Jurassic skrev:
Jeg mener det er rettferdig at det norske folk eier Norges ressurser.
Staten er ikke "folket" og vil aldri bli det, uansett hva statsautoriteter prøver å lure én til å tro. Og at jeg eier noe vil si at jeg disponerer det, jeg har ingen disposisjonsrett til oljebaserte ressurser. Hvis jeg eide norske oljeressurser, ville det stått en bensinpumpe med gratis 95-blyfri i hagen. Hvilket det til etteretning ikke gjør.
Kjøpekraften hadde nok vært vel så god for de som har jobber tilknyttet oljeindustrien selv om oljeinntekten ikke hadde tilfalt staten men det store flertallet av landets befolkning jobber ikke i oljeindustrien.
Så de tilknyttet oljeindustrien med stor kjøpekraft hadde ikke
benyttet denne kjøpekraften? Selvsagt hadde de det, folk stikker ikke pengene sine inn i madrassen. De ville kjøpt, solgt, spist, drukket, shoppet og reist og slik skapt eksistensgrunnlag for varehandel, reiseliv, hoteller og andre tjenesteytere. Bedriftene ville investert, forsket og utviklet og skapt teknologi, infrastruktur og kompetanse.
Flyten av varer og tjenester eksisterer uansett, staten er kun et ekstra
tapsledd.
Så sant vi ønsker å ha en velferdsstat...
Det ønsker jeg ikke. Hvis religion er opium for folket, er velferdskuvøsen heroin for folket.
Statens
berettigede aktiviteter kan forøvrig finansieres gjennom skatt, som bør være helt flat og lavest mulig. Skatteinntekter følger av økonomisk aktivitet.
Hvem er staten? Jo staten er vi, det Norske folk.
FEIL! Staten er en struktur for lovgivning og håndheving av gitte lovverk, "det norske folk" er intet mer enn en abstraksjon. Og basert på hva? Statsborgerskap? Du klager over fremmedfrykt og skriver "det Norske folk" med stor N. Hva gjør "nordmenn" annerledes? Vi er individer, rettigheter bør følge derav. "Det Norske folk" er det fremste uttrykk for fremmedfrykt jeg kan tenke meg.
Den Norske modellen med å blande stat og industri er jeg tilhenger av, det har fungert utmerket fram til nå og det kommer mest sannsynlig til å fungere utmerket i fremtiden.
Maktkonsentrasjon er koselig helt til du havner på feil side av bordet. La statsmakten ta kontroll over folks liv og veien blir kort til totalitarisme. Eneste beskyttelse er å ha
individet som høyeste rettighetshaver, med rettigheter befestet i en grunnlov hevet over kontemporære politiske strømninger. Flertallets diktatur har ført til de groveste overgrep og forbrytelser mot menneskeheten gjennom hele dets historie. Individenes rettigheter (tankefrihet, ytringsfrihet, eierskap over eget liv og produktet av eget liv, rettssikkerhet) må til enhver tid beskyttes mot flertallets diktatur. Det motsatte fikk jødene smertelig erfare på 40-tallet.
Hvor tror du Norge hadde vært idag uten oljeinntekter?
Hvorfor er det et relevant spørsmål? Det er jo kun SV som har villet la oljen ligge på havbunnen.