Skjermet strømkabel og ujordet kurs?

L

lark

Gjest
Jeg bruker DIY Ölflex skjermede strømkabler der jeg har koblet skjermen til jord i forsterkerenden slik at skjermen fungerer som en forlengelse av chassis på apparatene. Spørsmålet er da hva man gjør med jordlederen i kabelen i og med at kursen ikke er jordet. Kobler man jordlederen til, så fungerer også den som en forlengelse av chassis, og har forbindelse med skjermen i apparatenden. Eventuelle støysignaler som skjermen fanger opp vil jo da også være tilstede i jordlederen som ligger paralellt med strømlederene INNE i kabelen. Og dermed er vel hele vitsen med skjermen borte. Jeg har også oppfattet det slik skjermen på ferdigterminerte kabler er koblet til i veggenden av kabelen. På en ujordet kurs vil da støysignaler som skjermen fanger opp ledes til chassis (jord) i apparatet nettopp gjennom jordlederen som ligger INNE i kabelen. Jeg har valgt å ikke koble til jordlederen da den ikke har noen funksjon i og med at kursen ikke jordet. Noen som har meninger om denne problemstillingen?

koma

Medlem
Ble medlem
17.09.2007
Antall liker
1
Sted
Sola
lark skrev:
Jeg bruker DIY Ölflex skjermede strømkabler der jeg har koblet skjermen til jord i forsterkerenden slik at skjermen fungerer som en forlengelse av chassis på apparatene. Spørsmålet er da hva man gjør med jordlederen i kabelen i og med at kursen ikke er jordet. Kobler man jordlederen til, så fungerer også den som en forlengelse av chassis, og har forbindelse med skjermen i apparatenden. Eventuelle støysignaler som skjermen fanger opp vil jo da også være tilstede i jordlederen som ligger paralellt med strømlederene INNE i kabelen. Og dermed er vel hele vitsen med skjermen borte. Jeg har også oppfattet det slik skjermen på ferdigterminerte kabler er koblet til i veggenden av kabelen. På en ujordet kurs vil da støysignaler som skjermen fanger opp ledes til chassis (jord) i apparatet nettopp gjennom jordlederen som ligger INNE i kabelen. Jeg har valgt å ikke koble til jordlederen da den ikke har noen funksjon i og med at kursen ikke jordet. Noen som har meninger om denne problemstillingen?
Jeg kikket litt på denne siden igår: http://www.tnt-audio.com/clinica/ttse.html, les punkt 12. Der står det at skjermingen skal være fri på apparatsiden, men kobles til jord på nettsiden. Jeg forstår det slik at den skal plukke opp støy fra omgivelsene og sende den til jord.

Hvordan ser DIY Ölflex ut og hvor får du tak i den/rekvisita?

Mvh.
Ketil

L

lark

Gjest
Ölflex ser slik ut:

DIY står for "Do It Yourself" ;D

De fleste installasjonsfirmaer har denne kabelen i metervis på rull i flere dimensjoner. Jeg har brukt 3 x 1,5 kvadrat.
Dersom man ikke har jordet kurs, er det mest hensiktsmessig å koble skjermen til i apparatenden slik at skjermen fungerer som en forlengelse av chassis.

Vedlegg

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Hvis poenget er å skjerme apparatet, så skal skjermen kobles til sjassis på apparatet. Hvis man ikke gjør det, er skjermen uvirksom i forhold til apparatet.

Om man skal koble skjermen til jordledningen eller ei, avhenger av om man vil ha jord tilkoblet sjassis eller ikke. Det har liten/ingen påvirkning på skjerming, siden vi snakker om en lang ledning, og induktansen i denne er så stor at ved radiofrekvenser er impedansen så høy at den er som en åpen krets å regne.

Vær klar over at en skjerm på en ledning som er så kort vil ha liten effekt før vi snakker om ca 100MHz eller mer. Støy som ligger lavere i frekvens trenger lenger antenne for å kobles inn, og det får den ved hjelp at ledningene i veggen/sikringsskap osv. En slik delvis skjerming har liten effekt, siden resten av ledningen ikke er skjermet. Støyen kobles inn på den uskjermede delen av ledningen, og skjermen demper ikke støy som allerede ligger på ledningen.

