Sissel

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Synes Sissels "Nordiske vinternatt" har fått ufortjent lite oppmerksomhet på disse sidene, har dere ikke hørt den eller liker dere den ikke...?

Fikk den i hus samtidig med Kate Bush sin Aerial og selv om jeg liker KB fra tidligere har den så langt ikke imponert noe særlig ... men det har Sissel.
Bra lyd og flott sang, også for oss (jeg) som vanligvis ikke hører på denne type musikk. Vil anbefale denne på det sterkeste!!

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
2
Var det ikke den som fikk så hatten flaggra et sted i dette forumet da ?! :D.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ellers er det da svært så delte meninger om talentet (?) til denne dama...  ;)

Begrepet "flink" får liksom et helt annet innhold når man sammenlikner henne f.eks med Cecilia Bartoli i hennes siste glimrende cd "Opera Proibita"...

Mvh Vidar P

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.221
Sissel er flink, ja det er hun, skikkelig flink er Sissel å synge, ...men akk så kjedelig. :p
Min mening.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sissel er flink, ja det er hun, skikkelig flink er Sissel å synge, ...men akk så kjedelig.  :p
Min mening.
Kan du begrunne denne "flinkheten" da.. er hun flink teknisk; rytmer, intonasjoner etc. Eller er det tolkningsmessig flink du snakker om ?

Altså; uten å mene å dra tråden av gårde; hun er kjedelig nettopp fordi hun IKKE er flink. Ikke til noe som helst, spør du meg, annet enn pr.. Hun er ikke teknisk begavet (jmf virkelig teknisk gode sangerinner), og hun tolker musikk som skolebarn tolker dikt... helt "beint frem".. slik evner hun å ikke klare å kommunisere musikk hverken på et cerebralt eller emosjonelt nivå.

Ja, dette er altså kun å anse som min egen mening.

Mvh Vidar P

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Jeg har alltid syntes Sissels musikk var kjedelig... til hun kom med denne skiva.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.221
Kan du begrunne denne "flinkheten" da.. er hun flink teknisk; rytmer, intonasjoner etc. Eller er det tolkningsmessig flink du snakker om ?

Altså; uten å mene å dra tråden av gårde; hun er kjedelig nettopp fordi hun IKKE er flink. Ikke til noe som helst, spør du meg, annet enn pr.. Hun er ikke teknisk begavet (jmf virkelig teknisk gode sangerinner), og hun tolker musikk som skolebarn tolker dikt... helt "beint frem".. slik evner hun å ikke klare å kommunisere musikk hverken på et cerebralt eller emosjonelt nivå.
Vidar P, du er i innlegget ditt inne på det jeg mener. Hun synger rent, har bra stemme, men hun evner ikke å kommunisere med meg. Hun er så beint fram likegyldig på en måte i sin fremførelse. Og på den måten er hun flink, men ikke dyktig.
Hun har en meget god versjon av Bjørn Eidsvågs "Eg Ser" på debutplata si. Hun synger veldig bra til en 17 åring å være, men det er måten låta er arrangert på som gjør den veldig bra, og bedre enn opphavsmannens egen versjon.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg synes Sissel synger fint, men er enig i at hun har vært kjedelig frem til nå...
Dere som ikke liker henne, har dere hørt denne platen?
"O tysta ensamhet" f.eks., synes den er flott jeg...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vidar P, du er i innlegget ditt inne på det jeg mener. Hun synger rent, har bra stemme, men hun evner ikke å kommunisere med meg. Hun er så beint fram likegyldig på en måte i sin fremførelse. Og på den måten er hun flink, men ikke dyktig.
Har ikke hørt den siste skiva, men tidligere forsøk på vakkersang har strandet i en total mangel på musikalsk kommunikasjon ja..
Slik jeg ser det så "kamufleres" denne flatheten i en slags kvasi-flinkhet; hun presterer å fremstå som "teknisk flink" selv om hun ikke er det, ikke etter noen målestokker som jeg kjenner iallefall.
Kan hende denne falske flinkheten skyldes en usedvanlig lite kompleks stemme, som oppfattes som "ren".. kan hende skyldes det hennes store sangmessige selvtillit som gjør at hun virker stødig.

Uansett så er hun en interessant studie..

Mvh Vidar P

B

bamsemann

Gjest
Hvorfor er Sissels vinternatt bra? Hva er det som gjør den bra? Er det god lyd? Er det spennende arrangment? Er det gode musikere med gode musikalske innspill?

Synger hun troverdig og med innlevelse? Har jo tenkt litt på den plata selv, men har tenkt at den blir vel kjedelig....

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hvorfor er Sissels vinternatt bra? Hva er det som gjør den bra? Er det god lyd? Er det spennende arrangment? Er det gode musikere med gode musikalske innspill?

Synger hun troverdig og med innlevelse?  Har jo tenkt litt på den plata selv, men har tenkt at den blir vel kjedelig....
Ja si det, hva er det som gjør den bra??

Mulig jeg ikke er kvalifisert til noen analyse, men i følge min (muligens noe enkle) sjel så er det i alle fall noe som gjør inntrykk her ...
Lyden er bra (i følge folk med mer peiling enn jeg)
Jeg synes både innlevelsen, fremførelsen, arrangementet og musikerne er bra, totalen gjør i alle fall at jeg har hørt mye på den i det siste.
Jeg lurte i grunn mest på hva dere andre syntes, men ser ikke ut til at så mange har hørt den...

olechr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Antall liker
0
Sissel må være bra.

Placido Dominco er jo, "våt i blikket" hver gang jeg ser de sammen..............

Topp Bunn