Klær, briller og klokker Sko for varm skau

G

Gjestemedlem

Gjest
Ser etter et par komfortable sko som kan brukes der det er godt og varmt (30+) , vått og skittent. Samtidig gode å ha på seg en dag med endel trasking på vei. Må ikke være for tunge og klumpete.

Disse ser interessante ut, men har ikke funnet en butikk som selger dem slik at de kan prøves. De er vist litt små i størrelsen så det er nok lurt å teste dem på bena.

ADIDAS GSG 9.7

Milrab / ADIDAS GSG 9.7

109928_0.jpg
Noen som har erfaring med disse eller har noe annet lignende å anbefale?

V

vredensgnag

Gjest
Er det såpass varmt der, bør du vurdere ørkenversjonen av gsg.
Jeg syns det er greiest med støvler som ikke er for høye, og skal du være lenge borte bør du være klar over at gsg-støvlene har det med å bli slitt ut. De som har vært med på å utvikle dem sammen med Adidas har et greit "boot replacement program."

Selv sverger jeg til Scarpas støvler, men så passer de også utrolig godt til mine føtter.

Ville foreslått at du kikker på trek-sortimentet.

Dette er støvlene jeg bor i. Paret jeg har nå har vært med absolutt overalt, og nekter å bli utslitt:

SL Activ - Trek - Scarpa

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg syns det er greiest med støvler som ikke er for høye, og skal du være lenge borte bør du være klar over at gsg-støvlene har det med å bli slitt ut. De som har vært med på å utvikle dem sammen med Adidas har et greit "boot replacement program."

Selv sverger jeg til Scarpas støvler, men så passer de også utrolig godt til mine føtter.

Dette er støvlene jeg bor i. Paret jeg har nå har vært med absolutt overalt, og nekter å bli utslitt:

SL Activ - Trek - Scarpa
Så ikke så gale ut de der. Men er de noenlunde lette og fleksible? Mener å ha sett slike på XXL, så jeg kan jo stikke innom der og se hva de har.

Har noen Crispi Besseggen liggende, men det er som å gå med slalåmstøvler og er vel omtrent det siste jeg ville tatt med.

Mulig de adidasene er litt pinglete. Men komfort er det viktigste, om det ikke varer så veldig lenge så er ikke det noe stort problem. Blir vel ikke så mye brukt til vanlig.

edit: Ser Adidasene får negativ omtale fordi er der svært smale. Så da er de nok helt ute for min del siden jeg har bred fot og er tverrplattfot som gjør at presset på yttersiden av foten blir stort. Smale sko ville gjort vondt.

Sist redigert av en moderator:
V

vredensgnag

Gjest

SL Activ - Trek - Scarpa
Så ikke så gale ut de der. Men er de noenlunde lette og fleksible? Mener å ha sett slike på XXL, så jeg kan jo stikke innom der og se hva de har.

Har noen Crispi Besseggen liggende, men det er som å gå med slalåmstøvler og er vel omtrent det siste jeg ville tatt med.

Mulig de adidasene er litt pinglete. Men komfort er det viktigste, om det ikke varer så veldig lenge så er ikke det noe stort problem. Blir vel ikke så mye brukt til vanlig.

edit: Ser Adidasene får negativ omtale fordi er der svært smale. Så da er de nok helt ute for min del siden jeg har bred fot og er tverrplattfot som gjør at presset på yttersiden av foten blir stort. Smale sko ville gjort vondt.
Scarpa har flere sko i sitt Trek-sortiment, også i "canvas" utførelse. Jeg har prøvd mye av fottøy for friluftsliv og langtur, og etter at jeg kom over Scarpas, har jeg blitt hengende fast, men det er mye å velge mellom.
Det viktigste er å prøve forskjellige, for å finne en cut som er komfortabel for foten.

Disse kommer i fem forskjellige bredder, og en kamerat sverger til merket:
The Tethera Mens Boot - Alt-Berg Boots

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
.

Gummistøvler;- bruker gummistøvler til så og si alt,- bortsett fra klatring;- ta med ekstra innleggssåler,- og benytt de tynneste silkestrømper man finner;- har forsøkt tradisjonelle fjellstøvler flere ganger,- siste gang et par svært tekniske saker,- snudde før jeg kom til garasjen,- gikk inn igjen og byttet til gummistøvler.

Grace,- som foretrekker tørre føtter.

