Skilletrafo foran RIAA. Noen vits?

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
For noen år siden hadde jeg problemer med brum når jeg spilte vinyl. Jeg fikk da tak i en skilletrafo som jeg satte mellom stikkontakt og RIAA. Brummen forsvant og skilletrafoen har siden den gang stått tilkoblet. Jeg har siden kjøpt nye forsterkere og brummen er der ikke selv når skilletrafoen er tatt bort.

Jeg hører heller ikke noen forskjell med/uten skilletrafo men har blitt fortalt at skilletrafo før RIAA "kutter toppen" av lyden. Noen som har samme/andre erfaringer?`

mvh,
OS

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.394
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Skilletrafo gir et galvanisk skille. Ikke noe mer.
Jeg kan ikke huske å ha sett en nettdel i noe HiFi system (bortsett fra disse nymotens med switch mode) som ikke har adskilt primær og sekundær. Et skille til blir ikke noe bedre. Brum skyldes vanligvis feil sammenkobling av flere enheter. En jord for mye eller en for lite kan lage brum.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Audiomix skrev:
Skilletrafo gir et galvanisk skille. Ikke noe mer.
Jeg kan ikke huske å ha sett en nettdel i noe HiFi system (bortsett fra disse nymotens med switch mode) som ikke har adskilt primær og sekundær. Et skille til blir ikke noe bedre. Brum skyldes vanligvis feil sammenkobling av flere enheter. En jord for mye eller en for lite kan lage brum.
Mener du det? Jeg har mange forsterkere og felles for alle sammen er at jord på inn/utganger er koblet til jord på 220V. Jeg vet at de har primær og sekunderviklinger på trafoen men det hjelper lite mot jordsløyfer når jorda på primærsiden er koblet til jord internt i forsterkeren.

Denne jordsløyfen blir brutt med skilletrafoen men som sagt med mine Accuphase forsterkere har jeg ikke problemer med brum lengre og kommer da til å fjerne skilletrafoen.

mvh,
OS

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
Skilletrafoer til «vanlig» forbrukerformål skal vel normalt sett ha gjennomgående jord? dvs: jord inn = jord ut. Det kan dog variere litt hvordan jord defineres ift. sekundærsiden, hvor hvidt den er koblet som et IT/midpunktsjord eller TN.

mvh
KJ

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
KJ skrev:
Skilletrafoer til «vanlig» forbrukerformål skal vel normalt sett ha gjennomgående jord? dvs: jord inn = jord ut. Det kan dog variere litt hvordan jord defineres ift. sekundærsiden, hvor hvidt den er koblet som et IT/midpunktsjord eller TN.

mvh
KJ
Jeg har en Ladac skilletrafo og den har ikke gjennomgående jord. Jeg lånte en på jobb av et annet merke før jeg kjøpte denne og den hadde heller ikke gjennomgående jord.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.145
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Hører man ikke forskjell på dette så er en eller en kombination av følgende utsagn gjeldende:

For dårlig hørsel.
For dårlig anlegg.
Veldig/utrolig ren strøm i "veggen".

;D ;D ;D

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.394
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Hvis en skilletrafo kan gjøre underverker, må to være minst dobbelt så bra.
Er det noen som vil argumentere mot at det faktisk sitter en trafo med adskilt primær og sekundær i de aller fleste elektronikkbokser som drives fra 230v nett?
Da har en allerede et galvansik skille. Så kan en gjøre hva en vil med jordledningen ;)

Topp Bunn