Slett tråd Fjerne jord, redusere støy/ smell i anlegg?

johnhell

Medlem
Ble medlem
19.07.2011
Antall liker
0
Har en tidligere tråd her på forumet ang mitt nye anlegg.

Problemet er at jeg får små smell eller sprakelyder 1-2 ganger i timen. Jeg har sjekket at rørene står fast og fint.

Jeg har ikke jord i strømuttakene i veggene, og jeg har anlegget tilkoblet en padde uten jord.

Anlegget er Synthesis Magnum + Synthesis Magnus på Proson V series høytalere.

Jeg sendte en mail til forhandler og fikk dette svaret fra han:

"hasse tror / vet att det är den flytande norska jorden som stör,

Gör en ny strömkontakt med EJ jordad kontakt till förstärkaren, då kommer du slippa problemen

-då rör är både sändare o mottagare blir de extra känsliga för jord, när det slår till är det säkert typ kylskåpet som slår på och därmed stör igenom till förstärkaren.

Alltså, bort med jorden så kommer det funka, har precis snackat med hasse om detta.."

Men vil ikke dette være utten effekt når jeg ikke har jord i verken vegguttaket eller i padden?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Fjerne jord, redusere støy/ smell i anlegg?

Hm... Man kan ikke fjerne noe man ikke har. Har du ikke jord i vegguttaket, har du ikke jord. Vel - du har det sikkert på badet og på kjøkkenet, men ikke i hifi'en. Det kan imidlertid godt hende at støyen fra kjøleskap, en termostat eller hva det nå måtte være, sprer seg gjennom luften. Støyens veier er uransakelige.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1

Kanskje du kunne få bukt med problemet med såkalt snubberkondensator,enten montert på nettbrønn på elektronikken,evnt på kvitevarene.Sikkert mulig å spørre elektriker om råd,og spm om det er lovlig å ettermontere på kvitevarer.

Kondisene er av merket Rifa,husker ikkje nøyaktig type,men selges av bla Elfa,nesten gratis.
Kjøper du slikt småtteri fra elfa,må du huske å merke av for brevfrakt,så sparer du ca 50kr i unødvendig frakt.

Mvh.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.188

Har du prøvd å bytte til et uttak på stua di som går på en annen kurs da?

Har selv samme greiene med et kjølehjørne som slår inn på min MC2102.
Den deler dessverre strømkurs med kjølehjørnet som står på andre siden av veggen.
Når jeg bruker en annen kontakt så forsvinner problemet.

Mvh
Leif

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2

Jeg tror jeg ville kostet på meg en ny mail til forhandleren, hvor jeg gjorde denne "hasse" høflig oppmerksom på at det ikke er jord på kursen og etterspør nye gode forslag. Eller kanskje litt mer småspydig enn høflig, siden han var så skråsikker:
"hasse tror / vet att det är den flytande norska jorden som stör,
...
Alltså, bort med jorden så kommer det funka, har precis snackat med hasse om detta.."

Topp Bunn