Skal hifi UDSTYR være "musikalsk"?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nok en tullete diskusjon. Hifiutstyr skal være slik man selv liker det. Om man ikke liker det slik allikevel, finner man noe annet som man liker.

Fokus bør være på om man liker sin musikk via systemet, enten det er Charlie Parker fra '48 eller Tori Amos. Om man, som enkelte her, til en stadighet klager på helt vanlige, fine innspillinger; klager over "dårlige innspillinger", "for mye kompresjon", "manglende ditt-og-datt" eller annet tøv, har man valgt feil utstyrslinje... Da hiver man ut skiten som kun skaper misnøye, og bytter ut det hele med noe som swinger.

Mvh Vidar P

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Begrepet nøytralt er og blir komplett meningsløst med mindre det relateres til en norm/standard/referanse.
Dermed er vi like langt.  For definisjonen av norm/standard/referanse er akkurat like lett/vanskelig  som utgangspunktet; det nøytrale.

Jeg er opptatt av at det som strømmer ut av mine høyttalere gir meg en opplevelse som aktiverer de samme følelser/tanker som når jeg sitter i et eller annet konserthus.  Komplett uinteressant om det er spilt inn med rør eller ss opptaksutstyr, om det er fett eller ei på giaristens fingre, om fiolinisten husket harpiksen, om opptaket er fra 1960 eller 2005, om lydteknikeren den dagen hadde voks i ørene etc.  Jeg må ta platen som den er.

MEN; jeg skulle gjerne hatt 50 ulike anlegg i huset med en kjapp switch mellom disse fordi jeg har erfart at ulike HiFi komponenter håndterer ulike innspillinger ulikt og det er produktet av musikere, akustikk i salen, opptaksutstyret, min stue  og mitt anleggs ulike deler som tilsammen skaper det jeg begynte med; nemlig aktivering av følelser/tanker - som jeg med to ord velger kalle en musikalsk opplevelse.

Ettersom jeg ikke kan tune verken Royal Albert Hall, skifte rør i studio-utstyret, pålegge fiolinisten å bruke harpiks eller annet, er jeg nødt til å bruke kreftene på det jeg kan kontrollere, nemlig eget anlegg og egen stue. Her kommer de 50 anlegg inn - ettersom jeg bare kan ha ett må dette egne seg til å blåse liv i den type musikk jeg spiller. Da er nøytralitet ikke bare upresist men ofte uønsket ift den referanse jeg har.

Nøytralitet er jeg derfor ikke interessert i.

Ole
bravo!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.858
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Re: Skal hifi UDSTYR være &amp

Hvis du ikke kan si etter utalllige forsøk(lik det eller ikke, men blindtesting er nødvendig for å finne dette ut på en objektiv måte) at det har kommet en ny komponent inn i kjeden, så er vel den nye komponenten nøytral.
Når eg prøver ein slik komponent (vi snakkar vel om eit apparat vi frå før har ein annan modell av?), er konklusjonen min at eg heller held på den gamle komponenten.....slk sparer eg mange kroner.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.858
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Jeg er opptatt av at det som strømmer ut av mine høyttalere gir meg en opplevelse som aktiverer de samme følelser/tanker som når jeg sitter i et eller annet konserthus.  

2. Komplett uinteressant om det er spilt inn med rør eller ss opptaksutstyr, om det er fett eller ei på giaristens fingre, om fiolinisten husket harpiksen, om opptaket er fra 1960 eller 2005, om lydteknikeren den dagen hadde voks i ørene etc.  Jeg må ta platen som den er.

3. MEN; jeg skulle gjerne hatt 50 ulike anlegg i huset med en kjapp switch mellom disse fordi jeg har erfart at ulike HiFi komponenter håndterer ulike innspillinger ulikt og det er produktet av musikere, akustikk i salen, opptaksutstyret, min stue  og mitt anleggs ulike deler som tilsammen skaper det jeg begynte med; nemlig aktivering av følelser/tanker - som jeg med to ord velger kalle en musikalsk opplevelse.

4. Ettersom jeg ikke kan tune verken Royal Albert Hall, skifte rør i studio-utstyret, pålegge fiolinisten å bruke harpiks eller annet, er jeg nødt til å bruke kreftene på det jeg kan kontrollere, nemlig eget anlegg og egen stue. Her kommer de 50 anlegg inn - ettersom jeg bare kan ha ett må dette egne seg til å blåse liv i den type musikk jeg spiller. Da er nøytralitet ikke bare upresist men ofte uønsket ift den referanse jeg har.

