Slalomstøvler...

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.588
Sted
Holmestrand
Gjorde et kupp før jul, fikk et par Salomon X-Wave 9.0 som avløste mine 19 år (!!!) gamle Salomon Equipe 91. Glad og lykkelig trodde jeg at nå var det slutt på smerter og kalde bein. Støvlene er glimrende de, men de passer liksom ikke helt... Så oppdaget jeg at de var utstilt på Oslo Sportslager med en lapp som sa "Varmetilpasnig". Er det noen som vet mer om dette?

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Dersom skoen ikke er helt mistilpasset til foten kan den varmes opp for å få en bedre
passform til foten. Skoen varmes opp, du tar den på deg, klemmene strammes. Etter en
tid skal da skoen være bedre tilpasset foten.
Sko bruker ellers å "gå seg til" etter en del bruk.

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
En annen ting; Dersom skoen trykker en bestemt plass er det mulig å stemple ut skoen.
Det skjer også med varme og riktig utstyr.

N

nb

Gjest
Om skoene er for små kan du blokke de ut, varmetilpassing går primært ut på å varme opp støvelen slik at den bedre passer til akkurat din fot. Håper for din del de ikke passer helt i form av at de er litt trange, det er en veldig vanlig feil å kjøpe alpinstøvler for store, dvs at de kjennes veldig behagelige ut umiddelbart i butikken, det er vanskelig å gjøre noe med i ettertid. Som påpekt overfor, de går seg også litt til etter noen dagers bruk.

Tootall

Medlem
Ble medlem
29.10.2006
Antall liker
0
X- Wave 9.0 er en glimrende støvel. Stiv og fin i skallet, og med en mengde justerings muligheter.
Det er også her utfordringen ligger. Før du vurderer varmetilpassing bør du bruke dem en ca 10 dager i bakken. Da får innerstøvelen formet seg etter din fot. Tar man da en varmetilpassing i butikken vil du få en mer optimal tilpassing, som vil motvirke smerter.
En annen ting med stive støvler er at man må ta seg tid å tilpasse klemmene slik at man får jevnt press over hele foten.
Min erfaring er at dersom man bruker tynnesokker, såkalte "alpinsokker" ungår man presspunkter som hindrer blodomløpet i foten.

Lykke til med tilpassingen, her har du sko i mange år.

M

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.588
Sted
Holmestrand
X-  Wave 9.0 er en glimrende støvel. Stiv og fin i skallet, og med en mengde justerings  muligheter.
Det er også her utfordringen ligger. Før du vurderer varmetilpassing bør du bruke dem en ca 10 dager i bakken. Da får innerstøvelen formet seg etter din fot. Tar man da en varmetilpassing i butikken vil du få en mer optimal tilpassing, som vil motvirke smerter.
En annen ting med stive støvler er at man må ta seg tid å tilpasse klemmene slik at man får jevnt press over hele foten.
Min erfaring er at dersom man bruker tynnesokker, såkalte "alpinsokker" ungår man presspunkter som hindrer blodomløpet i foten.

Lykke til med tilpassingen, her har du sko i mange år.

M
Er nesten på plass med klemmene. Alpinsokker er en selvfølge. Jeg hadde de gamle støvlene i 20 år(!), så jeg er forberedt på å bruke litt tid. Eller kjennes støvlene kanon ut. Litt vondt må man tåle..

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Har svært brede føtter (hørte jeg plattfot? :)) og har testet forskjellige løsninger, fasitsvaret var for meg Strolz ;)

N

nb

Gjest
Viktigheten av et stødig fundament kan knapt overdrives.
;D
Stødig fundament får man på en utmerket måte med Stöckli Stormrider under støvlene. Tror det muligens er eneste område jeg og Viking er helt enige på;)

Selv kjører jeg med Technica støvler, også et fint merke om man har litt bred fot.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Var i Åre og vi målte litt på Technica Icon, men Åke fant ut at Strolz ville være en bedre løsning. Stormrider er stødige ja, men i løypene elsker jeg mine Stöckli Laser SC :)

