Sladder og målinger..

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0
Synd at han (Krutke) har tatt vekk bloggen sin fra nettsidene sine, jeg håper han putter den tilbake snart. Det siste blogginnlegget han la inn gjaldt denne Danny Richie, så det er artig å se litt hvorfor han nevnte dette. Jeg har ingen fartstid på de amerikanske forumene, så jeg har ingen kjennskap til Richie, men jeg har lest det meste Krutke har skrevet og har inntrykk av at han har et rimelig realistisk syn på diverse ting innen høyttalerbygging.

Edit: Jeg er enig med DR angående T/S parametrene, sammenlign Krutke´s målinger med SEAS sine på L18RNX/P. Her må det ha skjedd noe rart for så stort avvik skal det ikke være på nytt og innspilt element.

Edit2: Alltid fint å få innspill fra begge sider i slike saker, da er det mye lettere å gjøre seg opp sin egen mening (et eller annet sted mellom de to standpunktene må det være en form for sannhet ;D).

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Edit: Jeg er enig med DR angående T/S parametrene, sammenlign Krutke´s målinger med SEAS sine på L18RNX/P. Her må det ha skjedd noe rart for så stort avvik skal det ikke være på nytt og innspilt element.
Vel hvis du faktisk ser på de angitte data på "GR M130" og Krutkes målinger er ikke avvikene så alt for store. Når det gjelder avvik på f.eks små SEAS elementer har jeg målt enorme avvik på spesielt de små elementene (vi snakker her om doblinger og halveringer av verdier !) Dette skyldes nok målemetode/utstyr jeg bruker, men samtidig refererer jo Danny (GR Research) til målinger utført med CLIO som også er mitt måleutstyr.. Jeg tviler dermed på at noen av de sitter på fasiten her og med de avvikene vi her snakker om kan det godt dreie seg om eksempelvariasjon. Jeg har sett langt større eksempelvariasjon en dette på produkter fra store leverandører.

Krutke understreker jo også at hans egne TS målinger ikke nødvendigvis er eksakte.

Edit2: Alltid fint å få innspill fra begge sider i slike saker, da er det mye lettere å gjøre seg opp sin egen mening (et eller annet sted mellom de to standpunktene må det være en form for sannhet ;D).
For å være ærlig ser jeg en sint småprodusent som føler seg tråkket på føttene av en blogger :) Krutke utgir seg ikke for å være noe annet enn han er, folk leser da vel siden hans med et visst forbehold ?

Jeg ser også at folk kritisere han for ikke å svare på e-post og tlf.. du verden.. Det er vel sannsynlig at mannen har et arbeide å passe ? et liv utenfor internet er kanskje utenkelig for mange :)

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0
Jeg tar ikke det Krutke skriver som den ene rene sannhet, men har likevel stor interesse av å lese konstruksjonsartiklene hans og måleseriene. At han har sine meninger om et par ting kommer tydelig frem av sidene hans og jeg synes de faktisk gjør sidene mer interessante å lese. Så lenge målingene gjøres likt for alle enhetene kan de fint sammenlignes innbyrdes. Tar man i tillegg hensyn til målinger foretatt av andre folk (Mark K er jo et eksempel) går det etterhvert an å danne seg en idé av hva som gjelder.

Jeg er enig med DR på et par punkter (som f.eks at JK godt kunne hatt en litt annen tone når det gjelder innspill til målingene), men det er nå en gang et fritt nett. Jeg føler at JK gir et bidrag til oss DIY´ere som jeg ikke vil være foruten.