Ole
1. Det er ei anna oppleving å sitte heime enn å gå på konsert. Eg har hatt "piratlyd" som gav sterke assosiasjonar til konsertopplevinga, men som var svært dårlege ut frå lydkvalitet åleine. Då føretrekk eg ei studioinnspeling med godlyd.

2. Må ta plata som ho er, ja. Men det å oppdage at Charles Munch sine innspelingar saman med BSO på RCA ca 1960 er fantastiske, er nyttig for meg (då kjøper eg slike plater framfor slikt som vert promotert)

3. Femti var litt mykje. Men frå tid til anna har eg "huset fullt av" ulike komponentar, og opplever at eit produkt som i ein gjeven samanheng vert vurdert som "best" i den forståing at det er mest nøytralt, fell igjennom, og at eit anna, meir fargande produkt fungerer betre til ein spesiell type musikk.
Ei periode hadde eg 5 ulike equaliseringar på Behringer 8024, som vart brukt i ulike musikalske samanhengar; ei for å spele Creedence, Kinks og masse 60-tals, ei for moderne klassiske innspelingar, ei for å spele lavt, ei for dartmusikk og ei for å vere så nøytral som råd etter målingar (denne siste vart den minst brukte etter kvart). Til sist gjekk eg lei av heile greia, det er ikkje tvil om at Behringeren også fargar lyden på ein måte eg ikkje er fornøgd med....

4. Godt poeng!

O

om.s

Gjest
Begrepet nøytralt er og blir komplett meningsløst med mindre det relateres til en norm/standard/referanse.
Dermed er vi like langt.  For definisjonen av norm/standard/referanse er akkurat like lett/vanskelig  som utgangspunktet; det nøytrale.

Jeg er opptatt av at det som strømmer ut av mine høyttalere gir meg en opplevelse som aktiverer de samme følelser/tanker som når jeg sitter i et eller annet konserthus.  Komplett uinteressant om det er spilt inn med rør eller ss opptaksutstyr, om det er fett eller ei på giaristens fingre, om fiolinisten husket harpiksen, om opptaket er fra 1960 eller 2005, om lydteknikeren den dagen hadde voks i ørene etc.  Jeg må ta platen som den er.

MEN; jeg skulle gjerne hatt 50 ulike anlegg i huset med en kjapp switch mellom disse fordi jeg har erfart at ulike HiFi komponenter håndterer ulike innspillinger ulikt og det er produktet av musikere, akustikk i salen, opptaksutstyret, min stue  og mitt anleggs ulike deler som tilsammen skaper det jeg begynte med; nemlig aktivering av følelser/tanker - som jeg med to ord velger kalle en musikalsk opplevelse.

Ettersom jeg ikke kan tune verken Royal Albert Hall, skifte rør i studio-utstyret, pålegge fiolinisten å bruke harpiks eller annet, er jeg nødt til å bruke kreftene på det jeg kan kontrollere, nemlig eget anlegg og egen stue. Her kommer de 50 anlegg inn - ettersom jeg bare kan ha ett må dette egne seg til å blåse liv i den type musikk jeg spiller. Da er nøytralitet ikke bare upresist men ofte uønsket ift den referanse jeg har.

Ole
Vel formulert og fundert, bifalles.....

mvh

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5
Re: Skal hifi UDSTYR være "mu

kjenner du alle de originale klangene til ethvert instrument og enhver stemmer som ligger i et  opptak, og vet du hvordan de hørtes ut i det rommet de ble innspilt i?
nei.
ikke jeg heller.
dessuten har vi ulike måter å oppleve lyd på.
dermed er "nøytral" et meningsløst begrep, dersom man sikter til en felles størrelse.
putt inn en cd, lp eller whatsoever.
fyr opp forsterkeren. spill musikk.
dersom musikken som kommer ut av høyttalerne oppfattes riktig av deg, og du koser deg, liker det du hører, så ER det riktig. for deg.

fuck nøytral.
dette er et begrep som omfavnes av livsudyktige nerder med måledataene i den ene handa og pikken i den andre.

Jeg forstår at påvirkningen fra media er stor om dagen, men er det mulig å bruke et mer anstendig språk her på forumet ?

