Skattelistene og menneskerettighetene

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.230
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Til glede for Asbjørn og andre motstandere av offentliggjøring av skattelistene:

Offentliggjøringen av skattelistene er i strid med menneskerettighetene, ifølge en ny dom fra Nordhordland tingrett.

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Vant-over-staten-2684289.html
Jeg har ventet på dette; hemmelighold av skattelistene slik at politikerne og byråkratene våre kan plyndre ennå mer av felleskapet til egen vinning uten at vi får innsikt. De fleste av våre politikere er nå millionærer (eller nokså nær). Hvor var debatten?
Plott inntektsøkningen til de adminstrative klasser mot forfallet på veiene og ellers, og man vil se en entydig sammeheng...

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
^Og konspirasjonsteoriene lever i beste velgående, ser jeg.

(det prinsippielle i dette komplekset er betydelig viktigere enn at det kan kokes ned til enda en dårlig fundert fantasihistorie)

Honkey

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.230
Torget vurderinger
1
Honkey-Chateau skrev:
^Og konspirasjonsteoriene lever i beste velgående, ser jeg.

(det prinsippielle i dette komplekset er betydelig viktigere enn at det kan kokes ned til enda en dårlig fundert fantasihistorie)

Honkey
På ingen måte. Når de styrendes lønninger blir tilstrekkelig høye vil innsyn til skattelistene bli sperret.
Det er dette, og utelukkende dette, som avgjør om ordningen fortsetter.
For ti år siden da skipsredere og suksesfulle næringdrivende var de med høye lønninger var dette intet tema på ansvarlig politisk hold. I dag, når den politiske makta har samme lønn som skipsredere hadde ti år tilbake, er nok sperring det neste på agendaen. Du skal se at både AP og SV går inn for det med tid og stunder....

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.860
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
Til glede for Asbjørn og andre motstandere av offentliggjøring av skattelistene:

Offentliggjøringen av skattelistene er i strid med menneskerettighetene, ifølge en ny dom fra Nordhordland tingrett.

Dette hadde vært en ikke-sak om ikke staten hadde gitt fullstendig faen i å rette opp feilaktige opplysninger som skattedirektoratet hadde lagt ut. Dommen setter heller ikke opp noe generelt forbud mot skattelister, men mener at den nåværende måten å gjøre det på er feil, fordi det skattyter ikke har noen mulighet til å rette opp åpenbare feil før listene blir lagt ut.

mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:

Jepp, happy day! Får se om den dommen blir stående gjennom høyere rettsinstanser, men det var da sannelig på tide. Norge er formodentlig det eneste land i verden som har en slik ordning som dette. Ubegripelig, selv for svensker og dansker, og jeg har ikke engang forsøkt å forklare konseptet for amerikanere. Det blir bare for dumt.

Jeg merker meg forøvrig at hvert eneste punkt i regjeringsadvokatens argumentasjon også kan brukes som argument for offentliggjøring av mottatte trygdeytelser, som en fjerde kolonne ved siden av inntekt, formue og betalt skatt. Det er bare å bytte ut "skatt" med "trygd", og så videre nedover:

I retten pekte Emberland på en rekke argumenter som opp gjennom tiden er fremført til støtte for offentlige skattelister:

?Øker legitimiteten: Hemmelighold vil gi grunnlag for spekulasjoner rundt hvordan skatteetaten kommer frem til ligninigstallene.

?Gir lojalitet og tillit til skattesystemet.

?Du kan sjekke at du lignes likt som personer med lignende inntekts- og formuesforhold.

?Det gir samfunnskontroll av myndighetene.

?Synliggjør forskjeller i samfunnet, og bidrar dermed til debatt om skattesystemet som sådan.

?Ordningen med offentliggjøring har lang tradisjon i Norge, i hvert fall tilbake til 1863.

?Pressens behov og rolle: Blant annet demokratisk kontroll og mulighet til å sette søkelys på inntekts- og formuesforholdene i samfunnet. Skattetallene er en premissleverandør for kritisk samfunnsdebatt.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.027
Asbjørn skrev:
Gjestemedlem skrev:

Jepp, happy day! Får se om den dommen blir stående gjennom høyere rettsinstanser, men det var da sannelig på tide. Norge er formodentlig det eneste land i verden som har en slik ordning som dette. Ubegripelig, selv for svensker og dansker, og jeg har ikke engang forsøkt å forklare konseptet for amerikanere. Det blir bare for dumt.
Vet at skattelistene er offentlige i Finland ihvertfall; dvs på kemnerens kontor.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.681
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det kan være greit at venner og bekjente kan se omtrent hva de andre tjener.
Da får folk vist sine gode og dårlige sider, tydeliggjort en del forskjellige egenskaper. Det kan være både spennende og nyttig.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
det blir jo litt trist å ikke lengre kunne sole seg på toppen av skattelistene nå som innsynet forsvinner. Ingenting er så tilfredstillende som at de andre misunner en...
Det er ju litt synd på de lavere kastene som ikke lengre kan forarge seg at de som jobber mer, bedre eller har smartere utdannelse tjener mest.. Hvor blir det av gleden i livet når misunnelsen tas vekk...
Sleiven

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det kan du dessverre finne ut av ganske lett ved å lese noen av innleggene mine her inne, litt kreativ bruk av google, og så et enkelt oppslag i skattelistene. Det er ikke vanskelig engang.

Jeg synes helt enkelt ikke det er noe særlig når skolens PCer brukes til "æ bæ, pappaen min er rikere enn onkelen din"-diskusjoner, eller at omreisende kriminelle plutselig kunne laste ned virtual reality apps hvor de kunne peke på et hus og få listet opp inntekt og formue til alle som bodde der. Da gjorde man ting litt for enkelt for folk. Heldigvis har det vært innstramninger, men jeg ser gjerne at det strammes inn enda mye mer. Om det absolutt skal være offentlighet, så kanskje den finske modellen med papirutgave på ligningskontoret til ettersyn i en viss periode (med kopieringsforbud!) kunne holde.

Topp Bunn