Slutt for Norges beste brus

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

Det er en trist dag for alle bruskjennere i Kongeriket.
Den legendariske Brænnebrusen er historie etter 94 år. Borte blir kvalitetsprodukter som Julebrus, Pærebrus og Ananasbrus.

Hvordan skal kvalitetsbevisste forbrukere nå kunne feire jul, når Breænnebrusen ikke lenger skal stå på bordet. Skal vi måtte ta til takke med masseprodusert skvip fra en av de sjelløse brusgigantene fra østlandet? Nei, da drikker jeg heller vann.

Sammen har vi vandret gjennom livet, i gode som i vanskelige stunder. For siste gang løfter jeg mitt glass

Takk for alt kjære Brænnebrus.

http://www.smp.no/article/20091021/NYHETER/733294835/1002#

N

nb

Gjest
Brænne Pærebrus smakte utvannet vann.

Men trist, ja. Er oppvokst med betydelige mengder Breænne Brus. Og var veldig stolt da jeg i temmelig ung alder vant en kasse i en konkurranse på lokalradioen (jeg kommer fra Volda)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Sjølv gjekk eg over til vatn for om lag 30 år sidan, då Hansa gjekk vekk frå si gamle Champangebrusoppskrift og laga noko anna skvip, samstundes som Dei Vise Forskriftsmakarane sa at brus ikkje lenger skulle heite "sitronbrus" "appelsinbrus" eller "ananasbrus", men "brus med sitronsmak", då det var villeiande ettersom brusen ikkje inneheldt ekte fruktsaft.
Men eg drikk til tider anna stoff.
Skal det vere brus, vert det gjerne Solo. Kald. I påska. Når eg skal køyre bil etterpå.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925
Coca Cola er visst svaret. De driver agressiv markedsføring og tilbyr avtaler du ikke kan avslå. Mange spisesteder har ikke Solo pga dette, da de får biligere tilbud som totalkunde fra Coca Cola.

Leve markedet!

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Audiophile-Arve skrev:
Skal det vere brus, vert det gjerne Solo. Kald. I påska. Når eg skal køyre bil etterpå.
Så enig, så enig! Solo = påske....og Kvikk-Lunch, og bålkaffe på svartkjelen!

Forøvrig er det synd at disse lokale mineralvann- og ølprodusentene har blitt oppkjøpt og nedlagt, men det var denne markedsøkonomien, da...

;D

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Markedsmakt heter detn og det er egentlig forbudt på forhindre konkurerernde varer å bli tatt inn i butikken, men CC utnytter makta si: "alle" "vil" ha Cola i sortimentet og da forsviner Flux Soda ,Solo og alt det andre ut
Jeg kjøper aldri noe som kommer fra Coca Cola company.Dvs coke,Sprite Bonaqua eller hva det heter...

Flux Soda som ble solgt Porsgrunn og omegen er den beste brusen synes nå jeg...men det er vel 20 år siden jeg har smakt den.. Her går det på Vann og Munkholm

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Sleiven skrev:
Markedsmakt heter detn og det er egentlig forbudt på forhindre konkurerernde varer å bli tatt inn i butikken, men CC utnytter makta si: "alle" "vil" ha Cola i sortimentet og da forsviner Flux Soda ,Solo og alt det andre ut
Jeg kjøper aldri noe som kommer fra Coca Cola company.Dvs coke,Sprite Bonaqua eller hva det heter...

Flux Soda som ble solgt Porsgrunn og omegen er den beste brusen synes nå jeg...men det er vel 20 år siden jeg har smakt den.. Her går det på Vann og Munkholm
Må innrømme at jeg er djevelsk glad i godt øl også, men skvipet fra bl.a. Ringnes som markedet overflømmes av, er rett ut en nødløsning..

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.892
Torget vurderinger
4
Sleiven skrev:
CC hinder ingen i å bli tatt inn i butikkene. Det har derimot noe å gjøre med avtalene man har med kjedene. Nå som høstjakta i handelen er i gang merker man tydelig kravene fra kjedene som setter prisen på avtalene stadig høyere. Da vil man ha noe igjen også. Det kjedene kan tilby i retur er i hovedsak plass i butikkene. At de velger å skvise mindre leverandører for å få bedre forhandlingskort kan ikke de større leverandørene for.

Minst like stort problem for småleverandørene er kjedenes krav til leveringsdyktighet. For en liten lokal produsent å garantere full levering til en landsdekkende kjede med flere hundre butikker er en kjempeutfordring. En annen ting er forbrukerne selv. Det er lett å klage på at de små gamle tradisjonsrike produsentene blir borte....men det blir de dersom ikke forbruker faktisk kjøper dem. Norske forbrukere er så prisfokuserte at de nesten konsekvent velger det billigste. Da skviser man som forbruker ut de små leverandørene.

