SME 312 erfaringer?

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Antall liker
25
Torget vurderinger
7
Har vært innom Dronning Mauds gt for å ta rede på pris på 12"-armen SME 312. Har noen erfaring med denne armen versus en normal 9" SME IV / V? Spesielt om man kan forvente at en 12 tommers arm med mindre feil i sporingsvinkel vil oppveie kvalitets-forskjellen opp mot de to andre armene. En SME 312 eller IV vil koste sånn omtrent det samme.

Skal bruke den på Scheu platespiller der jeg har mulighet for to 12" eller 9" armer. Tenker på Lyra Argo i eller Skala pick-up i kombinasjon med armen.

Dersom noen her på sentralen faktisk har en av de tre nevnte armene til salgs, så er jeg jo klart interressert.

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.709
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Rudi her på sentralen er en ressurs med tanke på ditt spørsmål. Send han en PM, han svarer helt sikkert. Han er hyggelig og hjelpsom.

Peter

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.049
Torget vurderinger
29
Hifi+ hadde en lengre test av SME20 med IV 12" (husker ikke helt hva en heter), der mener jeg det ble gjort en sammenligning mot SME30 med 9" arm. Mener jeg har bladet et sted.
Kom innom en dag Geir, så kan du jo lese artikkelen og ta en kopp kaffe.

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Antall liker
25
Torget vurderinger
7
Husker artikkelen,
men den 12"-armen der vil ikke SME selge løst uten at det er en del av den nevnte 12"-versjon av SME 20. Den armen du nevner er en mer høy-kvalitets utgave enn 312, mer en laaaang SME V.

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Antall liker
25
Torget vurderinger
7
Peter skrev:
Rudi her på sentralen er en ressurs med tanke på ditt spørsmål. Send han en PM, han svarer helt sikkert. Han er hyggelig og hjelpsom.

Peter
Får se først om Rudi responderer på tråden. Det var testen hans av 309 mot SME IV (?) der han mente at den dyrere armen var ganske hørbart bedre som egentlig trigget meg i å sjekke erfaring om 312 er bedre/dårligere enn SME IV pga av den skal være bedre på akkurat denne parameteren som gjelder sporingsvinkel. Mulig at hele spørsmålet blir noe søkt da det skal være flaks om noen andre har hatt samme problemstilling, men verdt forsøket.

O

om.s

Gjest
Siste HiFi+ (#56) har en artikkel om SME 312S, en opppgradert versjon med bl.a V èns lager og oljedemping.

Testen av SME 20/12 finner du i HiFi+ #50.

mvh

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Antall liker
25
Torget vurderinger
7
Takker, da skal jeg få se om jeg kan få låne HiFi+ #56 av hr. Fosse.

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
17.087
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Stort dilemma egentlig........ en 12" arm vil alltid ha mindre sporingsfeil enn en 9", en SME serie V vil alltid være en god del bedre enn en 309/312 med mindre man har samme kabling, det siste magnesiums arm røret til 309/312, demping og evt bedre lagring...... da først vil en 309/312 begynne og nærme seg en serie V, men da har også 309/312 armen kostet omtrent like mye som en ny serie V........ så det er ikke noe enkelt svar på dette, en annen ting er at hvis man ikke har et optimalt driv-verk, pickup, kabling og riaa er det vel kanskje ikke noe stort poeng i og innvestere i en serie V heller. Har man ambisjoner om og ha det beste eller og til slutt ende opp med det beste så er det vel ingen vei utenom innkjøp av en serie V sålenge man skal holde seg innenfor SME familien.

Men et godt driv-verk, en av de nyeste SME 312, en Lyra Argo "i" og en passende riaa, samt kabling som matcher hele veien er da ingen ueffen rigg det....... kan da spille riktig så godt det....... faktisk så bra at det antaglighvis vil ta lang tid før oppgraderings spøkelse melder seg igjen.