Får å få utbytte av en slik skjerm, må det monteres et filter i enden av kabelen, og skjermen må kobles til sjassis på dette filteret. Da først har den noen hensikt i forhold til EMI.

L

lark

Gjest
Når ikke kursen er jordet, kan det da være bra at en uvirksom jordleder ligger paralellt med strømlederene i kabelen?
Jordlederen har jo kontakt med skjermen, og evt. støysignaler vil jo da også opptre i jordlederen.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Ved høye frekvenser er den kapasitive koblingen mellom kablene så god at de kan regnes som 1 leder. Det er grunnen til at støy over 1MHz vanligvis er common mode, dvs at det ikke ligger noen støyspenning mellom lederene.

I ditt tilfelle betyr det at støyen er lik på alle lederene, og det spiller liten rolle om det ligger jordleder der, terminert eller ei.

Hvis skjermen er koblet til sjassis på utstyret med en lav impedans, så er også skjermen referanse. Det vil si at det pr def ikke ligger støy på den. Kobler du til en ledning til skjermen forandres ikke dette. Det du kan råke ut for er at det blir liggende støy på skjermen hvis koblingen til sjassis ikke er optimal, dvs hvis det er benyttet noen centimeter med ledning, kretskort eller lignende for å koble skjermen til sjassis.

Skjermen vil også kobles kapasitivt til lederene, slik at det vil kunne gå en støystrøm i skjermen, selv om du ikke kobler den sammen med jordlederen.

L

lark

Gjest
OK. Takker for oppklaring, Rhesus.

På ferdigkjøpte skjermede strømkabler er etter det jeg har forstått skjermen koblet til i veggenden av kabelen. Har man da ujordet kurs, så har man etter det jeg har forstått ingen effekt av skjermen i en slik kabel, (eller?).

koma

Medlem
Ble medlem
17.09.2007
Antall liker
1
Sted
Sola
lark skrev:
OK. Takker for oppklaring, Rhesus.

På ferdigkjøpte skjermede strømkabler er etter det jeg har forstått skjermen koblet til i veggenden av kabelen. Har man da ujordet kurs, så har man etter det jeg har forstått ingen effekt av skjermen i en slik kabel, (eller?).
Jeg er veldig usikker på dette selv, men etter det jeg forstår av den flettede kabelen på denne nettsiden her (som nevnt tidligere): http://www.tnt-audio.com/clinica/ttse.html, så skal selve flettingen ha en vesentlig betydning og bedring av strømkvaliteten som kommer fra nettet til apparatet. Akkurat som Kimber sine signal/ht-kabler.

Jeg tror jeg skal prøve å bygge en slik med Ölflex kabel. Forventer gode resultater her. Hva sier Rhesus til dette?

Mvh.
ko

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
I motsetning til hva en del hifi-produsenter vil ha det til, vil ikke en ledning gi nevneverdig demping av støy som ligger på lederene, uansett hvordan man tvinner og skjermer den. Skal man dempe støy, må man ha impedansmistilpasning. Da er det feritter/kondensatorer eller støydempingstransformatorer som gjelder.

Trikset er å hindre støystrømmen å komme inn i apparatet. For å få til dette kan man gjøre to ting.

1, Sørge for høy serieimpedans ved i innføre induktanser på kabelen, som f.eks. ferritter.
2, Sørge for lav paralellimpedans, altså Y kondensatorer fra leder til sjassis.

Kabelmakramé har liten hensikt.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Må jeg nok en gang minne om at skermens hovedoppgave er å hindre støy fra nettet/220v vekselstrøm fra å fanges opp på signalsiden. Tilsvarende skjerming av trafo, skjermen behøver ikke termineres i noe som helst, dens oppgave er å være et skjold mot utstråling av støy.

Mvh. RS

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Skjermen på kabler fungerer på akkurat samme måte som kabinettet på et apparat. Det trenger heller ikke å termineres noe sted for å fungere for apparatet isolert sett.

Poenget med skjermen, angående utstrålt, er å få utsiden av kabelen til å ligge på et valgt potensiale, slik at det elektriske feltet rundt kabelen blir det man vil ha. Hvis man kobler skjermen til jord, så vil det elektriske feltet i luften rundt kabelen også være jord. Samme når man kobler den til sjassis, da er det elektriske feltet rundt kabelen en forlengelse av feltet rundt sjassis. Det er dette man ønsker hvis man vil unngå 50Hz innstråling på signalkabler koblet til utstyret. Man kan selvfølgelig velge å ikke koble den til noe, men da vet man ikke hva man får av elektriske felter rundt kabelen. I min bok er det likestilt med å ikke ha skjerming.