N

nb

Gjest
Var i Åre og vi målte litt på Technica Icon, men Åke fant ut at Strolz ville være en bedre løsning. Stormrider er stødige ja, men i løypene elsker jeg mine Stöckli Laser SC  :)
Har Laser SL også for østlandske alpinanlegg hvor man ikke har mer morro enn den man lager selv.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.588
Sted
Holmestrand
Dumpet borti forhandlerdag på Geilo, og siden jeg hadde røde støvler fikk jeg prøve hva jeg ville, selv om jeg ikke er forhandler. Mine gamle favoritter Voelkl S5 fikk skarp konkuranse av Voelkl Supersport Allstar, men ut av intet kom noen brede flak fra Rossignol, tror serien het Zenith. Virkelig morsomme ski som tålte fart og fungerte godt både på hardt og mykere underlag. Dette er svært interessant for meg siden skiene skal byttes neste år selv om de bare er 15 år ....

N

nb

Gjest
Dumpet borti forhandlerdag på Geilo, og siden jeg hadde røde støvler fikk jeg prøve hva jeg ville, selv om jeg ikke er forhandler. Mine gamle favoritter Voelkl S5 fikk skarp konkuranse av Voelkl Supersport Allstar, men ut av intet kom noen brede flak fra Rossignol, tror serien het Zenith. Virkelig morsomme ski som tålte fart og fungerte godt både på hardt og mykere underlag. Dette er svært interessant for meg siden skiene skal byttes neste år selv om de bare er 15 år ....
Fart på Geilo? Er det mulig da, der er man jo nede før man rekker å si multifustasjonsgeneroator)

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.075
Torget vurderinger
4
Ojjj da! Dette vekker minner om tiden i sportsbransjen. har solgt og mekket mye alpinstøvler til håpløse ben....foaming, blokking, nagling, sliping. Hadde selv et par gule Tecnica med foamet innerstøvel, og blokket skall....hadde ekprementert med det meste til de satt perfekt. Jeg gråt nesten den dagen de brakk! En dag på Geilo stod jeg med tåen bar etter siste tur....da fortjente de evig hvile ;-)

Xerses, - var Salomon Equipe 91 de røde og hvite som kom etter de 2 første modellene (de orange med "sement-innerstøvler""..hehe) ?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.588
Sted
Holmestrand
Fart på Geilo? Er det mulig da, der er man jo nede før man rekker å si multifustasjonsgeneroator)
Med skarpt føre og nypreppa ski gikk det høvelig unna. Bakkene kunne nok ha vært lengre ja.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.588
Sted
Holmestrand
Ojjj da! Dette vekker minner om tiden i sportsbransjen. har solgt og mekket mye alpinstøvler til håpløse ben....foaming, blokking, nagling, sliping. Hadde selv et par gule Tecnica med foamet innerstøvel, og blokket skall....hadde ekprementert med det meste til de satt perfekt. Jeg gråt nesten den dagen de brakk! En dag på Geilo stod jeg med tåen bar etter siste tur....da fortjente de evig hvile ;-)

Xerses, - var Salomon Equipe 91 de røde og hvite som kom etter de 2 første modellene (de orange med "sement-innerstøvler""..hehe) ?
Stemmer. Ikke akkurat myke unnerstøvler på Equipe 91 heller.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
En kompis av meg kjøpte seg Salomon Falcon 10 i vinter. Og første turen i bakken, så var det en runde ned fjellet. Så måtte han gå rett i kafèn og ta av seg skoene med intens smerte i bena.

Jeg måtte ganske sarkastisk påpeke for han at det må da være hevet over enhver tvil at når du kjøper alpinsko som er utrolig stive. Sammenlignet med de du hadde før. Så er det klart at denne ekstra kontrollen og kontakten med underlaget går utover komforten i skoene. Det er intet annet å vente ;D

T

Tralle_Tonekontrol

Gjest
Hva er det du sier, Berg!

Har du kontakt med underlaget (på telemark)? Hvilke ski og sko?

Topp Bunn