Sjekke pickup?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.534
Torget vurderinger
10
Må innrømme at jeg trolig er overbekymret over at pickupen til enhver tid er tip top.

DVn min har vel 100 timers fartstid og låt nydelig sammen med Well Tempered Classic.

Nå som jeg skal begynne å bruke den så kommer tvilen. Den har noen ganger vært nedpå plinten og ved en anledning da jeg skulle justere VTA kom jeg til å presse armen ned mot platen, ikke veldig hardt, det var ikke mye men allikevel.

Hvordan tar man helsesjekk på PUn? Har kjøpt USB mikroskop på ebay men får ikke drivern til å virke. Har tatt noen makrobilder som jeg har croppet.

Med det blotte øyet (er minus 5,5 så jeg hat litt ekstra makrosyn) ser alt OK ut med cantileveren. Det er på 1/10 mm perfekt. Selve kroppen til cantileveren er ørlite skjev men det er slik den er produsert, toleransene er tydeligvis ikke ekstreme.

Har prøvd med Acoustic Sounds testplate men den blir jeg ikke klok på. Kanskje noen har mulighet til å teste den for meg?

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.534
Torget vurderinger
10
Noen flere. Hvis jeg skal være pirkete så kan det hende at cantileveren peker 1/10 mm til venstre?

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.534
Torget vurderinger
10
Lurer også på om høyden fra stift til hus er korrekt?

Huff, mulig jeg stiller meg lagelig til hogg som årets HiFi-paranoide? :p

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.542
Det er veldig lite som er sikkert i denne verden. Hvis jeg kunne gjøre om alle de gangene jeg har bekymret meg helt unødvendig ..... :)

Hvis det lyder bra ville jeg spilt flere plater. Det er god terapi. :)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.947
Sted
Sølvbyen
Jeg lider muligens av noe av det samme. Ville sannsynligvis ikke klart å slå meg til ro selv om det spiller bra. Kjøp av ny PU for sjelefredens skyld ville muligens vært neste skritt hvis ingen kunne beroliget meg med at alt var som det skulle.

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.731
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Har hatt mange dyre pickuper der toleransene er, som du viser på bildet eller verre. Ville ikke bekymret meg.

Final

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.534
Torget vurderinger
10
Takker for innspill. Ble jeg beroliget? Njaaa :rolleyes:

Finnes det f eks noen krevende plater/låter som skiller klinten fra hveten hva pickuper angår?

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.731
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Test plater som måler sporing på begge kanaler finnes. Hadde en slik en gang. Ellers er de innerste sporene på plater med korsang greie å bruke. De låter sjelden 100% forvrengningsfrie. Låter slikt ok er det vel bsre å gå videre til neste bekymring :).

Final

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.740
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Lurer også på om høyden fra stift til hus er korrekt?

Huff, mulig jeg stiller meg lagelig til hogg som årets HiFi-paranoide? :p
Høyde fra stift til hus forandrer seg vel med nåletrykket. Det finnes sikkert metoder for å måle SRA, men jeg vet virkelig, virkelig ikke om det er bryet verdt!

mvh

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hei, HEL. Jeg er helt på linje med herrene Final og tkr her. Dette vil jeg si ser ut til å være innafor, og det er ikke bryet verdt å herje med SRA.Slapp av og spill plater, mann.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

Ser frisk og rask ut den, HEL... Bare fortsett å spille musikk.

Med 100 timer på klokka begynner DV-20 å nærme seg sitt
fulle potensiale. Gled deg over mange gode timer fremover...

Sjekk omtale i Fidelity; #21, #26 og #30

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
298
Hej HEL.
Du kan ikke med dine øjne se, om nålen sidder rigtigt og placerer sig korrekt i rillen.
Men du kan høre det med ørerne dine.
Hvis pladerne dine lyder som de skal, afspilles de vel som de "skal".

Stereosignalet fra vinylpladen kommer ikke af to "ens" modsatrettede (højre/venstre) signaler (moduleringer). Hvis det var så, kunne du jo ikke fastholde lyden fra både kanaler (venstre/højre) på en og samme tid.
Derimod fremkommer stereolyden ved en kombination af lodrette og vandrette pickup-bevægelser. Dermed kan den ene nål som puén har, både afspille højre og venstre på samme tid.
Opdelingen af højre/venstre sker i puén.
Det betyder samtidig at, du ikke med øjnene nødvendigvis kan afgøre om puén er en bitte smule skæv. For hvad skulle den være skæv i forhold til?
Det puén skal passe til, er tangenten (hta). Og da fanen altid flytter på sig en lille smule, når den går i rillen, må du altid fintune ved ørernes hjælp.
I stedet for at dvæle for mye ved en evt. lille skævhed i nålefanen, er det vigtigere at fanens frispild i de vertikale bevægelser (styres bl.a. af sporingskraft), passer med frispillet i den horisontale bevægelse (hta), således at du af den vej finder den homogene lyd.
ps. Vær omhyggelig med azimuth og fintun overhang, som det sidste du foretager dig i hver justeringsrunde.
mvh nils

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.534
Torget vurderinger
10
Det var en god forklaring. Nytt for meg. Man lærer noe hver dag. Slike tråder og innlegg viser hvor nyttig HFS er:)

Topp Bunn