Sjingrende mellomtone.....

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Hei. Har en fæl sjingring, sybilanter i øvre mellomtone som feks kan høres på piano og fløyte. Når dette setter inn er det veldig ubehagelig, som å få kniver i øret. Men bass og diskant er bra, faktisk bedre enn jeg har hatt på tidligere høyttalere. Har en mistanke at cd-spiller kan være årsaken. Noen synspunkter?

Se utstyr nedenfor...

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.890
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Tviler på at du har så store ulyder fra en CD spiller.

Først - prøv å dempe rommet. Førsterefleksjoner og harde overflater generellt.

Prøv myk avkobling av høytalerne - sett de på noe skumgummi eller lignende.

Prøve å plasser høytalerne på en slik måte at de står mest mulig for seg selv, lengst unna alle vegger. Litt vanskelig når man har vanlig stue, men prøv litt forskjellige plassering.

Så kan du begynne å gjøre småting med elektronikken: dempe kabinetter (Legge noe dødt og tungt oppå de, med myke puter under), rydde opp i kablerene dine, nettfilter.

Fremdeles hard og plagsom mellomtone....
Ville først tenkt høytalere, så forsterker, så CD spiller, så kabler for å finne kilden til problemene...

Mvh
OMF

S

so

Gjest
Hei. Har en fæl sjingring, sybilanter i øvre mellomtone som feks kan høres på piano og fløyte. Når dette setter inn er det veldig ubehagelig, som å få kniver i øret. Men bass og diskant er bra, faktisk bedre enn jeg har hatt på tidligere høyttalere. Har en mistanke at cd-spiller kan være årsaken. Noen synspunkter?

Se utstyr nedenfor...
Lån deg en påkostet cdspiller og prøv. Tror du blir overrasket.
Om det er så ille som du beskriver, ville jeg sett på matchingen først. Min erfaring er at du ikke får tunet bort en såpass stor? pågåendhet.

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Hvordan er forsterkeren plassert? Får den nok lufting?
Har opplevd at CD spillere plassert oppå forsterker, har hindret luftgjennomstrømning og fått forsterkeren utav arbeidspunktet sitt.

Mvh
Bjørn

S

so

Gjest
Hei!

Tviler på at du har så store ulyder fra en CD spiller.

Fremdeles hard og plagsom mellomtone....
Ville først tenkt høytalere, så forsterker, så CD spiller, så kabler for å finne kilden til problemene...

Mvh
OMF
Uenig i prioriteringen. Snu kjeden på hodet, cd først, deretter harmoni mellom Forsterker og h.t.
Forøvrig enig i resonnementene. ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Enig i sistnevnte; ATC-høyttalerne er neppe årsak til skingring. Selv mener jeg at So har rett, og denne Cambridge'en (har en slik selv også) er ikke bra nok for dette systemet (og særlig de åpne høyttalerne), og irriterende småfeil vil høres altfor godt.

Når det så er sagt så er det nok meget sannsynlig at rommet har et problem..

Mvh Vidar P

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
ATC`ene er som nevnt ikke mistenkte. Har du halogenlamper i nærheten? Mobilladere eller andre småtrafoer? I så fall; få dem ut av støpslene og lytt.. :eek:

Dette høres ut som dårlig strøm/overstyring/kontaktfeil, evt, tvinna kabler ???

Hvilken digitalkabel bruker du?
(- det burde vært TV-coaxen Vivanco KX-710 ;))

Mvh. RS

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Dikemarken KAN være stygg akkurat i det området, avhengig av match.

Vet jo ikke hvor stort ditt problem er, men det er verdt å prøve en annen kabel.

Mvh
Rolf-Inge

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.890
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Når dette setter inn er det veldig ubehagelig, som å få kniver i øret
Vet mange hevder at kilden er viktigst, men så dårlige CD spillere finnes det ikke.

Spiller forøvrig selv på en 10 år gammel Cd spiller, mens hovedspilleren er en tur på oppgradering, og det spiller vanvittig bra. Det spiller faktisk mye bedre nå, med den spilleren etter at jeg har jobbet mye med akustikken, enn det gjorde før med BASE/DP riggen (Uten en del av akustikktiltakene). Så jeg gleder meg veldig til hovedriggen kommer tilbake.

Igjen, jeg tror ikke at dette er et CD spiller problem!

Mvh
OMF

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Kjenner igjen problemstillingen. Har selv hatt samme problem. Løsningen for meg ble å jobbe med akkustikken i rommet, samt høyttalerplasseringen. Det er ekstremt viktig at begge høyttalerene står plassert med eksakt samme avstand til lytteposisjon, og med samme vinkling. Start med å jobbe med høyttalerplasseringen din. Det koster ikke noe, og du vil straks merke forbedringer. Tenk så på akustikken i rommet.

Endre

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Det kan være dårlig kontakt ett sted i signalvegen. En dårlig lodding, eller en kontakt som er smussete. Det kan også gi slike problemer. Kanskje en kabel som nesten har brudd i kontaktenden?

Du bør uansett prøve å isolere problemet. Er det i begge kanaler? Hvis ikke kan du kryssbytte en og en del av kjeden til du har isolert hvor problemet oppstår. Er det likt i begge kanaler, burde du hatt andre komponenter (tuner, forsterker...) og sammenlignet med.

Mvh
BJørn

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Pokker, skulle bytte dikemarken til en Audioquest jeg har liggende. Når jeg drev på (litt trangt bak der) så fikk jeg støt når jeg holdt i cd-spilleren. Det dirra godt i armen. Mulig en av signal kablene lå inntil godset på spilleren, men skal man få støt av det da? Etter at alt er koblet til så virker det som det skal og ikke noe strøm i chassiet til spilleren. Kanskje jordingsfeil i spilleren?

Men nå gidder jeg ikke tenke på hifi på noen uker. Drar til Thailand i morgen, men kommer plutselig tilbake. He He ;-)

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Men bare så det er sagt, så var så klart alle komponentene skrudd av når signalkabelene ble byttet ;-)

Topp Bunn