Skilletrafo på ICE?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
I forbindelse med tidligere diskusjoner rundt ICE-modulene og variasjonene rundt implementeringen av disse kom det bla. fram at Rowland og visse modeller fra Bertram brukte noen små trafoer på inngangen. Bertram brukte visst også trafoer på utgangen.

Rowland bruker en liten trafo fra Lundahl, og man kan også få kjøpt slike trafoer fra samme fabrikant som er innebygget i et xtlr-stikk.

Nå påstår jo folk med mer peiling enn meg at denne type filtrering er unødvendig på ICE, men jeg kom over en trafo som selges gjennom hifiklubben, så jeg linker til den her hvis noen har lyst til å prøve. Den koster bare 395,-

http://www.hifiklubben.com/NO/Produ...und_Loop_Isolator_TV_video_tilbehoer_Sort.htm

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Kanskje verd et forsøk, men ikke bry deg om forklaringen til dette produktet. Bare tull & tøys.
Dessuten er de oppgitte spesifikasjonene i samme gate som forklaringen. Ingen data for hva denne boksen egentlig er verdt. Men for kr 395,- kan en bli en erfaring rikere.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Hva er det med forklaringen som er galt? Det er vel samme argumentene som brukes av Lundahl?

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
756
Torget vurderinger
1
Sitat: (TØV TØV TØV)
"Sånn fungerer det
Støysløyfer oppstår på grunn av varierende elektrisk motstand i el-installasjonene dine. Når du kobler PC`en til anlegget, lager du samtidig en kopling mellom én stikkontakt og en annen. Gjennom denne forbindelsen vil srømnettet forsøke å utjevne eventuelle forskjeller. Og det skaper støy."

Jordsløyfer som introduserer brum er sluttede kretser som det går magnetflux ( 50 Hz fra lysnettet ) gjennom, og derfor induserer spenning i det som skal være nullpunktet. Har fint lite med varierende elektrisk motstand å gjøre.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Mulig du kan finne en setning eller to som er fornuftig, men ellers...................... Hva er det som virker fornuftig?
Jeg har ikke lest Lundahl's versjon. Må vel se på den også da. Vet ikke om han skriver selv eller om det er markedsfolk som koker i hop noen løyner.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Dersom det er LL6810 du sikter til, så er alt som er skrevet om den fornuftig. Relevante spesifikasjoner også. Har lite til felles med den teksten som HiFi klubben har kokt sammen.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
756
Torget vurderinger
1
Men skilletrafoer er bra hvis problemet eksisterer. Løser f.eks problemet for de som kopler til Kabel-TV, Kabel-Radio til anlegget sitt, eller i verste fall får fyr på den nye flatskjermen sin (det var vel helst i USA).

Funksjonen kan være bra HVIS DET ER BEHOV FOR DET. Hvis alt er koplet sammen riktig bør det gå bra uten skilletrafo. Det er forklaringen som er så dum at en MÅ gremmes.

P.S. Fiber-lys-glass-optikk-Toslink løser også samme problem, vha et annet prinsipp, men det bryter jordsløyfer.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
756
Torget vurderinger
1
P.S. Fiber-lys-glass-optikk-Toslink løser også samme problem, vha et annet prinsipp, men det bryter jordsløyfer.
selvsagt på digitalsignaler

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
den der kan jo kanskje være fin å ha etter tven for oss som bruker anlegget til tvlyd?

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Antall liker
14
Jeg har planer om å sette den ene mono-forsterkeren nærmere sin høyttaler og da må den kobles på en annen kurs, som muligens ikke er på samme fase som resten av stereoanlegget (leiligheten har flere kurser på forskjellige faser, men jeg har ikke oversikt over hvilke som har samme fase). Jeg har ikke tenkt å jorde noen av delene, eventuelt bare forforsterkeren.
Vil en slik skilletrafo koblet mellom forforsterker og monoblokker være en ide i et slikt oppsett?
mvh
Ragnar

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Jeg har planer om å sette den ene mono-forsterkeren nærmere sin høyttaler og da må den kobles på en annen kurs,
Hva mener du med annen kurs?
Er det en annen negg kontakt eller er det virkelig to forskjellige kurser til to punkt i nærheten av hverandre?
Egentlig spiller det ingen rolle om det er forskjellig kurs heller. Strømmen kommer fra samme punkt i sikringsboksen.

