Skyline diffusor på skråtak?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Tenkte jeg skulle lage meg noen skyline diffusorer til å ha på bakbeggen, men mens jeg er igang så tenkte jeg kanskje å lage noen til å ha på skråtaket rett over HT for å bryte opp en refleksjon der. På bildet så er plassen det er snakk om, der du ser de sorte "rørene" på veggen.

Hele Høyre.jpg

Men så kom jeg på at kanskje en slik skyline diffusor er beregnet for å treffe en lydbølge i 90 graders vinkel? Noen som vet? Vil det da være bortkastet å lage skyline diffusorer for skråtaket?

Spørsmål to. Kommer til å bruke 5cm stenger. Og da vil min Skyline diffusor bli 60cm bred ifølge denne oppskriften her:
mh-audio.nl - Skyline

Jeg skal dekke et område på 180cm, altså 3 diffusorer i bredden. og 2 i høyden dvs 6 diffusorer totalt. Kan jeg da bare lage 6 identiske, etter den oppskriften som jeg har linka til, eller må jeg "snu" noen slik at mønsteret ikke gjentar seg?

Mvh Peter

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det vil ikke gi mye effekt da lyden allerede har passert lytteposisjonen to ganger og bare en veldig liten del av energien vil treffe slike plasserte diffusorer.

Få heller opp gode 1D diffusorene på bakveggen din Retep. Dvs. vegg bak lytteposisjonen, eventuelt også deler av bakre sidevegger. Det vil gi stor effekt da den lyden kommer tilbake til deg ganske tidlig. Diffusorer i hardt materiale er best.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Det vil ikke gi mye effekt da lyden allerede har passert lytteposisjonen to ganger og bare en veldig liten del av energien vil treffe slike plasserte diffusorer.
Er det svar på skyline diffusorer på skråtak over HT?

Har du en god oppskrift på 1d difusorer Orso?

Baveggen ser slik ut pr dd:
Bakside.jpg

De sorte rørene har faktisk svært god effekt som jeg tror jeg har målinger på. De er laget av 25cm støperør. Men som du ser så er det lite på kneveggene på siden foruten cd hyller som er 66cm høye. Kneveggen er 120cm høy.

Tenkte jeg skulle lage de i XPS syrofoam, slik at de ikke blir så hinsides tunge.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ok. Ser nå at deler av rørene i taket er foran høyttalerne. På forrige bilde så det ut som de utelukkende var bak/over og da ville ikke lyden ha truffet de. Den delen av de som er foran vil nok treffes av høyttalerne. Personlig ville jeg alikevel ikke ha diffusert det området, men dempet det. To årsaker til det:

1. Diffusjon av tidlige refleksjoner går utover klarhet, tydelighet, lokalisering og delvis tonalitet. Til gjengjeld får du et større lydbildet, men det vil også få med diffusjon bak i rommet og da uten at det går utover de andre områdene (avhenger av avstanden) siden diffusjonen inntreffer senere

2. Det er ingenting som tyder på at bidrag fra taket er positivt. Det har ikke så mye for seg psykoakustisk å diffusere fra den retningen (vertikalt). Det er også derfor 1D diffusorer er foretrukket, den sender all energien i den retningen ørene våre er mest sensitive. Det er selvsagt bedre med diffusjon i taket fremfor et helt reflekterende tak og det gir en følelse av at taket et uendelig høyt, men det meste korrekte er og enten redirigere energien (skrått tak) eller dempe. Og heller ha diffusjon bak lytteposisjon med god avstand.

Kan selvsagt hende at du alikevel fortrekker diffusjon der, men nå vet du i alle fall hva du får og hva du mister.

Du bør ha tilgang på CNC freser skal du lage tre diffusorer. Styrofoam skjært med varmetråder fungerer det som de i linken under, men det vil dempe mye mer enn tre eller annet hardt materiale. Og nettopp demping vil man unngå så mye som mulig med diffusorer.
Optiffuser | Resonator Stockholm

Du finner en del info her:
QRD diffusers: Technical Overview

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Apropos de rørene du har. De vil ikke diffusere noe særlig. Men alt som du henger opp vil jo ha effekt på ETC målinger. Det betyr dog ikke automatisk at det diffusorer homogent og jevnt slik en god diffusor skal gjøre. Poly diffusorer, hvis det er det som var tanken, må også være mye større. Poly diffusorer er uansett på mange måter utdatert sammenlignet med mer avanserte QRD.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Fant denne: QRDude: Quadratic Residue Diffuser calculator Er den brukendes?