En transformator skjermes med en kortslutningsvikling. Det er en helt annen type skjerm en kabelskjerm, den kortslutter magnetisk strø-felt som ikke vil holde seg i kjernen.

Støydempingstransformatorer har skjerm mellom primær og sekundær, men skjermen må termineres for at skjermingen skal ha ønsket effekt på common mode støy.

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
405
Torget vurderinger
11
Skjermen skal termineres i "avsender" enden i kablen. Hvis den ikke er tilkoblet noe sted , har ikke skjermen noen funksjon....
Derfor er det viktig med jordede stikkontakter. Jordingen er "avløpet" i det elektriske systemet.

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
På kurs i EMI/EMC lærer man at en skjerm må være tilkoblet i BEGGE ender for å ha noen virkning. Og dette stemmer pussig nok med det man måler i virkeligheten.

koma

Medlem
Ble medlem
17.09.2007
Antall liker
1
Sted
Sola
Steinkare skrev:
Skjermen skal termineres i "avsender" enden i kablen. Hvis den ikke er tilkoblet noe sted , har ikke skjermen noen funksjon....
Derfor er det viktig med jordede stikkontakter. Jordingen er "avløpet" i det elektriske systemet.
Med avsenderenden mener du i enden som skal i veggstikket?

Vet du hvorfor skjermen skal være koblet til jord i avsenderenden og ikke i apparatet? Det er slik jeg ser det står skrevet på flere DIY nettsider også, men ingen forklarer hvorfor. Ihvertfall ikke slik at jeg forstår det.

Mvh.
ko

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Dette stemmer ikke Rhesus & co. Skjermen er akkurat like tett uansett terminering. Se forøvrig hvordan påkostet hifi skermes internt. Eller forsøk med målinger :-*

Mvh. RS

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
405
Torget vurderinger
11
Skjermen skal ikke tilkobles i begge ender!
Den kan da virke som en leder .

Njord

Medlem
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
0
Sted
Stavanger
http://www.notam02.no/notam/kurs-mikrofon3.html/
Her er det teori til forskjellige begrepper.

Eg har alltid bygd kablane etter denne løsninga, og slik var også mine PS audio lab2 strøm kabler koblet når eg sjekket dem. Her er skjerm tilknyttet vegg-støpselet, fordi det virker vel litt feil å "lede" all støyen inn i apparatet som kabelen måtte fange opp? Skjermen har som misjon å fange opp støy og sende den bort og vekk fra anlegget, korteste vei mulig og ikkje inn gjennom apperatet før det går til veggen.

Vedlegg

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
BAL skrev:
http://www.notam02.no/notam/kurs-mikrofon3.html/
Her er det teori til forskjellige begrepper.

Eg har alltid bygd kablane etter denne løsninga, og slik var også mine PS audio lab2 strøm kabler koblet når eg sjekket dem. Her er skjerm tilknyttet vegg-støpselet, fordi det virker vel litt feil å "lede" all støyen inn i apparatet som kabelen måtte fange opp? Skjermen har som misjon å fange opp støy og sende den bort og vekk fra anlegget, korteste vei mulig og ikkje inn gjennom apperatet før det går til veggen.
Tegningen din viser det motsatte av hva du skriver.

Skjermen har som misjon å skape et definert elektromagnetisk felt rundt lederene som skal skjermes. Hvis du ikke kobler den til sjassis på den tilkoblede komponenten, vil ikke det elektriske feltet være det samme som sjassis på komponenten, og støy kan trenge inn på lederene.

Det gjelder å skape et 'miljø' inne i skjermen som er likt det inne i apparatet, en slags forlengelse av kabinettet. Derfor MÅ skjermen termineres i sjassis til det apparatet som skal skjermes mot innstrålt støy.

Njord

Medlem
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Hvordan bør det då kobles for å få eit fullverdigt jordingpunkt dersom;

Apperatet har 2 pins kobling?
Det er dette problemet eg sitter med og derfor gjekk for tanken med å koble skjerm til vegg-støpsel.
Hadde eg hatt fullverdigt jord i chasie med 3 pinar så er eg 100% enig med din forklaring Rhesus og tegningen stemmer..

