Skjerming av riaatrinn?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Etter at jeg fikk en komponent til i hylla og måtte ommøblere har jeg fått litt problemer med støy inn i Trichorden fra Naimen som står på hylla under. Jeg har derfor måtte flytte riaatrinnet opp ved siden av platespilleren hvor det funker bra. Det ser derimot ikke så godt ut, litt rotete egentlig. Jeg lurer derfor på om det finnes en grei måte å skjerme Trichorden på slik at jeg kan plassere den tilbake igjen på sin oprinnelige plass? Jeg vil ikke modde selve boksen.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.547
Torget vurderinger
1
Støyproblemet, er det brum eller mer bredbåndsstøy?

Prøv evt med ei stålplate under RIAAen, som jordes enten i RIAA ller i det øvrige forsterkeriet (bru evt en chassisskrue).

mvh
KJ

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Støy er et vedlig vidt begrep. Brum kan også kalles støy, men det er veldig mye enklere å gi råd hvis "støyen" kan beskrives som brum (50Hz eller100Hz) eller mer bredbåndet.
Hvis du forsøker å flytte litt på RIAA trinnet mens du lytter til "støyen", kan du finne ut hvor den kommer fra og hvor den kommer inn. Hvis det er magnetfelt som stråler inn, skal det ikke så mye til å bli kvitt det. Men om naboen er årsak til bråket, kan det være aktuelt å flytte.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Audiomix skrev:
Støy er et vedlig vidt begrep. Brum kan også kalles støy, men det er veldig mye enklere å gi råd hvis "støyen" kan beskrives som brum (50Hz eller100Hz) eller mer bredbåndet.
Hvis du forsøker å flytte litt på RIAA trinnet mens du lytter til "støyen", kan du finne ut hvor den kommer fra og hvor den kommer inn. Hvis det er magnetfelt som stråler inn, skal det ikke så mye til å bli kvitt det. Men om naboen er årsak til bråket, kan det være aktuelt å flytte.
Støyen er sentrert hovedsaklig på ene siden av Naimen. Riaaen står på hyllen rett over. Det finnes et punkt hvor det er null støy også på denne hylla, men da er det ikke lenger plass til både Trichorden, strømforsyningen og Headline. Det er snakk om brum.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det enkleste (slik du har funnet ut) er å endre plasseringen.
Du kan jo forsøke med metallplate mellom. Flaks om det er løsningen.

Topp Bunn