Om det så skal jeg da bygge en kasse som er en gitt dybde. Der skal jeg da sette inn lommer, slik at den kassa deles inn i 7 evt 13 rom. De rommere er da Wells..?
Når det er gjort så er det bare å sette inn materiale slik at wellene blir så dype som oppskriften sier? Og Well 0 blir det da høyden på de platene som lager kassa?

qrd_prd.PNG

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Apropos de rørene du har. De vil ikke diffusere noe særlig. Men alt som du henger opp vil jo ha effekt på ETC målinger. Det betyr dog ikke automatisk at det diffusorer homogent og jevnt slik en god diffusor skal gjøre. Poly diffusorer, hvis det er det som var tanken, må også være mye større. Poly diffusorer er uansett på mange måter utdatert sammenlignet med mer avanserte QRD.

Meningen med de rørene var at jeg skulle få bort refleksjonene fra bakveggen. Hadde tidligere absorbenter det, men da ble det for mye dempet slik at hele rommet bke tungt å oppholde seg i, og jeg mista på en måte snerten i instrumentene..

Med de rørene hengende der, ( de er plassert ved hjelp av REW og ETC målinger ) så føler jeg i vertfall at mye av refleksjonene på bakveggen er fjernet, og rommet kjennes ikke tungt ut.

Har derfor lysst til å ta dette videre, da jeg fant ut at dette hadde noe føre seg. derfor denne tråden.

Har hørt resultat av Skyline diffororer på bakvegg i flere oppsett, derfor var det jeg tenkte i den retningen. Har også sett flere slike som er til salg og de er laga av Styrofoam etter hva jeg kan forstå, i vertfall noe som er rimelig likt. Tre er det beste å lage dette fra, men da blir de så hel....tes tunge.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ja. Det kan fort bli overdempet når man demper bakveggen. Virker også som du har litt unødvendig mange absorbenter andre steder, som fort kan bli en måte å kompensere for ikke helt riktige utførte tiltak. Man ender opp med å dempe senere refleksjoner i rommet og synes det låter mer behagelig fordi man ikke har dempet de utstikkende refleksjonene godt nok. I tillegg er absorbentene vel tynne.

Uansett er som oftest diffusorer foretrukker på bakveggen sammen med nødvendig bassdemping. Bevarer mye mer energi. QRDude er matematisk korrekt og kan brukes. Du får lage deg akryl diffusorer. Hardt, men veier ca. halvparten av glass :)

Vedlegg

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ja. Det kan fort bli overdempet når man demper bakveggen. Virker også som du har litt unødvendig mange absorbenter andre steder, som fort kan bli en måte å kompensere for ikke helt riktige utførte tiltak. Man ender opp med å dempe senere refleksjoner i rommet og synes det låter mer behagelig fordi man ikke har dempet de utstikkende refleksjonene godt nok. I tillegg er absorbentene vel tynne.

Uansett er som oftest diffusorer foretrukker på bakveggen sammen med nødvendig bassdemping. Bevarer mye mer energi. QRDude er matematisk korrekt og kan brukes. Du får lage deg akryl diffusorer. Hardt, men veier ca. halvparten av glass :)

Vi får lese oss opp om det.

Platene på knevegg og skråtak, er plassert i førsterefleksjonspunktene til HT. Og den bakerste buen er refleksjon til sidehøyttalerene. Pga skråtaket og spredningen av diskant og mellomtone fra Chello. Så blir det godt med plater på skråtaket. Pga skråtaket så slipper jeg faktisk en del av de stående bølgene, da det taket fungerer som en gedigen diffusor og faktisk absorbent pga at det er brukt så tynne plater på veggen som det er. Bak der er det 40cm rockwool før lydbølgen treffer noe som reflekterer igjen.

Er faktisk godt fornøyd med hvordan det låter her oppe, men ønsker som sagt å ta det enda lengre, uten at rommet blir for ukoselig.

Har tenkt å gå de platene mine i sømme, og ta bort en og en, spes lenger fremme i rommet og se om det er noen som ikke gjør noe for det som treffer øret.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ifølge ETC målingen som er gjort på rommet, så ser det da ut for at jeg har truffet bra med plasseringen av platene.
etc ferdig.jpg

Den refleksjonen som kommer etter 2.5ms er refleksjon fra sofaryggen, Den på 2,7 er fra sofaputen man setter bakenden sin på.
De to neste finner jeg ikke, men tror at det er en refleksjon fra subbwoofer til HT og til mikrofon.

Hadde måling for hver HT også trodde jeg, men finner den ikke igjen.

Tenkte å ta en runde med REW og en og en HT for å se om jeg klarte å finne hvor de refleksjonene kommer ifra.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hva med gulvet ?
Godt mulig det, men tar en målerunde en dag og ser hva jeg finner. Lettere å finne punkta når jeg måler hver Ht for seg selv..

