Signalkabel fra platespiller til RIAA.

armaniak

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.11.2005
Antall liker
0
Hva slags kabel vil være best fra min Project P6 med Sumiko arm og Grado prestige gold pickup, til Project RIAA`n min?

Maks 1500,-

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Tja, Pro-ject er etter min erfaring ikke veldig kresen på kabler, men for all del unngå de flate signalkablene til Nordost! De er ikke skjermet og du vil få masse støy og sus gjennom dem. Det samme har jeg opplevd med Kimber PBJ, så den vil jeg heller ikke anbefale.

Det er mye å velge i der ute: MIT, Wireworld, Transparent, Van Den Hul osv, men det viktigste er å forsikre deg om at de har god skjerm!

Vedlegg

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
648
God skjerm og en egen jordingslisse er en grunnforutsetning. Nå husker jeg ikke hvor kresen Grado er på kapasitiv last. Sjekk databladet og husk at en PU-kabel fort har en kapasitiv last på 100 til 200pF/m som kommer i tillegg til RIAAens last. MM-PUer trives oftest best med ca 400pF totalt.

Grado er vel en MC-variant (?) og da skulle det være bra med en kabel med samlet 100pF eller lavere.

armaniak

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.11.2005
Antall liker
0
God skjerm og en egen jordingslisse er en grunnforutsetning. Nå husker jeg ikke hvor kresen Grado er på kapasitiv last. Sjekk databladet og husk at en PU-kabel fort har en kapasitiv last på 100 til 200pF/m som kommer i tillegg til RIAAens last. MM-PUer trives oftest best med ca 400pF totalt.

Grado er vel en MC-variant (?) og da skulle det være bra med en kabel med samlet 100pF eller lavere.
Grado`en er en MM variant... Jeg tror at MIT sin avt1, 2 eller 3 skulle gjøre susen...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.571
Torget vurderinger
1
Samstemmer med betraktningen om god skjerm og separat jordkabel. Så vidt jeg husker (dvs. arrester meg om jeg tar feil) så er Gradoene ikke veldig følsomme for kapasitiv last. Forøvrig mener jeg kabler er kjedelige og trivielle (dvs. min anbefaling er å bruke det du har). Dersom du evt. ønsker noe som kan likne på oppgradering på kabelfronten, og du behersker bruken av loddebolt, så vil jeg anbefale å lodde fast kabelen i armbasen (dvs. vekk med et par phonoplugger og - bøssinger), evt. trekke en ny kabel fra lissene til PU til RIAA (slik at det blir ett sammenhengende kabelstrekk uten unødige kontaktpunkter og loddepunkter).

Dersom du finner ut at du ønsker å dempe diskantgjengivlesen noe, kan du eksperimentere litt med å redusere balstningsimpedansen til PU, fra 47K ohm til rundt 10K ohm (eller deromkring).

mvh
KJ

PS Lavimpedante MC-pickuper er normalt ufølsome for kapasitiv last.

Topp Bunn