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
17.087
Sted
Torget vurderinger
39
Til: GeirTj

Husk at Skala og Argo "i" er ganske så forskjellige lydmessig............ en annen ting er at du kanskje skulle vente et par måneder til etter at C.E.S er ferdig og produsentene har kommet seg hjem igjen så skal du se at det slippes en spennende ny pickup fra samme produsent......... info utover dette kommenteres IKKE av meg ;D

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Antall liker
25
Torget vurderinger
7
Takk Rudi,
forstår at dersom jeg skulle gå for en 312 så bør jeg handle en ny for å få med de siste oppgraderingene. Er jo fristende med en 12" da riggen er forberedt på dette. Er også interresssert i bruktkjøp av en SME V da den i tillegg til kvaliteten også har den besnærende VTA-justeringen.

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Antall liker
25
Torget vurderinger
7
Dette med forskjeller i lydsignatur på Argo I og Skala; hos buttikken i Dronning Mauds gt. promoterte de veldig Skala som en ganske bedre pick-up (og den koster selvsagt adskillig mere også :).

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
17.087
Sted
Torget vurderinger
39
Vel........ bedre og bedre fru Blom i teorien skal det jo være utklassing spesielt tatt prisen i betraktning, men som sagt så synes jeg de er for ulike til egentlig og konkurere direkte med hverandre. Desuten skal en "Skala" ha et ganske så ulikt oppsett enn det en Argo "i" behøver, "Skala" er nok mere en high-end pickup i så måte. Jeg har oppsett hvor en 15000 kr's pickup låter bedre enn en 35000 kr's, det hele går ut på og lage optimale forhold/combo for den pickup man måtte velge...... og når man treffer inner ti'ern..... så garanterer jeg at du hører det godt...... verden blir ikke helt den samme etterpå og plutselig blir allt du har hørt tidligere latterligjort på en måte ;D

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Antall liker
25
Torget vurderinger
7
Takk Rudi,
da tror jeg at jeg satser på en Argo I i første omgang og finregner litt på egnet arm. I artikkelen din vedrørende Argo I (på audiophile.no) så var det vel en SME-arm du benyttet så det er vel trolig en god match.

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
17.087
Sted
Torget vurderinger
39
Argo I passer inn nesten overalt så den er et meget sikkert kjøp, den er nok kanskje ikke førstevalget hvis man har en svært lett arm, men utover det så er det bare og gi gass.

På en av spillerne mine har jeg truffet inner ti'ern med en Helikon SL........ men det er en annen historie ;)

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Antall liker
25
Torget vurderinger
7
I Oslo får man en ny Argo I for 10-11 000 NOK. Ser at Argo tilbys gjerne i USA for rundt 800 US, men det kommer ikke helt klart frem at dette er "i" -versjonen av Argo.
Kunne gjerne gjøre et mer sikkert kjøp i Oslo men OHC har ingen inne for øyeblikket og det er jo ofte en "evig" venting på våre lokale importører når de skal bestille varer. Har noen handlet Argo I nylig fra utlandet med godt resultat?

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
17.087
Sted
Torget vurderinger
39
Hvilke butikker er det som selger Argo for 800 dollar ??

Selv har jeg bare sett Argo tilsalgs så billig når det har vært snakk om utgående demo produkter.....altså lett brukte ting.
Needledoctor solgte ut sine demo Argo'er for 995 dollar om jeg ikke husker helt galt.

Vanlig US pris på Argo I er 1500 dollar.

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Antall liker
25
Torget vurderinger
7
OK,
da er det nok teflonhjernen min som slo til igjen.
Beklager.

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
17.087
Sted
Torget vurderinger
39
Hvis man må betale full listepris i USA og man ikke får nedskrevet faktura prisen er det svært lite og tjene på import for tiden.
Hvis man må betale 1500 dollar + shipping + norsk moms + fortollingsgebyr så sparer man ca den nette sum av nkr 65.-...... det er ikke værd peset spør du meg ;D
.......... har man dog en innbytte Lyra så kan det klart være lønnsomt og benytte seg av Needledoctors innbytte opplegg......... der får man jo god rabatt ala det QuadLars nevner.

