Sharialån til huskjøp.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Når banken kjøper huset for så å "selge" det bitvis til brukeren over en tid på 20-40 år, så tjener vel banken på det, og bankenes inntekter er blant annet renter. Banken må jo skaffe disse pengene til muslimenes huskjøp et sted, og det er heller ikke gratis, banken må vel betale renter for innlåningen av disse pengene da...., eller kanksje banken henvender seg til en shariabank i Saudi-Arabia for å be om sharialån slik at den kan videreformidle det til en muslim her i landet? Man kan kalle bankens påslag for hva som helst, men muslimene betaler like fullt renter på "lånet". Selv om det på papiret ikke kalles renter. Bankenes innlåning til slike formål må vel også shariaverifiseres, ellers er vel ikke disse pengene "rene"?

Men de får vel ikke noe rentefradrag på selvangivelsen!?

Når man får operert øynene sine med at såkalt rentefritt lån på la oss si 40000 over 3 år, så gis det ingen mulighet til å betale kontant til en lavere sum. Det er vel også i prinsippet et sharialån?

http://www.frp.no/Kontant+nei+til+sharialån.d25-TwRrW5N.ips

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Det ser ut som at så lenge man kaller renter for noe annet enn renter så er det greit.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.209
Skulle det nå mot formodning være mulig å få rentefrie lån i banken på dette viset,
så konverterer jeg tvert!!

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
leifen skrev:
Skulle det nå mot formodning være mulig å få rentefrie lån i banken på dette viset,
Rentefradrag på selvangivelsen er vel noe oppskrytt uansett? ;)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
realist skrev:
leifen skrev:
Rentefradrag på selvangivelsen er vel noe oppskrytt uansett? ;)
nå er vel bare fratrekket 28 % av innbetalte renter så det er vel ikke tvil at et rentefritt lån hadde vært å foretrekke... ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Det ser ikke så forferdelig anderledes enn den boligfinansieringen som er mest vanlig i USA og UK, mortgage. Der eier også utlåner boligen helt til alle avdrag er betalt. Fordelen for boligkjøper er at lånet er knyttet til huset og ikke til personen, slik at hvis verdien av lånet skulle falle til under markedsverdi så er det banken som sitter med problemet og alt man har tapt er sitt eget eventuelle innskudd. Dette burde jo også føre til at bankene er litt mer forsiktig med sine utlån (med mindre man greier å dytte risikoen over på stat eller kjøpere av strukturerte sparepakker).

Hvis det er et produkt som bankene vil tilby og som folk etterspør, så er vel det bare bra. Men man kan selvsagt ikke diskriminere mellom lånetakere slik at det bare er konservative religiøse tullinger som kan velge finansieringsformen.

S

Smorte24

Gjest
Trodde det ikke var lov å låne ut penger med renter etter Islamsk tro, er de norske bankene muslimske?

Men som Gjestemedlem sier, dette er ikke så ille så lenge alle kan få det samme tibudet.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Hvem vil forøvrig låne ut penger til huskjøp til noen som ikke engang kan tegne forsikring på huset sitt. Det er nemlig heller ikke lov for muslimer å ha forsikring.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Tubesnake skrev:
Hvem vil forøvrig låne ut penger til huskjøp til noen som ikke engang kan tegne forsikring på huset sitt. Det er nemlig heller ikke lov for muslimer å ha forsikring.
Det er vel husets eier, altså banken som står som forsikrer evt. egenassurandør. Uansett vil alle slike utgifter være innbakt i de månedlige avdrag som muslimen (eller andre) skal betale, altså alle utgifter som religionen har bannlyst må være innbakt i avdragene.

Nb! Alt dette er synsing fra min side! Har vel ikke så stor peiling på realitetene. :-\

G

Gjestemedlem

Gjest
Selvbedrag er essensen i en enhver religion.

Klarer man å innbille de troende at man ikke betaler for å låne penger via noen finansielle krumspring så er alt såre vel.

Gi nå disse tullingene sine kamuflere rentebærende lån hvis det gjør dem tilfredse. :-\

N

nb

Gjest
Jeg las en artikkel om Sharia-banking på universitetet, husker ikke detaljene, men poenget var i alle fall at for alle praktiske formål så tas det renter for utlån, det kalles bare noe annet eller rentene blir betalt gjennom andre ytelser osv.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.822
Torget vurderinger
4
Kan skjønne at norske banker og samfunn må legge til rette for at muslimer skal kunne leve i Norge.
Skulle bare mangle....

