Smell i høytaler når signal forsvinner.

8-Ball

Medlem
Ble medlem
18.03.2006
Innlegg
17
Antall liker
0
Har en gjeng med Ice moduler, Embla Maenia. Og den ene av denne gjør at det smeller i ht når signal forsvinner ved bruk av xlr inngangen. f.eks under muting og skifte av kilde. Dette gjelder uansett hvilke kanal denne ene blokka er koblet til så det er ikke pre som er problemet. Når smellet kommer så får jeg full slaglengde på elementene i den ht som er tilkoblet denne forsterkeren.

Hva kan dette være? Noen som har peil. Tenkte å måle ohm på komponenter i signalveien i forsterkeren og sammenligne med den som er i orden. Er dette en ide for å finne problemet? Hvirker liksom som at den tømer all lagret effekt fra kondisser rett ut eller noe!?

Roy
 
M

MPT

Gjest
Hvis jeg forstår deg rett her, så har du slått av alt utenom effekten, og den er tilkoblet høyttalerne.Da får du ett ganske kraftig smell i høyttalerne, slukk alltid effekten først og på sist...
 

8-Ball

Medlem
Ble medlem
18.03.2006
Innlegg
17
Antall liker
0
Da har jeg nok vært dårlig å formulere meg. :p

Smellet kommer kun i den ene monoblokka, men ikke under av-på slåing. Men ved muting av volum og skifte av kilde på prosessoren, f.eks fra cd til dvd. Med andre ord når signalet til effekten opphører i korte perioder.
 
T

theStig

Gjest
Høres ut som det er noe feil med preampen/prosessoren din. Prøv å bytte om høyre og venstre ut fra preampen, for å se om problemet da også bytter kanal.
 

8-Ball

Medlem
Ble medlem
18.03.2006
Innlegg
17
Antall liker
0
Står i første post at det gjelder uansett hvilke utgang den er koblet til. Og i og med det er kun denne effekten som gjør dette og ikke de 4 andre så er det garantert noe galt med effektforsterkeren. Men hva.. ???
 
T

theStig

Gjest
Sorry, så ikke det jeg. Tydelig at det er noe feil med den ene blokka da. Har du lagt merke til om det er et kort smell, eller om elementene blir stående ut eller inne over litt tid når dette skjer?
 

8-Ball

Medlem
Ble medlem
18.03.2006
Innlegg
17
Antall liker
0
Det er et kort smell. Nok til å presse ut elementene til grensen av hva de kan. Nok ikke særlig heldig for den ht som står i sammen med denne effekten. Bruker rca på denne nå for å slippe dette smellet. Når rca blir brukt så eksisterer ikke problemet. Men ville helst brukt xlr.
 
T

theStig

Gjest
Har du et multimeter, så mål om det er noe DC-potensiale på inngangen. Med strømmen på, mål likespenning mellom pin 2-3 og pin 1-3 på XLR kontakta. Er det noe DC der, så er det noe feil med forsterkeren.
 

8-Ball

Medlem
Ble medlem
18.03.2006
Innlegg
17
Antall liker
0
Skal måle dette. Bare så jeg forstår dette riktig, skal jeg måle på kontakten på effekten eller prosessoren? Regner med du mener effekten.
 
T

theStig

Gjest
Mål på kontakten på effektforsterkeren UTEN signalkablen tilkoblet, og MED strømmen påskrudd på effekforsterkeren så klart. Koble fra høyttaleren kan være lurt.
 

8-Ball

Medlem
Ble medlem
18.03.2006
Innlegg
17
Antall liker
0
Ok, skal prøve dette. Legger inn svar imorgen, da multimeteret ligger på jobb.
 
Topp Bunn