Mat, drikke og røyk Sliping av brødkniver?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg har et lite utvalg brødkniver med tagget blad, og lurer på om disse skal slipes?

De andre "vanlige" knivene, sliper jeg med en slik, produsert av Dick Head eller noe:

knivsliper.jpg

Den funker greit, men jeg har ikke turt å prøve brødknivene ennå.

Tips, anyone?

N

nb

Gjest
Gi de du har til loppis og kjøp en Masahiro 24 cm brødkniv med sagblad. Alle brødknivers mor.

Har hatt min i årevis og ser fortsatt ikke noe behov for å få den skarpere.

Dukker innimellom opp rimelig på jernia og koster da rundt en femhundelapp. Alt annet jeg har prøvd fremstår som leketøy i forhold.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.184
Sted
Holmestrand
Vi bruker en konditorkniv fra Victorinox. Den koster ca 600 kr, og har holdt seg veldig godt gjennom mange år. Drar over den med knivstålet innimellom. Denne kniven har "bølger" på den ene siden, den andre er flat. Legge stålet flatt mot den flate siden og drar av. Har gått forsiktig over bølgene med stålet noen få ganger. Det har hjulpet godt.

Ville nok ha plukket ut en kandidtat og gjort et forsiktig forsøk med sliperedskapen din.

Jeg har en Masahirokniv (ikke brødkniven) som jeg fikk av døtrene for 10 år siden. Et fantastisk redskap!

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.872
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Victorinox er bra kniv for pengene- alle kjøkken som jeg har jobbet i bruker disse- den er litt buet i sagflaten som gjør at det er litt lettere å skjære brød med. Kjøp deg en ny en om noen år når den gamle ikke duger lenger--

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Antall liker
5.712
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Kunsten er å slippe sagkniver på porselen. Det er overlegent alt annet. Har du ikke porsleensstål bruker du undersiden av en suppeskål eller dyp tallerken da det ikke er glassur her. Dra kniven 4 ganger på bølgesiden og 1 gang på den flate siden med en vinkel på 30 grader. Gjenta til kniven er skarp nok. Vask suppeskåla med en våt klut under etterpå. Det lønner seg at knivbladet er vetet først.

porseleen gjelder for alle typer kjøkkenkniver........såfremst de ikke er helt nedsarvet og maskin eller Hein er nødvendig.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.286
Sted
Sølvbyen
Hvis man skal slipe kniver for hånd, så vet iallfall ikke jeg om noe bedre utstyr enn et slipesett fra Lansky. Da får man spent fast kniven og bruker en jigg sånn at man får eksakt samme vinkelen over hele bladet, hver gang. Knivene blir styggskarpe, men det er litt mer tidkrevende og litt mer jobb enn å slipe med maskin. Man får også sten som er beregnet til serraterte blader, som f.eks. på brødkniver.

Lansky Professional - topsecret

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.872
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
jeg sliper mine private kniver på japanske sten. Du trenger litt øvelse, men når du kan det blir det ikke bedre. Viktig er poleringen med lærreim og polerpasta til slutt.

en god alternativ er dette (hvis du har en del kniver ;)) US Hand Knife Sharpening Systems | Edge Pro System. har testet denne en par ganger hos en venn, men da hadde jeg allerede brukt en par tusen kr på vannsten... når de er brukt opp kommer en sånn en.

N

nb

Gjest
Jeg skjønner ikke vitsen med brødkniver med bølgene eller fintannede blad. Den madahiroen jeg viste til har svært aggressiv tannlng, nesten som en vanlig sag. Helt suverent, spesielt til brød med hard skorpe. Jeg spiser mye surdeigsbrød jeg steker hardt, da duger vanlige brødkniver dårlig for å komme gjennom skorpen.

Jeg har ikke sett noe lignende fra andre produsenter, men jeg har forsåvidt ikke prøvd å finne det heller.

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.872
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Fintannete blad er ikke brukbart, da har du rett i. Ellers spiller det ingen rolle hvordan sagtennene ser ut så lenge de er skarpe. ;) Det jeg mente var at hele knivbladet er litt buet hos denne Victorinox kniven og det ser ut som bladet er noe bredere også. Det er IMHO litt lettere å skjære med. Jeg har litt større hender og foretrekker store, brede kniver. Jeg hater det når jeg skraper med hånda på skjærefjølet. Men til de par/tre skiver du skjærer hjemme spiller det kanskje ingen rolle ;)

N

nb

Gjest
Når jeg skjerer brød skjerer jeg to eller tre hele samtidig så kniv har litt å si da, men det er nok langt unna dine volum i restaurantbransjen...

Til privatbruk bør brød oppbevares fyrst i enkeltskiver, da har man nesten helt ferskt brød tilgjengelig til enhver tid. Om det går mye så kan man evt fryse halve eller hele brød. Tines på høy varme i stekeovn i ti-femten min med litt vann slengt i bunnen for sprø skorpe. Da blir brødrene nesten så gode som nye.

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.872
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
det minner meg på at jeg må sette i gang surdeigen til baksten i morgen. :)

det blir brød og søndagsmiddag i en fyring av ovnen -først "flammekake", så brød og etterpå et lammelår tenker jeg. når den er ferdig er ovnen fortsatt varmt nok til noe søtbakst. Når ovnen er nede på 200grader setter jeg inn en hel ananas i 2 timer- denne med vaniljeis er en av de beste desserter jeg kjenner...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har en sånn, som ikke er like skarp lenger.

slitbar-brdkniv__0090098_PE223662_S4.JPG
Den har konkavt buede tenner slipt fra den ene siden, og er rett slipt fra den andre. Tror jeg skal låne rundfil for sliping av motorsagkjede, det ser ut som det er omtrent samme radius som på storsaga, dra over med den på tannsida, og så med vanlig bryne/knivstål på rettsida.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Takk til alle for innspill. Jeg skjønner at det finnes knivsliping, og det finnes knivsliping.

Jeg føler meg litt hensatt til en artikkel på en av nettavisen om stell av kniver. Da meldte tanken seg om hvem tør i det hele tatt å bruke kniver til å skjære med etter å ha lest denne artikkelen? Hehe.

Forøvrig tror jeg at jeg går tilbake til omskåxxx oppskåret brød.

N

nb

Gjest
Fenomenet å kjøpe seg svindyre japanske kniver men ikke tørre å holde de skarpe er ganske utbredt....

Jeg plukker opp masahiro kokkeknkiver når jernia selger de for rundt 500. Har til enhver tid en som er nesten ubrukt til skjering av sashimi og annet som krever en virkelig skarp kniv. Utover det vasker jeg de i maskin som regel, holder de skarpe selv og ser på det litt som en forbruksvare selv om de holder noen år.

En god brødkniv får dog lite juling og holder svært lenge

Topp Bunn