Bil, båt og motorsykkel Skifte clutch + DMF og utløserlager?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.553
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Tror du Møller kjøper inn bulk olje til noe mer enn 20,-? Tror du Møller heller olje på bilene fra 1 eller 4 liter dunker? Hvilke personbiler bruker 0W8?

Jeg snakker ikke om «racing oil» og andre sære oljer, men volumolje som de 95% av bilene tar.
møller kjøper nok noe mer enn 1000ltr i slengen, men igjen fortell meg hvor jeg får feks 15w40 helsyntetisk til 10-20kr ltr så kjøper jeg glatt 1000ltr

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.220
Sted
Holmestrand
Fant et komplett sett fra Valeo, alt er med inkl. bolter. 7500. Simmeringer er jo billig, så kan vel slenge med 2 stk.
Undersøker andre verksteder til uka. Har noen tips. Fytti helsike som vi blir rævkjørt av bilverksteder.
Tar du med en bil som er i orden på verksted så koster det 5000.
Ellers så går det videre i rykk på 10 og 10 tusen ser det ut til.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.220
Sted
Holmestrand
møller kjøper nok noe mer enn 1000ltr i slengen, men igjen fortell meg hvor jeg får feks 15w40 helsyntetisk til 10-20kr ltr så kjøper jeg glatt 1000ltr
Hadde konto hos Shell i gamle dager,
Kjøpte olje i litt større kvanta, opp til 200 l fat, og prisene var interessante i forhold til vanlig utsalg.
For å si det forsiktig.

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.773
Torget vurderinger
1
Hadde konto hos Shell i gamle dager,
Kjøpte olje i litt større kvanta, opp til 200 l fat, og prisene var interessante i forhold til vanlig utsalg.
For å si det forsiktig.
Ja, det stemmer utan tvil. Og det skulle berre mangla.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.220
Sted
Holmestrand
Kanskje sommertur til Schleswig-Holstein i år?
«
Um eine Kupplung an einem Opel Astra 2011 zu wechseln, können Sie mit Kosten zwischen 200 und 900 Euro rechnen, abhängig vom Umfang der Arbeiten und den benötigten Teilen. Die Arbeitszeit für den Wechsel beträgt in der Regel zwischen 4 und 8 Stunden, kann aber je nach Modell und Zugänglichkeit der Teile variieren.

Kosten:
  • Ersatzteile:
    Die Kosten für Kupplungsteile wie Kupplungsbeläge, Druckplatte, Ausrücklager und gegebenenfalls das Schwungrad können zwischen 100 und 400 Euro liegen.

• Arbeitszeit:
    Die Werkstatt berechnet für den Wechsel der Kupplung in der Regel zwischen 3 und 8 Stunden Arbeitszeit. Die genauen Kosten hängen vom Stundensatz der Werkstatt ab. «

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.229
Torget vurderinger
1
Det er jo forskjell på Castrol og Castrol. Mange forskjeller på tilsynelatende lik olje. C1 C2 C3 B3 B4.....o.s.v. Pluss da de forskjellige viskositetene. Tror ikke et verksted har en kontainer av hver av de forskjellige kvalitetene.

Olja var Castrol. Mener den kostet nærmere 400kr literen. De bestilte inn olja spesielt for bilen. Det samme måtte de gjøre da jeg hadde Superb hybrid.
Det finnes servicepakker hos disse nettbutikkene for bildeler. Mener å huske at dette servicesettet for A8 4.2 med olja og alle filtre kostet 6500kr. Verkstedet tok inn bilen kl08.00 og var ferdig 14.30.....