.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.428
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Gsg støvlene er gode på føttene de. Behagelige og lette. Fine på asfalt. Vil ikke si de er små i størrelsen. Bruker 45 til vanlig og disse er også 45. Da bruker jeg et par tynne ullsokker i. Med en lest som er nærmere joggesko tror jeg ikke det er en fordel å kjøpe for store sko. Ellers blir sålen slitt relativt fort, da gummien er myk.

Alfa har noen støvler i samme kategori, men de er hakket klammere. Ecco har også noen meget behagelige skoletter.

Forøvrig har jeg gått over til Lundhags Syncro etter litt trøbbel med vrista på den ene foten.

G

Gjestemedlem

Gjest
Var å prøvde litt sko i en butikk jeg ikke har sett før og fant disse:

Meindl Støvel Sahara
meindl stvel sahara_desert tan.jpg
De var lette, gode på foten og godt brede. Gått med dem noen timer i dag og de virker lovende. Godt fornøyd etter én dags prøving.

Kjøpte også med et par slike:

Meindl XO

bc80f5511446841b5b73023cae6c9dca_5.jpg
De virket veldig gode helt til å begynne med.. men kanten på sidene kom akkurat på ankelen og ble fort ubehagelig. Skal prøve å bygge dem med noen såler inni slik at det løfter foten noen millimeter. Forhåpentligvis nok til at de blir gode.

Satser på disse to og et par gode sandaler.

G

Gjestemedlem

Gjest
Disse kommer i fem forskjellige bredder, og en kamerat sverger til merket:
The Tethera Mens Boot - Alt-Berg Boots
De hadde endel virkelig spennende. Men litt dumt at de ikke har noe utsalg her til lands. Ser ut til at de kan tilpasse skoene til foten på måter som få andre tilbyr. Men blir litt risky å handle over nett siden mange av modellene kun lages på bestilling med f.eks. bred fot og kan ikke returneres om de ikke passer.

V

vredensgnag

Gjest
Kjøp et ekstra sett innleggssåler til støvlene, og så bytter du rundt på dem dersom du skal traske i mange dager. Da vil støvlene føles nye hver dag.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har GSG 9.2, den høye utgaven, på jobben. Bortsett fra høyden på skaftet er de ganske like. De er veldig gode å gå i. Jeg synes de er i overkant varme innendørs, tror ikke de er særlig egnet til 30+. Tror nok også slitasje er et tema om man bruker dem i røft terreng. Dessuten liker jeg best støvler som er uten polstring og for. Jeg vil heller ha tykke sokker, det er litt greiere å skifte sokker enn å gå med forede støvler når føttene blir klamme.

Edit: Visst er de små i størrelsene. Jeg gikk fra 43 i Alfa M77 til 44 2/3 i Adidas, og Adidas er i hvert fall ikke større.

Sist redigert av en moderator:

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
.

Meindl Sahara,- i våte og skitne omgivelser,- ja, ja;- tenk nå heller utradisjonelt,- dvs. gummistøvler. Meindl er nå,- eller var bra greier;- har et par meget kraftige støvler for krevende alpine forhold,- syttitalls i ubrukt, mint kondisjon,- morsomt innslag i min lille samling fottøy.

Grace

.

G

Gjestemedlem

Gjest
Liker godt Ecco, eller gjorde det i alle fall tidligere når produksjonen var i Portugal. Nå er det litt ymse og ikke så stor forskjell på dem og annet generisk mikk. Men endel av modellene er bra. Har sett litt på en slags jaktstøvel fra dem i yaklær som så ganske god ut. Kanskje en god høststøvel når den tid kommer igjen.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.385
Sted
Sølvbyen
Nå har jeg ikke så veldig mye forskjellig derfra, men vinterstøvlene mine er fra Ecco i år, og jeg må si de er svært behagelige å bruke. Og ja, de er laget av ekte Yak-lær. Var Yak-læret som gjorde utslaget for min del. Også er de foret med skinn innvendig, som gir en skikkelig smooth følelse. Kombinert med passe tykke tekniske ullsokker så er dette helt gull.
Disse er det jeg har:
ECCO Ecco Biom Hike (Black/warm Grey/burnt Ochre) – Offisiell Online Shop Norge

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.428
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Der var de ja. Ecco Xpedition er knakende gode støvler. Men de jag hadde var uniformsstøvler og ha en myk såle. Usikker hvor gode skoene er om du skal bære endel kilo på ryggen i ulendt terreng.

Topp Bunn