Mat, drikke og røyk Sjømat i Bergen

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.504
Sted
'
I en annen tråd så jeg at mange hadde høy kompetanse på restaurantlivet i Bergen.
Jeg skal innom Bergen i august og er på utkikk etter en restaurant med god sjømat. Har blitt tipset om 1877, og den så jo grei ut, men det er alltid fornuftig å høre med de som kjenner byen.
Noen forslag?

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.978
Dampet kveite med skalldyrsaus på Enhjørningen er aldri feil.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.978
Sant nok, hadde jeg til forrett sist jeg var innom.

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Antall liker
2.815
Sted
Endor
Cornelius er svindyr og egentlig oppskrytt synes jeg .....

To kokker har lenge hatt Bergens beste kjøkken
Hvis du vil ha noe helt spesielt: hval carpaccio, guddommelig, den er nok ikke på menyen men muligens kan de lage

Lurer på om den kan være ennå bedre enn på enhjørningen :unsure:

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.920
Torget vurderinger
1

Hvis du vil ha noe helt spesielt: hval carpaccio, guddommelig, den er nok ikke på menyen men muligens kan de lage

Lurer litt på om det ikkje er same kjøkken?

G

Gjestemedlem

Gjest

Jeg er mye enig her.

Cornelius er en "tourist trap".. maten er god og beliggenheten er topp, men man betaler for mye fjas... og det er ikke så bra. Det er en slik "jobben betaler-plass". Men en ting skal de ha, de fikk meg til å like O-skjell!

Hval carpaccio er veldig veldig godt, men man kan lage det hjemme uten noen forkunnskaper. En skap kniv, litt flaksat, god olivenolje og noen skav med en god parmesan. Litt som med krabbe og skjell ... det enkle er oftest det beste.

Veldig lenge siden jeg var på Enhjøringen men den har vært her lenge så ... tradisjonell mer enn nyskapende. Var ikke så imponert da jeg var der sist ... men det er en stund siden så sikkert nye kokker nå. Konseptet er jo gull.

1877 er bra, men det er ikke en fiskerestaurant .. selv om de kanskje serverer fisk også.

... jeg vet ærlig talt ikke om noen gode rene sjømatrestauranter i Bergen. Det er synd men sant.

Det er litt sløkket siden vi bor så nær kysten... men skal man ha sjø så lager man det selv. Jeg elsker sjømat .. kjøper krabbe, sjøkreps og fisk fra lokale på kaiene rundt Bergen ... jeg liker Kanskjell rå og i tynne flak, jeg sanker skjell og snegler i fjæra.. slike ting. .. men det er ingen steder i byen som har dette som konsept så vidt jeg vet.

... dette gir nok lite mening for de fleste men min favoritt innen sjømat er i Marseille ... Chez Toinou.. finnes ingenting slikt i Bergen siden løkhodne heller vil betale overpris på Egon eller Big Horn hos slikt..

Dette er sjømat:

.. sorry men det finnes ikke i Bergen eller Norge ... her er anbefalingene mer å gå på McDonalds eller Trekroneren ...

---

.. jo vent .. det er en plass, men den er ikke i sentrum ... du må til Austevoll. Bekkjarvik Gjestgiveri.. de kan sjø, og det er Ørjan Johannessen som holder til der!

... ellers, kjøp noen reker og en flaske Meinklang Prosa og dingle med beina på kaien og le av turistene.

Sist redigert av en moderator:

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
7.716
Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
Lysverket er ev veldig bra plass, har ikke vært der så mange ganger men jeg fikk servert lysing der som var upåklagelig. Vet ikke om det gjelder lenger men en en stund hadde de champagne-lørdag/fredag eller noe og man fikk gitt bort et flakse bobler om man kjøpte mat. Tror det var noe lunsj-greier.

Uansett .. spiser man der så gjør man ikke noe galt .. en av de aller aller beste plassene i byen.

Helt på øverste hylle. Har man noen kroner man vil bruke på mat Lysverket, Colonialen, Bare ... ikke så mye bedre i Bergen.

G

Gjestemedlem

Gjest
.. mest spennende fiskeretter her har fått i Bergen er Uer i Rabarbrasaus på Wesselstuen og en fiskerett med forskjellige chilisauser på Naboen den sommeren de hadde en gjestekokk fra Hong Kong der.

Begge de plassen er forøvrig bra valg for mat om det ikke behøver å være så komplisert. W er tradisjon og N er svensk på en bra måte, måteholdne priser og generelt god mat. En favoritt blant studenter med noen ekstra kroner.

Men det er rart det der med fisk og sjømat .. jo mindre man gjør ut av det jo bedre er det som oftest. Sahimi, rå østers, ukokte kanskjell dyppet i litt sojasaus.. kreps bare med smør og brød, samme med krabben. .. så lite som skal til.. og så få som har slikt på menyen. Sad but true...

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
83.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Det interessante er ikke hvilken restaurant i Bergen som er best på sjømat, men hvor man kan få servert Persetorsk, alternativt Prinsefisk :giggle:

Topp Bunn