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.566
Torget vurderinger
96
Helt greit for meg at det diskuteres både olje og annet bilverksted relatert her. Om noen har konkrete tips er det velkomment.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.566
Torget vurderinger
96
Kanskje sommertur til Schleswig-Holstein i år?
«
Um eine Kupplung an einem Opel Astra 2011 zu wechseln, können Sie mit Kosten zwischen 200 und 900 Euro rechnen, abhängig vom Umfang der Arbeiten und den benötigten Teilen. Die Arbeitszeit für den Wechsel beträgt in der Regel zwischen 4 und 8 Stunden, kann aber je nach Modell und Zugänglichkeit der Teile variieren.

Kosten:
  • Ersatzteile:
    Die Kosten für Kupplungsteile wie Kupplungsbeläge, Druckplatte, Ausrücklager und gegebenenfalls das Schwungrad können zwischen 100 und 400 Euro liegen.

• Arbeitszeit:
    Die Werkstatt berechnet für den Wechsel der Kupplung in der Regel zwischen 3 und 8 Stunden Arbeitszeit. Die genauen Kosten hängen vom Stundensatz der Werkstatt ab. «
Jeg kan ikke kjøre til Tyskland med bilen i den tilstanden, duh! 😉

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.566
Torget vurderinger
96
Har fått tips om Jørns Bil og Brems i Oslo, de skal visst ha gode priser. Høyt snitt på anmeldelser også. Har sendt en forespørsel.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.553
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
med mindre du har kjørt den så lenge at lameller er borte og det er stål mot stål eller svinghjulet har gått så varmt at det har delaminert seg så skal det gå fint å kjøre. Men det koster jo endel å kjøre frem og tilbake også og ikke minst tar det tid.
Jeg ville funnet et lokalt verksted som tar en fornuftig pris (1000kr timen x normaltid) og vært fornøyd med det.
Forøvrig skal man betale moms for bilreparasjoner utført i utlandet også så i bunn og grunn sparer man ikke mange kronene (og hvis man setter pris på sin egen tid også så sparer man ingenting)

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.566
Torget vurderinger
96
med mindre du har kjørt den så lenge at lameller er borte og det er stål mot stål eller svinghjulet har gått så varmt at det har delaminert seg så skal det gå fint å kjøre. Men det koster jo endel å kjøre frem og tilbake også og ikke minst tar det tid.
Jeg ville funnet et lokalt verksted som tar en fornuftig pris (1000kr timen x normaltid) og vært fornøyd med det.
Forøvrig skal man betale moms for bilreparasjoner utført i utlandet også så i bunn og grunn sparer man ikke mange kronene (og hvis man setter pris på sin egen tid også så sparer man ingenting)
Ulyd kom og gikk for 6 måneder siden. Så ble den helt borte, ikke hørt eller merket noe som helst på de månedene. Nå kom den brått tilbake. Og clutch tar lengre inn, og slipper raskere. Det går greit å kjøre, men jeg skal bare kjøre til verksted tipper jeg, helst så kort som mulig. Har vært igjennom masse googling, Chatgpt, samtaler med verksted hvor jeg har beskrevet i detalj bilens oppførsel. Alt peker mot DMF og clutch.

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.773
Torget vurderinger
1
Olja var Castrol. Mener den kostet nærmere 400kr literen. De bestilte inn olja spesielt for bilen. Det samme måtte de gjøre da jeg hadde Superb hybrid.
Det finnes servicepakker hos disse nettbutikkene for bildeler. Mener å huske at dette servicesettet for A8 4.2 med olja og alle filtre kostet 6500kr. Verkstedet tok inn bilen kl08.00 og var ferdig 14.30.....
Ar dei bestilte inn olja spesielt til bilen virker litt suspekt... I utgangspunktet bruker den ei ganske standard OW30 LowSAPS eller 5W30 MidSAPS. Vil tru verkstaden betaler rundt 50-70 kr eks mva for olja med utsal på nærare 400 kr literen.