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Antall liker
14
Med forskjellig kurs mener jeg selvfølgelig forskjellig kurs, dvs at denne ene stikkontakten har andre sikringer enn den som resten av anlegget bruker. Leiligheten har 3 faser inn i sikringsskapet. Da kan f.x. den ene forsterkeren få strøm fra fase 1 og 2, men den andre forsterkeren får strøm fra fase 1 og 3 (eller 2 og 3).
Jeg lurer på om dette kan gi problemer, men det er jo selvfølgelig bare å prøve. Uansett hadde det vært greit å være forberedt på eventuelle problemer, spesielt med tanke på at det blir litt arbeid med å lage lang nok signalkabel til den ene forsterkeren. Forsterkerne blir jo "koblet" sammen via rca-kablene.
R

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Men skilletrafoer er bra hvis problemet eksisterer. Funksjonen kan være bra HVIS DET ER BEHOV FOR DET. Hvis alt er koplet sammen riktig bør det gå bra uten skilletrafo. Det er forklaringen som er så dum  at en MÅ gremmes.
Meget viktig og fornuftig! Har du ikke noe problem, så har du ikke noe problem. Ingen grunn til å koble inn noe "lurt". Det eneste stedet dett kan ha noe for seg er nettopp i antennekabelen. For å skille antenneanleggets jord fra resten. Her er det kun RF og audio blir ikke påvirket. Å ha slikt i audiosignalet er tull.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Jeg lurer på om dette kan gi problemer, men det er jo selvfølgelig bare å prøve. Uansett hadde det vært greit å være forberedt på eventuelle problemer, spesielt med tanke på at det blir litt arbeid med å lage lang nok signalkabel til den ene forsterkeren.  Forsterkerne blir jo "koblet" sammen via rca-kablene.
R
Ta ikke problemet på forskudd. Dette går sikkert bra.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Problemet med nesten alle ICE / Tripath / ... forsterkere er at de sender MASSE RF-støy i retur; ut på signal-kabelen. Derfor trafoer (= RF-filter).
Det er forøvrig stor forskjell på kvaliteten...du får hva du betaler for.

Arne K

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Meget viktig og fornuftig! Har du ikke noe problem, så har du ikke noe problem. Ingen grunn til å koble inn noe "lurt". Det eneste stedet dett kan ha noe for seg er nettopp i antennekabelen. For å skille antenneanleggets jord fra resten. Her er det kun RF og audio blir ikke påvirket. Å ha slikt i audiosignalet er tull.
Men hvorfor brukes da slike trafoer av Rowland? Det er tilsynelatende det eneste som skiller dem fra en standard Embla...

Om det er noe å vinne ytelsesmessig ved å koble til en slik trafo, tenkte jeg at dette var en rimelig måte å gjøre det på. Jeg har forøvrig ingen hørbar støy, eller problemer med anlegget.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Her må vi skille mellom en trafo som Rowland bruker og den pluggen du linker til som er kun til fjerning av jordpotensiale mellom kabeltv og et anlegg f.eks. Dette er et helt annet produkt og kan ikke brukes som de trafoene Rowland bruker.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Her må vi skille mellom en trafo som Rowland bruker og den pluggen du linker til som er kun til fjerning av jordpotensiale mellom kabeltv og et anlegg f.eks. Dette er et helt annet produkt og kan ikke brukes som de trafoene Rowland bruker.
Hva er det som Rowlands løsning gjør, som ikke denne gjør da?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Problemet med nesten alle ICE / Tripath / ... forsterkere er at de sender MASSE RF-støy i retur; ut på signal-kabelen. Derfor trafoer (= RF-filter).
Det er forøvrig stor forskjell på kvaliteten...du får hva du betaler for.

Arne K
En trafo vil ikke stoppe RF i noen særlig grad. Et filter kan derimot gjøre det. To forskjellige ting. At det genereres støy i et produkt er ikke unormalt. Men det er dårlig disign om den støyen slipper ut og lager problemer. Med støy menes normalt uønsket signal. I prinsippet ingen forskjell.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Men hvorfor brukes da slike trafoer av Rowland? Det er tilsynelatende det eneste som skiller dem fra en standard Embla...

Om det er noe å vinne ytelsesmessig ved å koble til en slik trafo, tenkte jeg at dette var en rimelig måte å gjøre det på. Jeg har forøvrig ingen hørbar støy, eller problemer med anlegget.
Da kan du bare nyte musikken og la alle bekymringer fare.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Da kan du bare nyte musikken og la alle bekymringer fare.
Mister ikke akkurat nattesøvn over dette, men er jo altid på jakt etter oppgraderinger :). Mener du her å si at Rowlands bruk av spole på inngangen etter din vurdering er unødvendig? Vil den støyen som iCE sender ut kunne redusere kvaliteten på lyden selv om jeg ikke er plaget av hørbar støy?
Palvig og gjengen benytter tydeligvis også spoler på inngangen, så noe må det vel være i det?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
En trafo vil ikke stoppe RF i noen særlig grad. Et filter kan derimot gjøre det. To forskjellige ting. At det genereres støy i et produkt er ikke unormalt. Men det er dårlig disign om den støyen slipper ut og lager problemer. Med støy menes normalt uønsket signal. I prinsippet ingen forskjell.
Kommer an på trafoen (se datablader & båndbredde)

- og, ja, jeg mente at inngangen (ikke bare utgangen) støyer. :eek:

Arne K

Topp Bunn