Skadelig å ha utstyr stående avslått??

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Er det – teknisk sett – skadelig å ha hifiutstyr stående avslått og ubrukt over lengre tid? Grunnen til at jeg spør, er at jeg har et lite overskudd av utstyr som normalt bare står der, men som ”er kjekt å ha” i tilfelle.... En del av disse sakene er t.o.m. pakket ned i pappesker og gjemt bort i kott og skap. Tørt og trygt i romtemperatur. Der står det inntil noen – venner eller familiemedlemmer – plutselig står i beit og har et midlertidig behov for å låne utstyr.

Vi snakker om CD-spiller, forsterker, hodetelefonforsterker, et par høyttalere, fjernkontroller og slikt. Skjer det f.eks. noe med elektronikk, brytere, bevegelige deler når utstyret bare står der? Eller er det bare jeg som ser spøkelser på høylys dag? Broren min lurer på det samme – men da i f.m. utstyr som han stående i sommerhuset sitt. Fra august til april/mai står jo utstyret bare der – frakoblet og strømløst.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Elektrolyttkondensatorer har ikke godt av å stå uten spenning over tid. Hvis du setter spenning på det minst en gang hvert annet år ca, holder de seg friske.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Takk for info. Da skulle ikke dette være noe problem - verken for broren min eller for meg. Mitt utstyr brukes sikkert et par ganger i året - det er forbausende ofte at noen jeg kjenner, har behov for å låne en forsterker eller noe. Kanskje ikke så forbausende når jeg tenker meg om - ryktet har vel gått om at jeg har denslags stående.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.398
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Et lite sidesprang:
NOS komponenter er ettertraktet i visse miljøer. Slikt kan ha ligget på lager i mange 10-år. Noen anser dette å være bedre enn fersk vare.
De aller fleste komponenter vil ha et kortere liv dersom de er i bruk i forhold til å ligge på lager.
I bruk blir mange utsatt for temperaturer og annen belastning som reduserer levetiden.
Ved lagring skal en være mest obs på fuktighet. Annet spiller liten rolle.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Milan Karan er ikke villig til å lage produkter som skal bli stående på lager, fordi han mener at dette ikke er bra for produktene.
Starter å lage først når eventuell kunde skal ha, rent økonomisk burde jo ikke det være et problem for han, snarere tvert om.
Kar med bestemte oppfatninger denne Milan, han fant heller ikke "volumstyringer" som tilfredstillte egne krav derfor lager han egne.

Mvh.KW

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det er bare det at man hører så mye rart. "Ting har godt av å bli brukt", sies det jo. Jeg kjenner folk som har drevet med reservedeler til disse offshoreplattformene - og de snakker om å tørne akslinger, skifte olje, sette strøm på brytere og reléer med jevne mellomrom - ja t.o.m. starte opp og kjøre visse typer utstyr dann og wann - bare for å holde alt sammen fit for fight.

Derfor er det ekstra godt å få bekreftet at jeg ikke gjør noe alvorlig galt når jeg pakker sammen utstyr som jeg ikke trenger til daglig, og lar det stå bortgjemt på relativt ubestemt tid.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.398
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Jo da. Det sies i visse sammenhenger at ting kan stå seg i hjel. Det er først og fremst mekaniske gjenstander der rust / korrosjon kan før til at ting ikke går rundt lenger.
Men i tilfellet elektronikk...........
Der er det driftstid / bruk som er avgjørende.
Jeg tror fortsat den såkalte "badekarkurven" gjelder.
I begynnelsen er feilraten relativt hyppig. Etter hvert som svakheter oppdages og rettes vil feilraten være lav en lang tid. Deretter vil den øke inntil produktet skrotes.
Se side 3 her:
http://www.vicr.com/documents/quality/Rel_MTBF.pdf

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Det er et velkjent fenomen at våte aluminiumelektrolytter blir dårligere. Man opererer gjerne med 'shelf life' på 5 år på elektrolytter. Over dette, og det bærer vanligvis rett i søpla.

Problemet er lekkstrøm. Det skjer noe med aluminiumen som gjør at lekkstrømmen blir alt for høy. Setter du spenning på en slik elektrolytt blir den varm, og den kan eksplodere.