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Antall liker
4.819
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Denne tråden er forøvrig en god anledning å minne om forumets favoritt Tesla som har null krav til service, men dersom man trenger service så gjøres alt via appen helt ned til booking av dag og tidspunkt. Når dagen for service kommer, setter man fra sin bil og hopper inn i lånebilen, og alt dette skjer via mobilen. Alt annet enn Tesla er helt dinosaur (siste jeg hørte er at Mercedes krever årlig service på 5000,- for å opprettholde garantien jeezz..)
Hei, @Høvdingen

Regelverket ditt sier i punkt 4:

4) Stadige gjentagelser av samme tema fra samme bruker er ikke tillatt, og kan medføre sletting og eventuelt utestengelse. Dette kan typisk dreie seg om brukere som benytter enhver anledning til å drive propagandavirksomhet for en gitt mening om produkter, løsninger m.m.

Den godeste @Ole_Martin faller åpenbart inn under dette, ta en sjekk av historikken hans. Han tar heller ikke i det hele hint om at (svært) mange er drita lei av Tesla-misjoneringen, hvor fantastisk alt er og hvor utrolig teite andre er som velger andre løsninger. Om den godeste Ole_Martin i det hele har et stereoanlegg er uvisst, men jeg ber om at du utestenger han fra OffTopic. Dette slik at jeg - og sikkert mange med meg - kan lese biltråder og dele erfaringer uten å få høre stolpe opp og stolpe ned om den helvetes Tesla’en hans og hvor dinosaur andre er.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.400
Noen som har en ide om hva dette bør koste?
Det er full pakke med komplett clutch, DMF dobbelmasse svinghjul og utløserlager.
Fikk en pris på 15900 kun for jobben. De var også villige til å montere medbrakte deler. Som man jo sparer mye på. Det blir allikevel rundt 25000 totalt. Jeg synes det er mye. Med deler fra verksted ville det nok vært langt over 30k.
Det er en Opel Astra 2011.
Det er vel egentlig ikke så mye å si på prisen. Motor må ut, deler byttes og motor inn igjen. Det høres ut til å være noe mer enn en dags jobb. Timeprisen er nå drøye 1000 kroner og oppover.
Et verksted brukte for øvrig 10 timer på å bytte EGR-ventil og framfjærene på min AUDI.

(Og jada til andre, det er sikkert noen som har gjort jobben på to timer)

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.553
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Ulyd kom og gikk for 6 måneder siden. Så ble den helt borte, ikke hørt eller merket noe som helst på de månedene. Nå kom den brått tilbake. Og clutch tar lengre inn, og slipper raskere. Det går greit å kjøre, men jeg skal bare kjøre til verksted tipper jeg, helst så kort som mulig. Har vært igjennom masse googling, Chatgpt, samtaler med verksted hvor jeg har beskrevet i detalj bilens oppførsel. Alt peker mot DMF og clutch.
høres jo mere ut som utløser lager egentlig. Du burde ikke kjøre langt, men er nok ikke så ille som du tror.
Dersom du uansett har faktorert inn bytte av utløser lager, clutch og svinghjul gjør du egentlig ikke noe skade på deler du uansett skal bytte.
Men hvis du får seriøse skrapelyder så som at lagret har løst seg og gnisser mot trykkplata er det ikke lenge igjen, men ut ifra det du beskriver så høres det ut som dårlig utløserlager og det er egentlig ikke så ille

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.027
Hei, @Høvdingen

Regelverket ditt sier i punkt 4:

4) Stadige gjentagelser av samme tema fra samme bruker er ikke tillatt, og kan medføre sletting og eventuelt utestengelse. Dette kan typisk dreie seg om brukere som benytter enhver anledning til å drive propagandavirksomhet for en gitt mening om produkter, løsninger m.m.