Ser ut som om det blir diffusor på bakveggen... Tenker jeg bruker vinteren på det. Er litt for opptatt med å høre musikk...;)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Har ikke peiling på alt du driver med, men rommet ser forsegjort i tak å vegger. Trodde egentlig gulvet var minst like viktig ?
selv har jeg rockwool takhimling opphengt i skinner og teppefliser på murgulv, noe jeg synes fungerer utmerket.
På bildet ser det også ut som du sitter langt fra høyttalera ?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Sitter ca 3meter fra senterlinja mellom HT. Er omtrenten en likesida 3 kant mellom HT og sitteposisjon. Hadde en tråd runt det meg gulv tidligere, der jeg skjønnte det som at gulvet ofte er tatt med i beregningen under konstruksjon av en HT og dermed ikke vill være like viktig å gjære noe med det, som vegger og tak. Ørene våre er også innstillt på gulvrefleksjon i mye større grad.

Leser meg også frem til at refleksjoner fra gulv aldrig vil kunne temmes på en pen måte, Da teppet må være rimelig tykt for å kunne virke med i mellomtone og bassen. Et teppe vil dempe flutter ekko, noe jeg egentlig ikke har i rommet.

Nei, vi skal prøve med litt forskjellig på bakveggenog bakerste del av sideveggen, der er det ikke gjprt spesiellt mye.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Sånn helt personlig synes jeg det blir for langt unna, selv sitter jeg ca 2m fra øre tilhøyttaler og høyttaler høyttaler ca 220.
Teppe er vel uansett en enkel ting å teste ut, men mulig det børe prøves med et stort eller flere tepper for å roe lyden i hele rommet.

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Antall liker
5.031
Torget vurderinger
0
Skyline diffusorer kan brukes på skråtak. Pass på at den siden som peker mot lytteposisjon ikke blir for stor og rett da det kan gi en uheldig refleksjon tilbake.

Polyene dine er finfine de, men kanskje ikke i taket foran lytteposisjon da de kan gi identifiserbare refleksjoner.
Hva du bør gjøre med bakveggen avhenger helt av hvilken effekt du trenger og 1D kan godt være det du trenger. På grunn av skråtaket er det vanskelig å forutse hva som er best av 1D og 2D. Kanskje du skal teste skyline på bakveggen før du henger de opp i taket?

Hvis du kan definere hva du ønsker å kontrollere eller oppnå er det lettere å tipse.

Morsomt å følge utviklingen til både deg og rommet. Du er jo snart ekspert.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Polyene på sideveggen og frontveggen ( vegger der anlegget står ) fungerer både med måling og med øret. De som henger i skråtaket ved og fremfor HT er også med på å hindre en uønska ekko, mellom gulv og skråtak. Men nye effekt det har de ikke. Da de er de minste jeg laget... De er faktisk mynta på subbene mine og den hersens 70hz stående bølgen jeg har i rommet. Hører faktisk at lyden slipper HT bedre med de på skråtaket enn uten. Men skal lage noen så er større.

På bakveggen så henger det 8stk av de polyene. Og det er var vel egentlig det som var hoved targeten med å prøve ut å lage de selv. Den veggen var tidligere omtrnt dekket med 25-30cm rockwool plater, noe som førte til at rommet totalt sett ble formye dempet. Så med de polyene ( je jeg vet de er små i fohold til hva man ser på nettet) så er rommet mye mindre dempet, og det totale lydbildet er bedre. Lyden før var litt ullen om det er det riktige ordet å bruke.

Lyden spes på blåseinstrumenter var noe tam. En trompet skal jo være rimelig frisk og "sprø" i lyden. Dette er mye bedre nå, men jeg hører fortsatt noen refleksjoner og ekko, på musikk som har mye elgitar og når jeg drar på litt. Aner ikke hvordan jeg skal skrive/forklare dette, men det er lett hørbart.

Jeg finner ikke hvor de er på side/bak veggen eller i taket. Når jeg står rett bak sofaen og klapper hardt i hendene, så virker det som om hele den bakerste delen av rommet reflekterer den lyden. Den virker også å være gående i rommet lenge..

På den delen av rommet, så er sideveggene/kneveggene halveis dekket av cd hyller, skråtaket er ikke noen ting på, heller ikke gulvet eller taket. I taket henger det en projektor og der er en inspeksjonsluke til det innvendige taket.

Det jeg ønsker å oppnå, er å få fjerna den "lyden som henger i rmmet", men uten å måtte dempe rommet enda mer. Lyden var ikke tilstede når bakveggen var dekket av absorbsjon. Så de regner jeg med det er den som spiller inn.

