Sidemontert bassenhet?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517
Hei

Jeg er i startgropen i forhold til et nytt DIY høyttalerprosjekt. Tanken er å kombinere en Vifa fulltone med en 6.5" Seas bassenhet.

Jeg lurer på om jeg skal lage en smal baffel denne gangen, og vurderer derfor å sidemontere bassenheten.
I den forbindelse lurer jeg på delefrekvens. Kan jeg dele på 200Hz, og hvordan vil baffelstep spille inn når enheten vil bli lyttet til nesten 90 grader off axis?

Ønsker også innspill på plasseringen av bassenheten. Er det lurt å montere den så nærme gulvet som mulig(Allison-effekten), eller bør den plasseres nærme fulltonen for best summering i deleområdet?

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
8.673
Sted
Kongsberg
Bølgelengden er 1.7 meter ved 200 Hz og høyttaleren vil være rundtstrålende ved denne frekvensen. Det vil derfor si at det vil ikke være kritisk hvor du plasserer bassen. Baffelstep effekter får du først når bølgelengden er lik baffelbredden.
Jeg ville plassert bassen ved gulvet for å økt effekt. Tror ikke summering heller er så kritisk ved 200 Hz. Eventuelle løpetidsforskjeller kan du ta hensyn til i filteret.
Hva slags diskant skal du bruke?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Man trenger vel strengt talt ikke diskant på dette fulltoneelementet fra Vifa, men en superdiskant hadde være kjekt for å øke spredningen litt.

Vidar

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517
Bølgelengden er 1.7 meter ved 200 Hz og høyttaleren vil være rundtstrålende ved denne frekvensen. Det vil derfor si at det vil ikke være kritisk hvor du plasserer bassen. Baffelstep effekter får du først når bølgelengden er lik baffelbredden.
Jeg ville plassert bassen ved gulvet for å økt effekt. Tror ikke summering heller er så kritisk ved 200 Hz. Eventuelle løpetidsforskjeller kan du ta hensyn til i filteret.
Hva slags diskant skal du bruke?
Baffelsteppet slår i praksis inn fra 2-400Hz, og når sitt maksnivå et stykke oppover. Hvorfor det slår inn såpass tidlig vet jeg egentlig ikke. Kanskje forsterkningen begynner på en kvart eller en halv bølgelengde? Anyone?

Jeg må si at jeg er svært fasinert av denne konstruksjonen: http://www.t-linespeakers.org/projects/rune/index.html
Se spesielt hvordan han legger inn filteret på bassenheten allerede ved 180Hz, og oppnår dermed et pent fall fra 500Hz pga at han tar høyde for baffelstep. Han bruker forøvrig Jordan JX53 2" "fulltone" og en 6" Jordan bassenhet. Delefrekvens er 500Hz.

Kan jeg slippe unna med en så høy delefrekvens på min konstruksjon også mon tro? Bør nok opp på en høyere frekvens enn 200Hz ihvertfall blir litt enklere å lager filter også, når man kommer litt unna impedanstoppene.

Jeg skal forøvrig ikke bruke noen separat diskant. Vifa fulltonen skal kjøre fullrange oppover, og bare avlastes nedover pga dårlig effekttålighet, om jeg da ikke finner gode grunner til å dele lengre oppe i frekvens. Vil vel få en bedre trøkk i mellombassen om jeg lar Seas G-17REX spille litt oppover.

Hva tror dere? Er det mulig å få til noe fornuftig med disse elementene i en smal baffel og sidemontering av bassen?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517
Hva med å kjøre 12dB filter på bassen? Vil jeg ikke da kunne forvente en kurve på 6dB akustisk pga baffelforsterkningen?

Hvis så fulltonen, som står i en smalere baffel, vil miste 6dB under en viss frekvens pga manglende baffelstepkorrigering, vil ikke dette da bety at fulltone og bass kan summeres ved f.eks 3-400Hz?
Fulltonen kan få en kondensator tilkoblet som fortsetter fallet der hvor baffelforsterkningen begynner. Da vil den også få en beskyttelse mot for hard belastning nedover i frekvens.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Deling mellom sidemontert bass og mellomtone bør ikke foregå over 120-150Hz.

Bidland

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
34
Jeg hjalp en kar med et filter til en høyttaler som har en 15cm og 1"dome i front med en 22cm sidemontert bass. Det nytter ikke å bruke 90 graders responsen til bassen når man skal lage filter.

Selv med en lav delefrekvens må man kontrollere summeringen mellom bass og mellomtone ut av aksen. Vi målte bass/mellomtone filteret på 45 grader og synes at flat summering her ga et bra resultat. Mener at delefrekvensen havnet på ca 300Hz.

Med en lav delefrekvens kan du godt ha litt avstand mellom bass og fulltone enheten og dermed dra nytte av Allison effekten.

Med en smal bredde på fronten blir det vanskelig å la bassen fylle inn baffelstep tapet. Baffelstepet begynner da sannsynligvis mye høyere i frekvens enn den ønskede delefrekvensen.

En alternativ konfigurasjon som kanskje kan løse baffelstep problemet og i tillegg hjelpe på fulltoneenhetens direktive HF-utstråling:
En smal frontbaffel med en fulltone. På hver av sidene monteres også en fulltone så nært fronten som mulig. To sidemonterte basser - en på hver side.
Dette blir litt som noen av Manger Zerobox konstruksjonene.

BM

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Kan du si noe mer om hvorfor?
Det er ved disse frekvensene og litt oppover man begynner å få store problemer i forhold til bakveggen. Det er derfor en fordel å bruke kilden på fremsiden av kassen, både for å få kilden lengst mulig fra bakveggen og for å få disse tonene mot lytteposisjon selv om elementet ikke er veldig direktivt ved disse frekvensene.

Et annet moment er jo tilten i filteret (tilsvarende aksetilt i et vanlig 2-veis filter) som Bjørn Magne har beskrevet ovenfor.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517
Et annet moment er jo tilten i filteret (tilsvarende aksetilt i et vanlig 2-veis filter) som Bjørn Magne har beskrevet ovenfor.
Er klar over dette, og det bekymrer meg litt.

Dette med ønsket om å bruke smal baffel og sidemontert bassenhet henger sammen med at jeg kunne ha lyst til å bygge høyttalerne av sammenlimte plater lagt side om side, og uthult i midten. Altså feks 6 plater limt over hverandre, hvor de 4 platene i midten er hult ut. For å begrense byggeprosessens omfang, samt minske sjangsene for skjevheter, ønsker jeg i utgangspunktet å bruke så få plater som mulig. Om sidemontert bass blir for problematisk får jeg vurdere andre løsninger.
Kanskje en todelt løsning feks, hvor bassen står i en ordinær kasse (fremovervendt), mens fulltonen spiller i en kasse som beskrevet ovenfor.

Topp Bunn