Den godeste @Ole_Martin faller åpenbart inn under dette, ta en sjekk av historikken hans. Han tar heller ikke i det hele hint om at (svært) mange er drita lei av Tesla-misjoneringen, hvor fantastisk alt er og hvor utrolig teite andre er som velger andre løsninger. Om den godeste Ole_Martin i det hele har et stereoanlegg er uvisst, men jeg ber om at du utestenger han fra OffTopic. Dette slik at jeg - og sikkert mange med meg - kan lese biltråder og dele erfaringer uten å få høre stolpe opp og stolpe ned om den helvetes Tesla’en hans og hvor dinosaur andre er.
Min stemme for Tesla er ment som en motstemme til den ensidige gjengen her som bytter på å gi hverandre likes. Når det hele tiden rettes feilaktige påstander om Tesla FSD, Musk, salgsvolum osv så må forumet ihvertfall ha én motstemme. Det er et offtopic forum ment for å engasjere. Det finnes forøvrig en ignore funksjon du kan bruke som gjør at du ikke ser mine innlegg.

Spiller forøvrig daglig på B&W sammen med Icepower. Det når jeg ikke spiller på ultrahifien i Teslaen da;)

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.566
Torget vurderinger
96
høres jo mere ut som utløser lager egentlig. Du burde ikke kjøre langt, men er nok ikke så ille som du tror.
Dersom du uansett har faktorert inn bytte av utløser lager, clutch og svinghjul gjør du egentlig ikke noe skade på deler du uansett skal bytte.
Men hvis du får seriøse skrapelyder så som at lagret har løst seg og gnisser mot trykkplata er det ikke lenge igjen, men ut ifra det du beskriver så høres det ut som dårlig utløserlager og det er egentlig ikke så ille
Hakkende skarp lyd, vibrering i clutch pedal ved ulyd, ingen vibrering uten ulyd.
Ulyd forsvinner når jeg gir gass. "Alle" sier DMF klassiske symptomer.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.566
Torget vurderinger
96
Det er vel egentlig ikke så mye å si på prisen. Motor må ut, deler byttes og motor inn igjen. Det høres ut til å være noe mer enn en dags jobb. Timeprisen er nå drøye 1000 kroner og oppover.
Et verksted brukte for øvrig 10 timer på å bytte EGR-ventil og framfjærene på min AUDI.

(Og jada til andre, det er sikkert noen som har gjort jobben på to timer)
Motor må vel ikke ut på en Astra J kombi 2011 etter det jeg har skjønt. 4.5 til 6 timers jobb for erfarne mekanikere. Pris burde ikke være over 10k. Jeg vet at noen verksteder skrur opp prisen kraftig når de aksepterer medbrakte deler. De er vel sure fordi de ikke kan ta 50% fortjeneste.

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.553
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Hakkende skarp lyd, vibrering i clutch pedal
Ulyd forsvinner når jeg gir gass. "Alle" sier DMF klassiske symptomer.
ulyd forsvinner når du rever den opp med clutch inne?
Regner med de fleste sier at de må se på det selv da det er vanskelig basert på beskrivelser da det er stor forskjell på folks toleranser for ulyder, vibrasjoner osv

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.566
Torget vurderinger
96
ulyd forsvinner når du rever den opp med clutch inne?
Ja. Stort sett forsvinner ulyd og vibrering i clutch i alle tilfeller der gass tråkkes inn. Ved først ulyd i tomgang, motorbremsing i forskjellige gir. I disse tilfellene blir lyden borte når jeg setter foten på gassen. Ulyden er ganske skarp, hakkende, forholdsvis høy i nivå.

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.553
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
er nok dobbeltmasse svinghjul som er dårlig da ja. Lurt å få det skiftet men hvis det ikke er for ille så kan du nok kjøre litt, i allefall til et verksted i sverige e.l
Det som sliter minst er motorveikjøring/jevn kjøring

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.566
Torget vurderinger
96
Verkstedene sier ja, men mener egentlig nei når man spør om de bare kan skru og mekke og ikke selge deg deler i tillegg. De bare gir en overpris, og taper ingenting på et nei, men tjener rått om man sier ja. Jeg får mindre og mindre til overs for bilverksteder.

Topp Bunn