Kun 2 leder til stikk i vegg?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
BAL skrev:
Hvordan bør det då kobles for å få eit fullverdigt jordingpunkt dersom;

Apperatet har 2 pins kobling?

Kun 2 leder til stikk i vegg?
Jord i veggen er KUN der for din egen sikkerhet, den har lite/ingenting med skjerming å gjøre. Hvis apparatet ikke har jordtilkobling, så er det dobbelisolert, og det trenger ikke jord for å fungere sikkert.

Hele diskusjonen rundt skjerming av powerkabler mot innstrålt støy er nærmest kun av akademisk interesse siden det handler om støy pickup på den siste meteren av kabel fra veggen til apparat.

Noen ganger kan det være et problem med utstrålt lavfrekvent fra powerkabler. For å minimerer denne må man koble skjermen til et elektrisk potensiale slik at det elektriske feltet rundt powerkabelen blir det man ønsker det skal være, f.eks. jord. I denne settingen er det likegyldig hvilken ende man terminerer skjermen, fordi vi snakker om lavfrekvens.

Sjassis på utstyret ditt er 'jord' i ditt tilfelle.

B

Back_Door

Gjest
Rhesus skrev:
Hvis poenget er å skjerme apparatet, så skal skjermen kobles til sjassis på apparatet. Hvis man ikke gjør det, er skjermen uvirksom i forhold til apparatet.

Om man skal koble skjermen til jordledningen eller ei, avhenger av om man vil ha jord tilkoblet sjassis eller ikke. Det har liten/ingen påvirkning på skjerming, siden vi snakker om en lang ledning, og induktansen i denne er så stor at ved radiofrekvenser er impedansen så høy at den er som en åpen krets å regne.

Vær klar over at en skjerm på en ledning som er så kort vil ha liten effekt før vi snakker om ca 100MHz eller mer. Støy som ligger lavere i frekvens trenger lenger antenne for å kobles inn, og det får den ved hjelp at ledningene i veggen/sikringsskap osv. En slik delvis skjerming har liten effekt, siden resten av ledningen ikke er skjermet. Støyen kobles inn på den uskjermede delen av ledningen, og skjermen demper ikke støy som allerede ligger på ledningen.

Får å få utbytte av en slik skjerm, må det monteres et filter i enden av kabelen, og skjermen må kobles til sjassis på dette filteret. Da først har den noen hensikt i forhold til EMI.
Jeg har lagt opp 2 X 6mm2 og 1 X 2,5mm2 på 16amp sikring til mitt anlegg. Kablene er solid core + skjerm. Skjerm er jordet i sikringsskap. Selve kursen er uten jord.
Skulle jeg heller kun koblet denne skjerm til chassis i stedet for jord i sikringsskapet? Hvordan gjør jeg i tilfellet det? Ville et like godt alternativ vært å ikke koblet skjermen på kablene til noe som helst?

J

Jurassic

Gjest
Chassis og jord i sikringsskapet har samme potensiale.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Jurassic skrev:
Bare hvis de er koblet sammen, og bare ved lave frekvenser. Når vi snakker om ting som kan plukkes opp på en meter eller to med ledning er frekvensen så høy at meterene med jordingsledning til sikringsskapet gir så høy impedans at det er som åpen krets å regne. Da har de garantert ikke samme potensiale.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Karma skrev:
Jeg har lagt opp 2 X 6mm2 og 1 X 2,5mm2 på 16amp sikring til mitt anlegg. Kablene er solid core + skjerm. Skjerm er jordet i sikringsskap. Selve kursen er uten jord.
Skulle jeg heller kun koblet denne skjerm til chassis i stedet for jord i sikringsskapet? Hvordan gjør jeg i tilfellet det? Ville et like godt alternativ vært å ikke koblet skjermen på kablene til noe som helst?
Slik du har gjort det skjermer du utstrålt 50Hz elektrisk felt. Det er i og for seg ingen dum ide, og nok det mest effektive du kan bruke skjermen til så lenge du ikke har en nettstøytrafo stående i sikringsskapet.

Hvis du har en eller annen form for filtrering av nettspenningen så bør du skjerme powerledningene fra filteret til apparatene for å sikre at det ikke kommer støy inn etter at spenningen er filtrert. I det tilfellet skal skjermen termineres i begge ender, dvs. til sjassis på apparate og til sjassis på nettstøyfilteret.