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Antall liker
25
Torget vurderinger
7
Hoppsan, nå har jeg fått satt på en Lyra Argo I på den 12" original-armen som jeg handlet med Scheu-spilleren. Nå skjønner jeg alle utsagnene om at god vinyl kan være bedre enn CD. Gud bedre så gøy!!! :D
Takk for omtale av pick-up'er (Rudi/audiophile.no).

Nå mangler det bare et skikkelige svar fra Oslo HiFi Center vedrørende SME 312S tonearm eller opplysninger fra HiFi Guiden vedrørende Conconance ST500 som også er et 12" alternativ.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.017
Sted
Kongsberg
Hei :)

Jeg jobber litt med 312 armen nå i forbindelse med en platespillertest i Fidelity. Dette er standardversjonen med alu armrør men denne må virkelig sies å falle i smak her hos meg. Lyden av denne er mindre "hifiriktig" en den man får fra en SME V (og sannsynligvis 312 i magnesium) men samtidig opplever jeg standard 312 som vennligere, snillere og kanskje mer "platespilleraktig" eller analog i karakteren. Dette blir fort et spørsmålet om hva man er ute etter.
Uansett mener jeg fordelene med 12" lengde - mindre sporingsfeil -> mindre overflatestøy - mer en kompanserer for "ulempene" med aluminiumsarmrøret så personlig ville jeg gått for 312en framfor SME V, om jeg hadde hatt stor nok platespiller til denne. 312 versjonen med magnesium armrør kan godt være et "pose og sekk" produkt som overgår både standard 312 og SME V i ytelse.
Ellers er det kanskje verdt å sjekke ut prisene på OEM versjoner av 312. Transrotor (og sikkert andre tyske produsenter) leverer sine egenbetegnede versjoner av disse armene. Her kan det være noen gode kjøp ute å går.

Ellers syntes jeg at du også bør sjekke ut VPI JMW12.7 ved jakt på en 12" arm:

http://www.vpiindustries.com/products_jmw127.htm

mvh ;)
Gunnar Brekke
Fidelity

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Antall liker
25
Torget vurderinger
7
Takk Gunnar,
skal mail'e Lyric HiFi og spørre hva de tar for armen. Lekkert at denne armen også innehar alle justeringsmulighetene.
Den Classic armen som følger spilleren er en unipivot-arm og den kan være interressant med en arm som SME som har andre opplagrings-prinsipper. Men igjen, de ulike unipivot-armene er sikkert også ganske forskjellige.

Mvh GeirTj

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Antall liker
25
Torget vurderinger
7
OK, nå har jeg fått inn en del priser på 12" armer.

VPI JMW 12.7 ligger på rundt 20'
SME 312S rundt 18'
Consonance ST500 noe mindre enn 10'

Jakten pågår ;-)

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Antall liker
25
Torget vurderinger
7
Hei Jan_I,
enig i at det er lite info vedrørende Conconance ST500 men dersom du leter i Google (Bilder) så vil du se at den figurerer på messer. Den er nesten lik ST600 men har ikke den klampen på armrøret som muligjør justering av rørets lengde. Siden Roy Gregory (engelske bladet HiFi+) fant den aller best helt forlenget til 12" så er det like godt å gå for en ren 12". Det vil også ventelig redusere den effektive massen som gjør ST600 mindre kompatibel med mange pick-up'er.

Men jeg tenderer mot SME312S da jeg forstår av brukererfaringen til Rudi at den er en god match mot Lyra Argo i. Og når noen allerede har funnet heldige synergi-effekter så er dét gull verdt. Har prøvet og feilet nok på hifi-fronten og begynner å bli litt mer forsiktig med innkjøpene.

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Antall liker
25
Torget vurderinger
7
Obs, ny feil kommer; mente å si at Rudi's brukererfaring er at SME (V) er en god match med Lyra Argo i. Beklager at jeg til tider er så slurvete mhp detaljene.

Topp Bunn