Det er mulig å 'fikse opp' en litt løen elektrolytt. Da setter man på en spenning med strømbegrensning. Da vil i mange tilfeller lekkstrømmen komme ned etter en stund.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.398
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Rhesus skrev:
Det er et velkjent fenomen at våte aluminiumelektrolytter blir dårligere. Man opererer gjerne med 'shelf life' på 5 år på elektrolytter. Over dette, og det bærer vanligvis rett i søpla.
Hvem er "Man"?
I min verden er det vanlig at "man" designer for en levetid på i hvert fall 20 år. Selv med elektrolytter i kretsene.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Audiomix skrev:
Rhesus skrev:
Hvem er "Man"?
I min verden er det vanlig at "man" designer for en levetid på i hvert fall 20 år. Selv med elektrolytter i kretsene.
I min verden leser vi datablader, og der står det gjerne spesifiert "shelf life" eller levetid ved 0V. Den er gjerne 5-10 år.

Du kan jo ta en titt hos Evox Rifa. http://www.google.no/search?hl=no&q="shelf+life"+site:evoxrifa.com+filetype:pdf&btnG=Søk&meta=

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Rhesus skrev:
Det er mulig å 'fikse opp' en litt løen elektrolytt. Da setter man på en spenning med strømbegrensning. Da vil i mange tilfeller lekkstrømmen komme ned etter en stund.
Er det så å forstå at dersom ein gjer dette så er lytten god som ny igjen, eller er det bare ei nødløysing? Har nokre ca 15år gamle RIFA kondensatorar, peh169_105deg, med shelf life på 10år ved 40°C. Ved 105°C er dette redusert til 5000 timar ser eg, men det er vel kanskje ikkje så mykje betre om dei har vore lagra kjølig kontra 40°C?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
AAaF skrev:
Rhesus skrev:
Er det så å forstå at dersom ein gjer dette så er lytten god som ny igjen, eller er det bare ei nødløysing? Har nokre ca 15år gamle RIFA kondensatorar, peh169_105deg, med shelf life på 10år ved 40°C. Ved 105°C er dette redusert til 5000 timar ser eg, men det er vel kanskje ikkje så mykje betre om dei har vore lagra kjølig kontra 40°C?
Det er gjort undersøkelser på dette, og det viser seg at det vanligvis er mulig å komme ned under spesifiert lekkstrøm, selv om den er for høy initielt.
De blir ikke like gode som nye, men ganske nære. Gode nok, altså. Trikset er å begrense lekkstrømmen til den synker under spesifisert maksimum .
Levetiden er kanskje bedre ved 20 enn ved 40 grader, men hvor mye er jo vanskelig å si. Tipper 15 år går bra på de som er spesifisert til 10 år. Men jeg tror jeg hadde satt spenning på dem med et lab-power bare sånn for sikkerhets skyld.

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Rhesus skrev:
Trikset er å begrense lekkstrømmen til den synker under spesifisert maksimum .
Kva vil du då sette strømbegrensinga på når lRL = 0.003 x CR x UR + 4 = 3004µA? Vil du sette den til 3mA, eller ville du bare satt på ein straum som gjorde at ikkje kondensatoren blir særleg varm for, så å bare vente til strømmen har gått ned til 3mA?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
AAaF skrev:
Rhesus skrev:
Trikset er å begrense lekkstrømmen til den synker under spesifisert maksimum .
Kva vil du då sette strømbegrensinga på når lRL = 0.003 x CR x UR + 4 = 3004µA? Vil du sette den til 3mA, eller ville du bare satt på ein straum som gjorde at ikkje kondensatoren blir særleg varm for, så å bare vente til strømmen har gått ned til 3mA?
Er ikke så inne i prosessen, men det er mange som har skrevet mer eller mindre lure ting om den.

http://www.vmars.org.uk/capacitor_reforming.htm
http://www.vcomp.co.uk/tech_tips/reform_caps/reform_caps.htm

ABB har en prosedyre spesifikt for noen frekvensomformere.
http://library.abb.com/global/scot/scot239.nsf/veritydisplay/9f1befcd62ce445ec1257466003c02e2/$File/3BFE64050629.pdf
De skriver at om utstyret er avslått i to år eller mindre, er det bare å sette spenning på det. Tiden det skal ha spenning på er 1 time pr år. Dette for at aluminiumsoksyden skal få tid til å bygge seg opp.
Har utstyret vært lagert mer enn 2 år, skal man reforme med strømbegrensning.

Topp Bunn