Forøvrig er det en smule rart å sette Solo i samme boks som Flux Soda når man klager på markedsmakt. Solo er eid av de norske brusprodusentene i fellesskap, med Ringnes i førersete. Den aktøren i norsk handel som virkelig har kjøpt opp for å legge ned er nettopp Ringnes.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Trane skrev:
Sleiven skrev:
Forøvrig er det en smule rart å sette Solo i samme boks som Flux Soda når man klager på markedsmakt. Solo er eid av de norske brusprodusentene i fellesskap, med Ringnes i førersete. Den aktøren i norsk handel som virkelig har kjøpt opp for å legge ned er nettopp Ringnes.
Det handler noen ganger om kampen for å overleve. Kjedene har blitt så store og fått så mye "makt" at leverandørene strekker seg langt for å tilfredstille dem. Da det er store konsekvenser ved å plutselig miste 25% av omsetningen om man blir utestengt fra en kjede. Det fører til et evig pes på rasjonalisering og kostnadskutt. Omtrent ingen i bransjen tjente penger for noen år siden, med unntak av Ringnes. Nå har det bedret seg for flere. Men marginene er små, så alle er på alerten for å finne steder å spare penger.

Det positive er selvsagt at brusen blir en krone billigere til forbruker. Det er vel verd noen nedleggelser og arbeidsplasser?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
VilhelmW skrev:
Sleiven skrev:

Må innrømme at jeg er djevelsk glad i godt øl også, men skvipet fra bl.a. Ringnes som markedet overflømmes av, er rett ut en nødløsning..
Mi erfaring med marknadsøkonomi går at alle orienterer seg inn mot det punktet der "alle" er, og at alle nisjeprodukt forsvinn. Vi får vassblesen spekemat, utspedd kjøtdeig, dritt på TVen og mp3-musikk. Det unike finnest snart ikkje lenger.
Fridomen går på å kunne velje mellom 18 ulike typer dopapir. Som livskvalitetselement tykkjer eg det er overdrive. Takke meg til å stå i kø framfor ein sovjetisk kjøtdisk eller konsertluke for å sjå kva som dukka opp når det er min tur...

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Jeg tror jeg har smakt et par av disse brustypene og en ting er sikkert - godt var det ikke. Men trådstarter har helt rett. Coca Cola og Pepsi sluker de private aktørene i et forrykende tempo, tilslutt får vi bare lov til å drikke det markedsføringsavdelingene i de to store bestemmer at vi skal drikke.
Jeg er jo selv i utelivsbransjen og det er jo slik at hvis du har Ringnes fatøl ( som mange har her i Oslo) så må du pr. definisjon også ha pepsi, pepsi max, solo og 7up.
Prøver man å blande i et cola produkt setter Ringnes seg helt på bakbena, de blir til og med sure hvis man har flaskeøl som er utenfor deres portfølje, det til tross for at man selv har betalt for kjøleskapene...
Coca Cola er like umulige å ha med å gjøre om man f.eks ønsker å ha Solo istedenfor Fanta.
Den dagen jeg åpner min egen bar skal jeg ikke forholde meg til Ringnes eller Coca Cola, jeg kommer til å velge øl fra Brewery og brus fra Boylan bottle co. http://www.boylanbottling.com/

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.892
Torget vurderinger
4
Når det gjelder serveringsmarkedet er det gjerne slik at leverandøren må betale "blodpenger" for å få leveringsavtale med de attraktive utestedene. "Sign on fee" og såkalt joint marketing fond. har man betalt for å bli leverandør et sted er det ikke rart man blir litt pissed dersom stedet samtidig selger konkurrentens produkt istedetfor ditt. Skal de ha friheten til å kjøpe overaltfra må de også akseptere dårligere betingelser.

For leverandører av brus er det gjerne et problem at serveringsstedene er veldig små. Det blir for små leveringer dersom kunden i tillegg skal spre sine ordre til flere leverandører.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.973
Det er sånn markedsliberalismen fungerer i dag. De som tror at det er forbrukerne som egentlig bestemmer hvilke varer som skal finnes i butikkhyllene, de er ganske sneversynte.

F.eks produserte Mack for noen år siden en utrolig frisk og god grapesoda, mye friskere og bedre enn Schweppes. Men selv ikke i nord er denne grapesodaen å finne i butikkene, men denne engelske typen er å finne i hyllene. Hvorfor? leverandørenes markedsmakt!
AAs julebrus ble jo reddet takket være være denne "julebruskongen". Selv er jeg ikke særlig glad i brus, heller ikke julebrus, men det er jo lett å kjenne at Coca Colas julebrus er utrolig kunstig i smaken. Aass julebrus er dyrere å produsere enn Coca Colas variant grunnet bruk av naturlige aromaer, derfor vinner skvipet til de store aktørene frem. Innkjøpssjefene i Rimi og Rema kjøper inn varer som holder lav pris og ikke høy standard.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Gjest skrev:
Coca Cola er visst svaret. De driver agressiv markedsføring og tilbyr avtaler du ikke kan avslå. Mange spisesteder har ikke Solo pga dette, da de får biligere tilbud som totalkunde fra Coca Cola.

