Sivilstand?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.956
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei, på kvinnedagen ble jeg offisielt skilt.. Dvs. jeg har endret sivilstand fra gift til separert til skilt..
Men er ikke skilt det samme som singel egentlig? Dvs. ugift? iflg. ssv er det slik som under.
Hvorfor så mange "koder"?

Om jeg aldri finner meg "noen andre" så er jeg "skilt" til jeg dør? blir jeg registrert partner og "skiller" meg fra den igjen. Blir jeg da separert partner eller går jeg over til skilt igjen? Er det siste endring som gjelder?... Eg berre lurar?

I Norge har vi følgende grupper/koder for en persons sivilstand: ugift (ikke tidligere gift), gift, enke/enkemann, skilt, separert, registrert partner, separert partner, skilt partner og gjenlevende partner. Før 1994 gjaldt de fem førstnevnte.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Uansett hvem du finner så vil du logisk sett være skilt fra henne du var gift med selv om du gifter deg med en annen igjen. Da er du skilt og gift samtidig.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Velkommen i klubben. ;)

Personlig er jeg både skilt og "gift eller straffet på annen måte"! ;D

Dvs, vaneforbryter som ikke lærer av sine feil. ;D

Sliter på kone nummer to, men sånn rent formelt er jeg jo uansett skilt fra nummer en. Jeg tror den "tekniske" betegnelsen er "Seriemonogam". :D

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.020
Sted
Holmestrand
Mangler i dag 25 dager på sølvbryllupsdagen.
Anser meg selv som mer velsignet (nei, ikke religiøs) enn straffet.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Er man skilt, så er man skilt til man eventuelt gifter seg igjen. Er man gift, så er man gift.Om du er singel eller ikke, endrer vel ikke offisiell status?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
xerxes skrev:
Du slår meg med drøyt to år på sølvbryllupet. ;)

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.897
Sted
Hus
Gift-skilt-rotet en del rundt-sammen med dame, særbo 8) :D

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.956
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er det å regne som dokumentfalsk om man f.eks. skriver sivilstand enslig på en CV selv om man er gift? Eller på facebook?
Evt. "gift og ny kjæreste"? etc...

Hmm... mye man skal tenke på ja...

G

Gjestemedlem

Gjest
bambadoo skrev:
Er det å regne som dokumentfalsk om man f.eks. skriver sivilstand enslig på en CV selv om man er gift? Eller på facebook?
Evt. "gift og ny kjæreste"? etc...

Hmm... mye man skal tenke på ja...
På en CV? Tja, 'It's complicated' kanskje? :)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
567
Sted
Bergensregionen
bambadoo skrev:
[...]
I Norge har vi følgende grupper/koder for en persons sivilstand: ugift (ikke tidligere gift), gift, enke/enkemann, skilt, separert, registrert partner, separert partner, skilt partner og gjenlevende partner. Før 1994 gjaldt de fem førstnevnte.
[...]
Er det siste endring som gjelder?
[...]
I Det sentrale folkeregister har alle registrerte til enhver tid kun 1 gjeldende sivilstand. Det er da selvsagt den sist "ervervede".

Det samme gjelder forøvrig f.eks. registerstatus som b.a. kan være bosatt, død, savnet, emmigrert og fødselsregistrert, og som er bundet til en egen dato som oppdateres hver gang registerstatus endres.

I folkeregisterets databaser og bakgrunnsdata finnes selvsagt også historiske data. Når man går langt nok tilbake, finnes de kun i manuelle arkiver.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.978
xerxes skrev:
Been there, done that........for snart 7 år siden. ;D

Begivenheten ble markert med et glass hvitvin sammen med gode venner en Julikveld på Jomfruland.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.180
Sted
Sølvbyen
Grunnen til at det heter "skilt" for evig tid er vel for at anstendige mennesker som lever enten i ekteskap eller sølibat skal kunne vite hva man er for er en, hvis man har gått ut av den hellige ektestand og velger et liv i synd.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.343
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Gift er ikke noe man gjør, det er noe man tar!

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Doc.G skrev:
It's complicated 8)
Jeg har åpenbart ikke kommet dit hvor det begynner å bli komplisert. Men så har kona og jeg ikke vært sammen i mer enn rundt 40 år - og har vært gift nesten like lenge - så hva vet vel jeg om slikt?

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.343
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
Doc.G skrev:
It's complicated 8)
Jeg har åpenbart ikke kommet dit hvor det begynner å bli komplisert. Men så har kona og jeg ikke vært sammen i mer enn rundt 40 år - og har vært gift nesten like lenge - så hva vet vel jeg om slikt?
Sånt må berømmes - godt jobba! Har foreldre som har oppskriften til et langt og lykkelig ekteskap - fatter sier at man skal behandle kona som sin aller beste venn, tydelig at det funker! Det går mot 50.ende året der også :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
.. og dama lurer på hvorfor jeg aldri frir...

Doc.G

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Antall liker
16
Sted
Steinkjer, Nord Trøndelag
Ulf-B skrev:
Doc.G skrev:
It's complicated 8)
Driver å flytter fra hverandre i disse dager, etter tolv års samboerskap :(

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.956
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ikke noen god periode du er inne i.... Ikke utslett deg selv i denne tøffe stunden.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.882
Torget vurderinger
35
Jeg satser på at jeg slipper å skifte sivilstand, men man vet jo aldri. Fruen har overlevd utallige komponent- og høyttalerbytter i de 15 årene vi har vært gift (bryllupsdag i dag faktisk), og nesten aldri klaget.

Roy

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.651
Torget vurderinger
24
bambadoo skrev:
Hei, på kvinnedagen ble jeg offisielt skilt.. Dvs. jeg har endret sivilstand fra gift til separert til skilt..
Men er ikke skilt det samme som singel egentlig? Dvs. ugift? iflg. ssv er det slik som under.
Hvorfor så mange "koder"?

Om jeg aldri finner meg "noen andre" så er jeg "skilt" til jeg dør? blir jeg registrert partner og "skiller" meg fra den igjen. Blir jeg da separert partner eller går jeg over til skilt igjen? Er det siste endring som gjelder?... Eg berre lurar?

EKTE singel, da har du aldri vært gift. Alt annet er kompromiss, bruktvare, besudlet :D Singel - gift - skilt = SET. Singel ended!!

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Antall liker
2.063
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Doc.G skrev:
Ulf-B skrev:
Doc.G skrev:
It's complicated 8)
Det du går gjennom nå er ikke hyggelig, Doc.
Jeg snakker av erfaring; for noen år siden gikk jeg gjennom det samme, etter 14 års samboerskap.

Men opp med humøret! ;D
I dag er jeg lykkelig gift (med en annen dame!), og kan se tilbake med andre øyne.
Ofte er det en forandring til det bedre.

Salty

Doc.G

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Antall liker
16
Sted
Steinkjer, Nord Trøndelag
SaltyDog skrev:
Doc.G skrev:
Ulf-B skrev:
Doc.G skrev:
It's complicated 8)
Det du går gjennom nå er ikke hyggelig, Doc.
Jeg snakker av erfaring; for noen år siden gikk jeg gjennom det samme, etter 14 års samboerskap.

Men opp med humøret! ;D
I dag er jeg lykkelig gift (med en annen dame!), og kan se tilbake med andre øyne.
Ofte er det en forandring til det bedre.

Salty

Takker, det er akkurat sånn jeg tenker. Det er positivt også at madammen overtar huset, slik at jeg i disse dager har skaffet meg en fin leilighet og har anledning til å kjøpe nesten all elektronikk jeg har drømt om :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Lillebjørn er ut, Siri er in.

Topp Bunn