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5
Re: Skal hifi UDSTYR være "musikalsk&

Enig her ! Ordet "Musikalsk" er blitt et populært difust utrykk i mangel av å kunn forklare hvordan lydgjenngivelsen er eller skal være. Min påstand er at en forsterker eller høytaler kan aldri bli musikalsk. - De fleste mener antagelig med dette at komponenten gjenngir musikken på en behagelig måte, eller på en måte som ligner det vi hører i konsertsalen.
- Nå kan jo det være svært vanskelig. Vi hvet jo ikke hvor "nøytralt " utgangspunktet eller I hvor stor grad gjenngivelsen blir preget fra musikkanleggets forskjellige komponenter. - Jeg mener vi allikevel kan komme til et slags gjennomsnittelig egenskap vårt musikkanlegg har ved å spille gjennom en platesamling.
Vi mennesker har også forskjellig smak og forskjellig syn på hvordan musikk skal låte. - Målet er selvsagt nøytralitet og da blir ordet "musikalsk" i denne sammenhengen det samme som en form for forvrængning eller spesiell egenskap som tillegges komponenten.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17

Jeg forstår at påvirkningen fra media er stor om dagen, men er det mulig å bruke et mer anstendig språk her på forumet ?
nei.

O

om.s

Gjest

Faktisk litt enig her, de gode poengene blir liksom litt "mindre gode" når de blir fremført med ett dårlig språk.

mvh

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Antall liker
0
Ingen stereoanlegg er engang i nærheten av å være korrekte. Og lytterom er også en stor begrensning i forhold til å gi en riktig lyd. Uansett hvilke anlegg man velger, er man milevis unna "sannheten". Musikk består av mange mange parametre, og man må velge ut hva som er viktig for MEG, og gi avkall på de ting som man selv ikke synes er like viktig.
Så får man diskutere i det uendelige hva det er å være musikalsk. Dynamikk, lydtrykk, perspektiv, frekvensområde, osv osv osv.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
Jeg foretrekker anlegg som er nøytrale i den forstand at de gir alle musikksjangre en fair sjanse for å presentere seg fra sin beste side.

Og som er musikalse i den forstand at de feilene de gjør er av den iørefallende typen.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Så lenge vanlige innspillinger, vanlige oppholdsrom og vanlige mennesker er så forskjellige som de er, hva skal vi da med "nøytrale" anlegg? Anlegget mister jo all nøytralitet uansett! Nøytalitet er for ingeniører. Musikkelskeren må korrigere og tilpasse uansett.

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Antall liker
0
Ingen anlegg kan sies å være nøytrale. Er de 100% nøytrale vil de være 100% identisk med live musikk. Og ingen anlegg er engang i nærheten av å være lik orginal musikk. De er milevis unna. Så etter min definisjon er ingen i nærheten av å være nøytrale.

T

Thomas_Lutro

Gjest
Jeg er enig med deg leifa.

Idealet derimot, bør etter min mening være nøytralitet i den utstrekning det lar seg gjøre. Så får men etter mitt syn deretter velge i hvilken retning man vil styre de nødvendige avvikene fra idealet.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Re: Skal hifi UDSTYR være "musikalsk&

Musikalitet er jo pr. definisjon en menneskelig egenskap, og ikke noe et hifi-utstyr kan ha. Imidlertid kan musikalitet være et ord i overført betydning av klangkarakteristikk. F.eks alle høyttalere har klang. Ikke fordi det nødvendigvis er et bevisst valg, men fordi alle høyttalere farger lyden i relativt stor grad.
En annen måte å vinkle begrepet "musikalsk" på er å se på anlegget som nøytralt. Et anlegg som legger til eller trekker fra minst mulig. Altså et anlegg med minst mulig egenklang eller egenkarakter, og som på den måten formidler musikken på mest mulig musikalsk måte.

Det kan være egenskaper ved anlegg som fremhever/favoriserer en klang som beriker musikkens/instrumentets allerede eksisterende klang. Noen høyttalere er egnet for pianomusikk, mens andre er egnet for strykere. De respektive anleggene har en type forvrengning som kan minne om klangkarakteren til den musikken som spilles, og på den måten har en forvrengning som blir "usynlig" på akkurat den type musikk. Derfor kan det tenkes at dette anlegget ikke er egnet på f.eks rock, der man sansynligvis med en gang hører at høyttalerne forvrenger på en måte som ikke er heldig for musikktypen rock.

Det er for mange lyttere slik at anlegget i seg selv er et instrument, og det er ikke viktig at dette spiller feilfritt i teknisk forstand, men har evne til å formidle musikk på en bestemt måte som lytteren liker. Jeg vil tro det finnes flere anlegg i denne generen enn anlegg som spiller feilfritt.

Poenget er at riktig ikke alltid er det riktige for alle.

Mvh.

Vidar

Topp Bunn