B

Back_Door

Gjest
Takk for tilbakemeldingen Rhesus!
Jeg har ingen form for filtrering av nettspenningen. (Bortsett fra Noise Harvester. Den er derimot så effektiv at den ikke trenger å være tilkoblet for å virke.. ;D)

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
koma skrev:
Steinkare skrev:
Med avsenderenden mener du i enden som skal i veggstikket?

Vet du hvorfor skjermen skal være koblet til jord i avsenderenden og ikke i apparatet? Det er slik jeg ser det står skrevet på flere DIY nettsider også, men ingen forklarer hvorfor. Ihvertfall ikke slik at jeg forstår det.

Mvh.
ko
Dette stammer nok fra generelle bruksområder.
Hvis man har lengre strekk, feks på en konstruksjon av metall (la oss si en oljeplattform som er mitt fagfelt) mellom en strømgiver og en sensor i felt, så vil sensorhus være koblet lokalt til jord gjennom PE (Protective Earth), men IE (Instrument Earth) vil være frakoblet. Kabelens armering er koblet til PE (i begge ender) mens skjermen (IE) flyter i forhold til jord på sensorsiden, men er koblet til IE skinne på strømgiver siden. Grunnen til at IE flyter er at PE punkter vil ha litt forskjellig potensiale i forhold til referansejord ombord pga. strukturens dimensjoner, lednings og kontaktevne, osv. Selv om dette er mindre enn '1mV' (eller brøkdelen av 1 ohm) så oppstår det en såkalt uheldig jordsløyfe mellom sensor og strømgiver. Man vil også unngå forplantning av støy gjennom struktur. Til slutt samles både PE, IE (og IS) til felles jordpunktsreferanse.
For å overføre dette til overnevnte problemstilling, så kan man se på Apparatet som 'sensor' og Strømgiver som 'stikkontakt'.
For å bøte på dette så brukes en kabeltype som heter twisted screened pairs, hvor skjermen er en aluminiumsfolie med en uisolert leder inni (drain wire), heller enn en flettet utgave.
Immunitet mot Innstrålt støy fra omgivelsene (EMI) stoppes på denne måten, men den hindrer ikke ledningsbåren støy (eksempelvis EMC fra switchmode supply som finnes i Klasse D forsterkere).
Problemet er mest aktuelt hvis man jorder apparat chassis på andre måter, feks at et apparat powrer et annet.
Hvis chassis er helt isolert fra andre komponenter, så er det 'minimal' sjanse for jordsløyfe ved tilknytning av strømkabelens skjerm i begge ender av nevnte apparat. Da kan man mer eller mindre se apparatets chassis som en forlengelse av strømkabelen, selv om kvadratet av jordbaner vil forårsake en liten, men målbar forskjell når chassis kobles til en skjerm i tillegg til at jord i apparetets strømforsyningskabel også går til chassis (ref. jordsløyfe). Strømmen går alltid minste motstands vei.
Det er også et vesentlig poeng her at kurs har jordforbindelse og apparater har jord i apparatkontakt, som nevnt her inne.

J

Jurassic

Gjest
Rhesus skrev:
Jurassic skrev:
Bare hvis de er koblet sammen, og bare ved lave frekvenser. Når vi snakker om ting som kan plukkes opp på en meter eller to med ledning er frekvensen så høy at meterene med jordingsledning til sikringsskapet gir så høy impedans at det er som åpen krets å regne. Da har de garantert ikke samme potensiale.
I et ordinært sikringsskap er de koblet sammen. Ofte er jordskinna montert direkte på chassis.

Henger ikke med på hvorfor det skulle være snakk om noe ulikt potensiale. Jeg tolker Karmas innlegg dithen at han mener selve sikringsskapet med chassis.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
Jurassic skrev:
Rhesus skrev:
Jurassic skrev:
I et ordinært sikringsskap er de koblet sammen. Ofte er jordskinna montert direkte på chassis.

Henger ikke med på hvorfor det skulle være snakk om noe ulikt potensiale. Jeg tolker Karmas innlegg dithen at han mener selve sikringsskapet med chassis.
For at 'potensialforskjellen' skal være 0,00000000000000000 ohm så må kvadratet på jorskinna være 'uendelig' stort.
Hvis ikke Chassis går til jord, så hadde ikke krav til PE vært ivaretatt (men her kommer også dobbel-isolert inn i bildet).

