).... Hva skyldes egentlig dette,og er det noe som er"feil"her?
Hele anlegget står i bruksstua i huset og ingen akustiske tiltak er gjort.
Dog etter mine ører så spiller stereoanlegget veldig bra i rommet uten store dipper og suck-out's.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ingen ting feil, bare litt geometri. Det handler enkelt sagt om hvordan lydbølgene opptrer i rommet og hvordan stående bølger drives eller ikke drives. Tydeligvis er løpetidsforskjellen fra hovedhøyttaler og sub slik de summerer seg i akustisk motfase i lytteposisjon hvis sub'en spiller i tilnærmet samme elektriske fase som hovedhøyttalerne, mens de summerer seg i akustisk fase hvis sub'en har en 180 graders fasedreining. Det kan også være at sub'en, hvor den nå enn er plassert, står slik at den nuller ut kanselleringen du ellers ville fått fra veggen bak høyttaleren. En sub i motfase kan "tørke opp" den delen av høyttalerlyden som ellers ville blitt reflektert fra bakvegg og kommet tilbake til frontbaffelen i motfase med direktelyden.

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
114
Sted
Sør-Trøndelag
:)
Du er rimelig unik Asbjørn.
Svaret ditt der alene gjorde at jeg nå skjønner litt av hva dette med fase og akustikk går ut på.
Her er ett utopisk bedritent bilde av hvordan anlegget står.
Ca 305 cm fra diskantene og til øret mitt i sweetspot og ytterligere 4 m fra øret til bakvegg.
DSC_0123_1.jpg

Topp Bunn