Jeg har prøvd å feste fast 10cm rockwool plater på skråtaket, lagt teppe på gulvet, men den lyden henger fortsatt igjen i rommet. Så jeg håper og tror at noen 120cm x 60cm Skyline diffusorer vil ta den.

Skal prøve først med 2d før jeg prøver med 1d. Og arbeidet starter så snart jeg får lånt en bandsag.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Fant denne: QRDude: Quadratic Residue Diffuser calculator Er den brukendes?

Om det så skal jeg da bygge en kasse som er en gitt dybde. Der skal jeg da sette inn lommer, slik at den kassa deles inn i 7 evt 13 rom. De rommere er da Wells..?
Når det er gjort så er det bare å sette inn materiale slik at wellene blir så dype som oppskriften sier? Og Well 0 blir det da høyden på de platene som lager kassa?

Vis vedlegget 227780
Når man ser på det bildet over her, hva er det som bestemmer høyden på de platene som lager Wellene. Altså de platene som er like lange og som er gråfarga på bildet?

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.075
Sted
Sjælland. Danmark.
Sitter ca 3meter fra senterlinja mellom HT. Er omtrenten en likesida 3 kant mellom HT og sitteposisjon. Hadde en tråd runt det meg gulv tidligere, der jeg skjønnte det som at gulvet ofte er tatt med i beregningen under konstruksjon av en HT og dermed ikke vill være like viktig å gjære noe med det, som vegger og tak. Ørene våre er også innstillt på gulvrefleksjon i mye større grad.

Leser meg også frem til at refleksjoner fra gulv aldrig vil kunne temmes på en pen måte, Da teppet må være rimelig tykt for å kunne virke med i mellomtone og bassen. Et teppe vil dempe flutter ekko, noe jeg egentlig ikke har i rommet.

Nei, vi skal prøve med litt forskjellig på bakveggenog bakerste del av sideveggen, der er det ikke gjprt spesiellt mye.
Et flot lytterum. Jeg kan godt lide farven på absorbenterne; men hvis man må komme med en mening så er der lidt her. Man kan også se, at du har arbejdet rigtig meget for at frembringe den gode lyd, så du er formodentlig interesseret i andres mening om dit projekt.
3 meter et godt udgangspunkt for opstilling af højtalerne. Altså imellem lytter og højtaler. Imellem højtalerne skal udgangspunktet være 83 % af afstanden imellem højtaler og lytter. Altså her 249 cm. Mange er tilbøjelig til at montere deres højtalere med for stor afstand.
Efter billedet at dømme syntes jeg at de er placeret temmelig tæt på sidevæggen og jeg tror der er meget at vinde ved større afstand dertil.
Det er godt at du vil bruge diffusere på bagvæggen. Med den afstand som jeg udleder af billedet, er der ikke noget der taler for dæmpemateriale der. Kun diffusere. Jeg ville gå for Svanø diffusere. Jeg ved de er gode.
Jeg syntes at du bruger for mange absorbenter. Jeg har selv været der, og jeg er på vej væk derfra med brug af diffusere istedet for. Jeg mener, at jeg tidligere et sted har forslået dig at bruge diffusere under opbygning af dit lytterum.
38 % er et godt udgangspunkt at have for afstanden fra lytteplads og til bagvæggen. Det hele skal selvfølgelig passe sammen med specielt den helt rigtige lytteafstand til højtaleren.
Jeg arbejder rigtig meget med diffusere og det er for mig vejen at gå.

Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Takker Sven..
Jeg sitter 38% av lommets lengde fra bakveggen, Og høyttalerene sår vel ca 280cm fra diskant til diskant. Jeg sitter 297cm fra høyttalerens senterlinje. Så jeg er rimelig nært det optimale i forhold til teori.

Den bakerste buen med absorbenter er første reffleksjonspunktet til side høyttalerene. ( Den buen som går ved sofaen- ) De to buene er førsterefleksjoon av frontene. Den siste buen der jeg har sorte plater i taket er for å få ned den livlige akutikken sim er i dette rommet. Jeg synes ikke her er for dempet. Det var det tidligere, men jeg har fjernet en del av platene. Spes bakveggen.

Avstanden fra veggen til sofaryggen er 215 cm ( tror jeg det var ) det er i vertfall en del lenger enn jeg er lang som er 180cm.

Skal lege med noen 2d skyline diffusorer å prøve på bakveggen, før jeg evnt tester 1d.

Og ja, jeg er meget glad for input på hva folk tror som kan gjøre ting enda bedre. Men legger emr vekt på tilbakemeldinger fra folk som har vært å hørt oppsettet. Det er ikke så dempet som man skulle tro utifra bildene.

Topp Bunn