L

lark

Gjest
Distinctive skrev:
For at 'potensialforskjellen' skal være 0,00000000000000000 ohm så må kvadratet på jorskinna være 'uendelig' stort.
Hvis ikke Chassis går til jord, så hadde ikke krav til PE vært ivaretatt (men her kommer også dobbel-isolert inn i bildet).
"Potensialforskjellen" som det siktes til her er vel forskjell i spenningspotesiale, og det måles i Volt.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
lark skrev:
Distinctive skrev:
"Potensialforskjellen" som det siktes til her er vel forskjell i spenningspotesiale, og det måles i Volt.
Det var derfor det stod i 'apostrof'.
Forskjellen i motstand skaper en potensialforskjell i mV.

J

Jurassic

Gjest
Ut fra min elektrotankegang så vurderer jeg ikke tall etter komma når det er snakk om mV og Ohm.

Poenget mitt er uansett at det vil ikke utgjøre noen forskjell målt på stikkontakten i Karma's stue om han fester skjermen i chassiset på sikringsskapet eller i jordskinna.

L

lark

Gjest
Dette temaet er iferd med å bli komplisert og uoversiktlig. Slik jeg ser det så koker det hele ned til følgende om man skal unngå problemer. Gi blaffen i jord. Koble skjerm til jord i forsterkerenden av strømkabelen. Unngå padder med jordkontakter dersom man har jordlederen intakt i strømkablene. That's it ;D

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
Jurassic skrev:
Ut fra min elektrotankegang så vurderer jeg ikke tall etter komma når det er snakk om mV og Ohm.
Poenget mitt var nettopp at det er stor forskjell på 1 ohm og 1,9 ohm i denne sammenheng.

For å avslutte diskusjonen så er mitt forslag at om man ikke driver med DIY så kobler man kabel inn i apparatkontakt og deretter inn i stikkontakt slik som manualet sier.
Eneste problemet man kan få da er at et jordet støpsel ikke vil passe i en ujordet stikkontakt.

B

Back_Door

Gjest
Jurassic skrev:

Poenget mitt er uansett at det vil ikke utgjøre noen forskjell målt på stikkontakten i Karma's stue om han fester skjermen i chassiset på sikringsskapet eller i jordskinna.
Om man med chassis mener chassis til mine forsterkere, så har jeg ingen jordforbindelse der. Det jeg mente var at skjermen rundt kablene jeg har brukt til denne kursen, er koblet til jordskinne i sikringsskap. Dette for å forbedre effekten av den skjermen.
(Selv om den type kabel jeg har brukt er laget for jordet kurs, har jeg valgt å ikke bruke jordforbindelse i stikkontaktene til anlegget.)

J

Jurassic

Gjest
Distinctive skrev:
Jurassic skrev:
Poenget mitt var nettopp at det er stor forskjell på 1 ohm og 1,9 ohm i denne sammenheng.

For å avslutte diskusjonen så er mitt forslag at om man ikke driver med DIY så kobler man kabel inn i apparatkontakt og deretter inn i stikkontakt slik som manualet sier.
Eneste problemet man kan få da er at et jordet støpsel ikke vil passe i en ujordet stikkontakt.
Karma skrev:
Jurassic skrev:

Om man med chassis mener chassis til mine forsterkere, så har jeg ingen jordforbindelse der. Det jeg mente var at skjermen rundt kablene jeg har brukt til denne kursen, er koblet til jordskinne i sikringsskap. Dette for å forbedre effekten av den skjermen.
(Selv om den type kabel jeg har brukt er laget for jordet kurs, har jeg valgt å ikke bruke jordforbindelse i stikkontaktene til anlegget.)
Distinctive: Tror vi har sett på det spørsmålet fra hver vår ende. Når du skal gå x antall meter med en 6 kvadrat er det irrelevant om den er festet i sikringsskapets jordskinne eller direkte i sikringsskapet.
Hvis du måler med ohmmeter i sikringsskapet vil du se at resistansen er <1 Ohm.
Ellers er jeg fullstendig enig i konklusjonen din.

Karma: Så sant de andre stikkontaktene i stua di ikke er jorda så har du gjort et godt valg.

Topp Bunn