Leve markedet!
Latteren tar meg alltid når vi får bilder fra landsmøtene i SV og/eller Rødtpartiet.
Coke på bordet. Levi's jeans på rompa. Kritikk mot markedskrefter og såkalt jødemafia fra talerstolen.
Ekstra morsomt da Jaffa-appelsinene var kjøpt og betalt, og så måtte kastes for å være "korrekt".
Tullinger.

G

Gjestemedlem

Gjest
Espen R skrev:
Aass julebrus er dyrere å produsere enn Coca Colas variant grunnet bruk av naturlige aromaer, derfor vinner skvipet til de store aktørene frem. Innkjøpssjefene i Rimi og Rema kjøper inn varer som holder lav pris og ikke høy standard.
Brus, og spesielt julebrus/rødbrus etc. er jo søl mest beregnet på barn. Mange barn er jo mer eller mindre oppforet på plukksnop fra Europris og har utviklet smakssansen deretter. Foreldre som lar ungene pimpe på dette sølet til stadighet kan like gjerne la dem begynne å røyke... omtrent like gunstig for for kropp og helse.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Trane skrev:
Når det gjelder serveringsmarkedet er det gjerne slik at leverandøren må betale "blodpenger" for å få leveringsavtale med de attraktive utestedene. "Sign on fee" og såkalt joint marketing fond. har man betalt for å bli leverandør et sted er det ikke rart man blir litt pissed dersom stedet samtidig selger konkurrentens produkt istedetfor ditt. Skal de ha friheten til å kjøpe overaltfra må de også akseptere dårligere betingelser.

For leverandører av brus er det gjerne et problem at serveringsstedene er veldig små. Det blir for små leveringer dersom kunden i tillegg skal spre sine ordre til flere leverandører.
Nå domineres markedet i hovedsak av småbedrifter som ikke er med i kjeder som f.eks Thon. Det er de store kjedene som får de atraktive rabattene. For småbedriftene, dvs. de slevstendige barene, restaurantene og kaffesjappene er virkeligheten ganske annerledes. De som allerede tjener mest får altså de beste betingelsene, akkurat slik som det er i dagligvarebransjen. Reglene i Norge favoriserer de store konsernene.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
483
Sted
Bergen
Jeg har smakt Bræmme Pærebrus. Det smakte gulvlakk a la nylakkert gymsal. Verste skvipet jeg noensinne har smakt.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Ja dette var skikkelig triste nyheter :( ... Jeg fikk mine første hull i tennene som resultat av uendelig tilgang til Brænnes diverse brustyper! .. Somrene hos mine besteforeldre og onkler på Straumshamn (Volda kommune tror jeg) med kasse på kasse med brus tilgjengelig NÆR døgnet rundt, blir aldri glemt.. akkurat som besøkene på brusfabrikken / utsalget på folkestad .. snakk om paradis for en liten sukkersjuk fjott som meg sjøl i 5-10 års aldern :) Foretrakk pære og ananas brusen jeg (ikke den falske colan (var det jolly cola de laget?)) og skrøyt fælt av dem til alle mine kompiser :) (kunne ikke kjøpe denne brusen i indre sogn, hvor jeg vokste opp, derfor var det selvsagt extra kult) ;D

Trist er det iallefall.. nesten så jeg får håpe at noen rike onkler kan reversere prosessen! :)

oddgeir skrev:

Det er en trist dag for alle bruskjennere i Kongeriket.
Den legendariske Brænnebrusen er historie etter 94 år. Borte blir kvalitetsprodukter som Julebrus, Pærebrus og Ananasbrus.

Hvordan skal kvalitetsbevisste forbrukere nå kunne feire jul, når Breænnebrusen ikke lenger skal stå på bordet. Skal vi måtte ta til takke med masseprodusert skvip fra en av de sjelløse brusgigantene fra østlandet? Nei, da drikker jeg heller vann.

Sammen har vi vandret gjennom livet, i gode som i vanskelige stunder. For siste gang løfter jeg mitt glass

Takk for alt kjære Brænnebrus.

http://www.smp.no/article/20091021/NYHETER/733294835/1002#

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Men julen er reddet, julebrusen fra Hamar Bryggeri kommer som vanlig.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Jeg likte LUX (tror jeg den het) veldig godt da jeg var liten. Det var vel rett og slett sukkervann med kullsyre. Brænne produserte vel også RC-Cola på lisens en stund. Den likte jeg også veldig godt.

For de som må ha pærebrus og ananasbrus så har vi jo fortsatt Oscar (Dag) Sylte Mineralvannfabrikk i Molde.

Topp Bunn