Slitasje på PU 33 vs 45 rpm

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Skal prøve å holde styr på hvor mye mine nye puér blir brukt, og for enkelthetens skyld teller jeg antall platesider jeg spiller, ikke timer. Jeg har etter hvert fått endel 45 rpm plater og for å gjøre det enkelt så må jeg enten telle disse som 1 45 side = 1 33 side eller 2x45 sider =1 33 side, hvilken tellemåte bør jeg velge mht slitasje på pu?

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.308
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Tja, jeg vet ihvertfall hva jeg gjør. En side er en side. Sålenge samlet spilletid varierer fra LP til LP, så blir telling av sider uansett bare tilnærmet riktig. I tillegg er pu i de aller fleste tilfeller håndverk med variasjon i eksakt "levetid".

Alternativt kan du estimere gjennomsnittlig spilletid på en 45-side og tilsvarende på 33 - lage to kolonner i notisblokken og sette én strek i henholdsvis 33- eller 45-kolonnen.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Er 3 stk. AT33XX så det er vel ikke de helt store differansene. Ellers så vil vel 5 min spilletid på 45 slite mer en 5 min på 33 da "rilledistansen" ( er vel ikke et ord) blir lenger?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
45 rpm burde gi 36% mer slitasje pr. tidsenhet enn 33,33. Når jeg spiller en dobbel 45 LP istedet for den tilsvarende enkle 33 LP'en med en spilletid på ca. 20 minutter pr. side merker jeg 3 streker istedet for 2. Da har jeg tatt i litt..........

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Har kjøpt meg klikkteller som ligger ved siden av spilleren, så ide'en er at jeg klikker en gang for hver plateside jeg spiller. (så spørs det hvor lenger jeg gidder dette da)

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Dere for unnskylde min ignoranse her, men hvis ikke pickup skal selges etterhvert er det ikke bedre å bruke ørene å
skifte nål eller pickup når hørselen merker at tiden er inne for skifte? Produsentens "utløps dato" er vel ikke noe fasit?

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Er for å ha litt kontroll, nå vet jeg ikke om puen på Regan min har spilt 750 eller 3000 timer. Har hatt lange perioder der jeg ikke har spilt vinyl og perioder der jeg har spilt mye osv...

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Har kjøpt meg klikkteller som ligger ved siden av spilleren, så ide'en er at jeg klikker en gang for hver plateside jeg spiller. (så spørs det hvor lenger jeg gidder dette da)
Har det klikket helt for deg :)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Dere for unnskylde min ignoranse her, men hvis ikke pickup skal selges etterhvert er det ikke bedre å bruke ørene å
skifte nål eller pickup når hørselen merker at tiden er inne for skifte? Produsentens "utløps dato" er vel ikke noe fasit?
Har kanskje noe med prisen på PU'en hvor nøye man er med tellingen...........

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.826
Sted
Hus
Husk på periferihastigheten oppi dette da. Farta på en LP helt ute ved begynnelsen er like høy ca som en 7" singel er inne ved begynnelsen.....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.741
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Når eg loggar pickupar, brukar eg papir og blyant. Eitt strek pr plateside. Gidd ikkje klokke, men reknar 22,5 min pr side i snitt (tek godt i), sidan eg spelar 98 % 33 rpm. Då er det relativt greitt å vurere levetid/innspelingstid.
Mitt inntrykk er at pickupar med VdH og nokre andre eksotiske slipingar held rundt 1500 timar, og dei med konisk/elliptisk stift noko mindre. Men eg har aldri logga ein pickup heilt ut - orkar toppen eit par hundre timar før det går i ball...

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Det kan man si og det er vel det de fleste gjør også. Selv synes jeg at det er greit å ha en viss peiling på hvor mange timer P/U`ene har, spesielt de som koster litt. Hvis et eller annet skjer med lyden og P/U`en f. eks har ca.400 t så vet man med stor sikkerhet at det i hvertfall ikke er den. Ved vanlig bruk og uten uhell på veien...

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.417
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Har kjøpt meg klikkteller som ligger ved av spilleren, så ide'en er at jeg klikker en gang for hver plateside jeg spiller. (så spørs det hvor lenger jeg gidder dette da)
Helt til det klikker tenker jeg:)
Hvorfor ikke litt mer HighTech (hvis behovet er stort nok?) i form av en digital teller som enten teller omdreininger eller timer og akkumulerer.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Er ikke en p.u. en "slitedel"? Jeg logger ikke timer el. minutters spilletid. Hører & ser (m.lupebriller) når nålen tar kvelden. Uheldigvis retippes ikke en del dyre p.u.´er. Men gir en dyr p.u. seg efter et års bruk, får man ny til en behagelig pris. Er kun egen erfaring & m. Lyra.

mvh

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.382
Don't worry be happy

Eller for å si det på et slags norsk, du føler når det er på tide.

Topp Bunn