Skattefradrag privat aksjehandel.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Kan man føre opp PC-kjøp som fradrag når man handler aksjer over nett? Samme med selve internettabonementet. Argumentet er at kostnaden er knyttet mot inntekts ervervelse.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.871
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Da må du vel registrere deg som selvstendig næringsdrivende og føre fullt regnskap - kan koste deg myyye mere enn det du sparer...

Johan-Kr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.048
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg mener at det kan være fradragsberettiget, men du får bare fradrag for den andelen av kostnad som går direkte på aksjehandel (=svært lite). Jeg er også usikker på om det går inn i det generelle fradraget, mao om du da må ha høyere fradragsberettigede kostnader enn det generelle fradraget før det lønner seg.

mvh

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
tkr skrev:
Jeg mener at det kan være fradragsberettiget, men du får bare fradrag for den andelen av kostnad som går direkte på aksjehandel (=svært lite). Jeg er også usikker på om det går inn i det generelle fradraget, mao om du da må ha høyere fradragsberettigede kostnader enn det generelle fradraget før det lønner seg.
Ja det er slik jeg tenker det.
Blir uansett vanskelig å dokumentere brøken som går på aksjehandel. Det ser ut som om det skal føres i det generelle fradraget, om det kan føres.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
4.052
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Fenalaar skrev:
Da må du vel registrere deg som selvstendig næringsdrivende og føre fullt regnskap - kan koste deg myyye mere enn det du sparer...

Johan-Kr
tja, må han det? Register eget AS - nå er det heller ikke revisjonsplikt lenger for mindre virksomheter - så det koster ikke så mye. Den viktigste gevinsten er da imidlertid at man ikke skatter for gevinsten før man igjen reinvesterer. Det utgjør mye over tid. Jeg vill tippe at de fleste netto tjener på å bruke et AS over tid dersom de plasserer en mill eller så der.

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
45
Torget vurderinger
1
Om det vil lønne seg avhenger jo vesentlig av hvor ofte man realiserer gevinster. Realiserer man tap er vel ikke det fradragsberettiget i AS, så det er greit å holde tunga rett i munnen før man starter et selskap. Ellers kan jeg vel nevne at det finnes noe som heter investeringskonto som alternativ til å starte AS. Forøvrig er det ikke helt riktig at man slipper å skatte i AS, man må så vidt jeg vet skatte av 3% av gevinsten. Fordi man på den annen side skal kunne skrive av kostnadene som det blir referert til.

Ellers er det vel mulig å skrive av kostnader for kurtasje og eventuelle analyseprogrammer etc. man bruker til aksjehandel på privat selvangivelse.

Topp Bunn