Skogsløp

Ø

Øivind

Gjest
Lurer litt på å delta i et skogsløp(11Km) i september en gang (Sånn med tidtaging osv).

Ettersom noe sånt krever en relativt god melkesyreterskel OG et bra O2 opptak OG en viss styrke ( i alle fall i bena), så går jeg ut i fra at nesten alle typer trening vil være gunstige?:

(Mølla, high-reps med vekter, low reps med vekter, spinning, boksesekken, steppern, løping i terreng og bakker ute, grappling, boksing, innebandy, styrkeøvelser med egen kroppsvekt, 400m, langkjøring inne/ute, osv osv osv.......)

Noen innspill?

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.516
Torget vurderinger
1
Skogsløp kan jo være så mangt, er det grus vei, terreng, hvor kupert er det?

September er heller ikke så lenge til…………

Mitt forslag er min 2 x 1time i tilsvarende terreng + 2 intervall økter i uken, det er viktig å skynde seg langsomt. Er du i knall form så hadde du vel ikke spurt om råd her ;D

Det er en annen belastning på kroppen å løpe i terreng(bedre da man slipper de monotone slagene fra asfalten) men litt tyngre da underlaget ikke alltid gir noe tilbake. Det kan også være litt tøft for anklene(overtråkk), men de tilpasser seg raskt.

HUSK DU SKAL ALLTID TRENE MEST DET DU VIL BLI BEST I, så med ca 3mnd. få flest mulig mil i bena

Mvh Roald

Ø

Øivind

Gjest
Ikke noe dumt forslag til opplegg tror jeg :) (tror det er dels grus, dels stier, dels veldig kupert)

September er ikke lenge til nei, forrige "mini asfalt løp" kom brått på gitt, selv om en vet datoen lenge i forveien.

Ingen planer om å fullføre helt i toppen av feltet. Tenkte å løpe mot to kammerater som løper et-to 10-11km skogsløp og et-to halvmarathon(asfalt) i året.

Tror det kan være mulig (og veldig morro) å sjokkere de ivrige "Sats-gutta"(kammeratene) ved å løpe over målstreken under fem minutter etter dem.

Tror dette kan være mulig ettersom jeg har noe erfaring med intervall trening, melkesyre og høy intensitet, igjennom div kampsporter (stående og på bakken). En presser seg jo ofte litt lengere der enn en gjør på Sats også. Halvmarathon mot kongene av "mølla" kan jeg selvsagt bare glemme.. :)

Så var det "bare" å bli kvitt magan på tre måneder..... ;D (Får ta en tur i skogen)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.281
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hvis man skal bli flink til å løpe i skogen er det lurt å trene på å løpe i skogen. Øye/fotkoordinering er viktig for å unngå å sløse med krefter (og ledd - overtråkk er ikke uvanlig blant de som ikke er vant med åløpe i terreng).

Ø

Øivind

Gjest
Ja, morro å løpe i skogen er det jo og. Rene ekstremsporten om det er kupert nok :). Var visst noen veldig kuperte "huggst områder" i (Søredals)løpet også.

Hadde egentlig tenkt litt å gjøre unna noen mil innendørs før jeg begynte å løpe i terreng (lettere å få til), men ettersom jeg tråkker over med høyrefoten omtrent årlig holder det kanskje ikke med de siste 5-6 ukene utendørs?

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.516
Torget vurderinger
1
Jepp kampsport er moro, men det har ingenting med løpe kondis å gjøre(kampsport mye mer intenst og andre muskler som bruker oksygenet) sliter du med overtråkk så start med å begrense bevegelsen i ankelen(teip) + 10min ekstra trening på fridagene for å styrke de. Å løpe i skog og mark er da mye bedre enn å løpe innendørs.

Skulle gå bra å komme i mål innen 5min etter kompisene, er de i god form har de vel en sluttid på ca 36-40min så 45 min for deg skulle gå greit. Det er ca 4min pr km som er greit jogge tempo.

Lykke til

Mvh Roald

Ø

Øivind

Gjest
Takk for det.

Da er det nok ganske kupert terreng vil jeg tro. Tror de bruker 50 / 55min på de 11 kilometerene, mens halvmarathon på asfalt går på 1.36 / 1.45.

Eller kanskje de bare ikke takler terreng særlig bra ?

Stemte de tidene dårlig i forhold til hverandre? Tror ikke de trener særlig mye terreng..

Topp Bunn