Skjult kabling i "rom i rom"?

Shack

Medlem
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Leker med tanken på å bygge om hjemmekinoen til "rom i rom" løsning i forbindelse med en generell ombygging av kjelleren i huset. Håpet er å kunne oppnå støydemping god nok til å kunne se film uten å plage resten av huset alt for mye. Har lest rundt om for å få svar på spørsmål om konstruksjon og har stort sett funnet det jeg trenger, men jeg finner ikke noe fornuftig om eventuelle konsekvenser for støydempingen ved bruk av koblingsbokser for skjult elektrisk anlegg.

Mye er skrevet om bruk av dobbel gips, fuging av hjørner og tak, frikobling fra resten av huset, bruk av dempede dører osv, men hva med gjennomføringer for kabler? Ved bruk av vanlige koblingsbokser og rør mellom disse vil det jo bli tatt hull i den doble gipsveggen, med mulighet for gjennomgang av lyd til resten av huset. Er det uproblematisk å bruke vanlige koblingsbokser og f.eks fuge med akryl rundt boksen, eller er bør det legges åpent elektrisk anlegg i rommet med bare gjennomføring et sted for strøm inn fra resten av huset?

Hadde selvfølgelig vært penest med skjult kabling for hele rommet, men dersom det går på bekostning av resultatet for demping av rommet så får det heller bli åpent elektrisk anlegg og kabelkanaler på veggene for resten.

Innspill på hvordan dette kan/bør løses, gjerne basert på egne erfaringer mottas med takk:)

Shack

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
La skjult kabling selv i rør innenfor doble gipsplater m/Green Glue. Det lille røret som går igjennom platene får du heller leve med...

Legg skjult! La forresten også alle signalkabler til monoblokker osv. rundt om i 30mm rør inne i veggene. Ble mye trekking men ser pent ut etterpå. PS! Legg kvalitetskabel når du først holder på. Ser for meg mye buggs med utskiftning/trekking av nye kabler i ettertid...

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.855
Enig med LydMekk

Jeg har selv en loftstue som grenser mot to barnesoverom. Ifm ombygging og innbygging av denne ble det satt opp ekstra stenderverk og isolert med glava. Mao enkle vegger med dobbelt stenderverk. Dette fungerer ganske bra, og vi ser på film etter at ungene har lagt seg. Det er ikke helt stille på soverommene, men godt nok dempet i praksis. Det er masse punkter på begge sider av veggen, men jeg har ikke merket noen lydlekkasje på grunn av dette.

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
0
Ett skjult anlegg vil ødelegge mye av poenget med "rom i rom" da dette nesten er umulig å få tett. I en del nye leilighetskomplekser blir det i dag lagt åpent anlegg på vegger mellom leiligheter hvor det stilles krav til støydemping. Ett pent utført åpent anlegg er ikke noe du kommer til å irritere deg over. En mulighet er å legge PFXP, som tillates brukt uten rør i vegg, mellom punktene hvor det da brukes utenpåliggende utstyr og det fuges i gjennomføringspunktene.
PS bruk maling i hullet før du fuger ellers vil fugemassen tørke inn og sprekke opp.

corrales250

Fersking
Ble medlem
06.02.2023
Antall liker
0
Sted
Arendal
Er det best å ha utenpåliggende kabler for å få rommet mest mulig lydtett? Får man ikke rørgjennomføringen helt tett hvis man fuger ?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.197
Sted
Ytterst i havgapet...
Gjennomføringer slipper man ikke unna. Bruk kabelkanaler ala TEK123 ( finnes også i alu) hvor innmatingen er feks i ene enden av en vegg.. da er det fullt mulig å både tette og lydisolere gjennomføringen.... Finnes bokser/brikker til omtrent alle typer audioplugger til slike kanalsystemer...
Eller bruk påveggsbokser fra SMRT systemet.... Lydrommet er importør i Norge...

Topp Bunn