Når det gjelder JK´s uvilje til å diskutere slike ting over e-post/nettfora har jeg full forståelse for at han velger å kjøre en såpass restriktiv linje. Det er veldig mange høyttalerintersserte mennesker, men kun et fåtall av dem gidder å ta seg tiden til å sette seg inn i alle temaene man er innom. Skal man måtte følge alle som leser nettsidene dine fra "krabbestadiet" til de kan gå på egen hånd kommer det til å spise opp mye tid.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Målinger gjort med for eksempel Clio eller liknende er hovedsaklig småsignalanalyser. De tar derfor heller ikke med resonanshoppfenomenet som rammer elementer med progressivt oppheng. Påliteligheten til målinger gjort av for eksempel Seas er nok langt høyere enn hva man kan oppnå med DIY.

En annen vesentlig parameter er hva man baserer sitt erfaringsgrunnlag på. Om man har konstruert 20 bassreflekskabinetter basert på simmuleringer gjort med egenmålte T/S, og disse har en konstant feilkilde knyttet til det anvendte utstyret betyr det at ens oppfattelse av hva som er riktig avrulling vil avvik fra hvilken avrulling man egentlig oppnår med den metodikken man bruker. Det betyr ikke at det på noen måte egentlig behøver å gå ut over sluttresultatet, men man kan få problemer med å komme like godt i mål når man da anvender målinger gjort med Klippel.

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Jeg tar ikke det Krutke skriver som den ene rene sannhet, men har likevel stor interesse av å lese konstruksjonsartiklene hans og måleseriene. At han har sine meninger om et par ting kommer tydelig frem av sidene hans og jeg synes de faktisk gjør sidene mer interessante å lese. Så lenge målingene gjøres likt for alle enhetene kan de fint sammenlignes innbyrdes. Tar man i tillegg hensyn til målinger foretatt av andre folk (Mark K er jo et eksempel) går det etterhvert an å danne seg en idé av hva som gjelder.
Jeg tror du har et helt riktig inntrykk av Krutke sine sider og jeg tror også dette er omtrent hva man kan forvente av en god DIY side. Objektive "undersøkelser" med det utstyret man har tilgjengelig, blandet med en god posjon egne meninger om hva man ønsker å vektlegge og hvilke inntrykk man selv sitter igjen med etter test.

Jeg er enig med DR på et par punkter (som f.eks at JK godt kunne hatt en litt annen tone når det gjelder innspill til målingene), men det er nå en gang et fritt nett. Jeg føler at JK gir et bidrag til oss DIY´ere som jeg ikke vil være foruten.
Man skal huske at denne DR presenterer saken fra sin side, han gir oss en linje av Krutkes første, andre, tiende ? e-post.. Da er det enkelt å fremstille seg selv som verdens snilleste "fag-onkel" Dette er jo med andre ord helt umulig å vurdere. (det er forøvrig heller kanskje ikke så viktig)

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0
Som en av karene i den omtalte tråden sa (som en støtte til DR): "Sometimes ignoring a fly on your head is more effective than hitting it with a hammer."

;)

Edit: Sitatet var sannsynligvis ment å insinuere at John er "bare en ubetydelig amatør" i forhold til Danny. Sitatet slik jeg ser det er at Danny burde slutte å hisse seg opp over noe som ikke er noe tema i det hele tatt. Det eneste som er sikkert etter den tråden er at jeg ikke kommer til å gi den mannen (DR) penger.

Edit2 : leser videre i tråden på Audiocircle-forumet og ser at enkelte folk har vanskelig for å skjønne hva det frie nettet dreier seg om (Daygloworange). Krutke har dekt seg inn på alle bauger og kanter med "disclaimers" (godt norsk ord for dette? Ansvarsfraskrivelser?) og det er derfor i hans fulle rett å vise frem resultatene av hans hobbyprosjekter.

En spesielt prima kommentar var den som nevnte at siden Krutke kalte nettsidene sine "Zaph Audio" ga det inntrykk av at det var en profesjonell side og at den derfor ikke kunne brukes til å vise frem slike "feilaktige og fiendtlige data". Jeg gir meg ende over...det er ikke en eneste minkpels på mine hjemmesider, men ingen har klaget enda ;D

Topp Bunn