S

Smorte24

Gjest
RJEL skrev:
Kan skjønne at norske banker og samfunn må legge til rette for at muslimer skal kunne leve i Norge.
Skulle bare mangle....
Så du mener at de ikke har klart å leve i Norge frem til nå?

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.822
Torget vurderinger
4
Ja, de er jo undertrykt og har det forferdelig....

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
RJEL skrev:
Ja, de er jo undertrykt og har det forferdelig....
Ja, det eneste valget er vel valget mellom pest og kolera. Om Norge representerer pest eller kolera vet vel bare imamene.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Selvbedrag er essensen i en enhver religion.

Klarer man å innbille de troende at man ikke betaler for å låne penger via noen finansielle krumspring så er alt såre vel.

Gi nå disse tullingene sine kamuflere rentebærende lån hvis det gjør dem tilfredse. :-\
Ut fra det jeg har hørt fra folk med erfaring er dette en dyr finansiering, så ingen som ikke er helt rett-troende ville ha gått med på en slik deal. Så slutt å syte, Frp. La dem ha dette i fred. Ønsker dere en rettferdig fordeling av TB også? Det ser ut til at det også er forbeholdt utlendinger, og det er jo ikke rett overfor etnisk norske. De har også rett på sin dose TB.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det er vel helt naturlig at bankene skreddersyr sine produkter mot forskjellige målgrupper eller segmenter. Spesielt når dette segment øker eksponensielt i størrelse. I dette spesielle tilfellet går de bare over til å kalle renter for gebyr, så noen lettere måte å tilfredsstille målgruppen på kan vel vanskelig finnes. På samme måte opererer Gilde, som leier inn en mann fra gata som kaller seg skriftlærd, og får ham til å si noen bevingede ord (sic) når de slakter kylling. Dermed strømmer de rettroende til kassaapparatene.
Det må være greit å ha slike takknemlige kunder.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
Det er vel helt naturlig at bankene skreddersyr sine produkter mot forskjellige målgrupper eller segmenter. Spesielt når dette segment øker eksponensielt i størrelse. I dette spesielle tilfellet går de bare over til å kalle renter for gebyr, så noen lettere måte å tilfredsstille målgruppen på kan vel vanskelig finnes. På samme måte opererer Gilde, som leier inn en mann fra gata som kaller seg skriftlærd, og får ham til å si noen bevingede ord (sic) når de slakter kylling. Dermed strømmer de rettroende til kassaapparatene.
Det må være greit å ha slike takknemlige kunder.
Ja, ikke sant? Vi andre skal bare være glad vi slipper dette. ;D

Utspillet er altså helt unødvendig. Jeg er faktisk litt overrasket over at ingen tilbyr det enda. På samme måte har jeg vært overrasket over at det ikke fantes Western Union i Bergen før for få år siden. Og at det fortsatt er mange norske byer som ikke kan tilby det. Det virker noen ganger som om norsk finansnæring er altfor sedat.

G

Gjestemedlem

Gjest
baluba skrev:
På samme måte har jeg vært overrasket over at det ikke fantes Western Union i Bergen før for få år siden.
Er det ikke stort sett ebaysvindlere som bruker slik da? Du har jo forøvrig alltid Hawala å falle tilbake til.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
baluba skrev:
På samme måte har jeg vært overrasket over at det ikke fantes Western Union i Bergen før for få år siden.
Er det ikke stort sett ebaysvindlere som bruker slik da? Du har jo forøvrig alltid Hawala å falle tilbake til.
Du stempler altså alle - det vil si 100% av alle som har familie i Afrika og Asia som kriminelle? Jeg kjenner ikke en eneste innvandrer som ikke bruker Western Union jevnlig. Ingen, for det er eneste fornuftige måte å sende penger hjem. En gang sendte jeg penger direkte til en konto i Barkleys Bank i Kampala. Det tok over en måned før de var fremme.

Det er ikke alle som sender pengene sine til Somalia, så hawala er ikke et alternativ for alle.

G

Gjestemedlem

Gjest
baluba skrev:
Du stempler altså alle - det vil si 100% av alle som har familie i Afrika og Asia som kriminelle? Jeg kjenner ikke en eneste innvandrer som ikke bruker Western Union jevnlig. Ingen, for det er eneste fornuftige måte å sende penger hjem. En gang sendte jeg penger direkte til en konto i Barkleys Bank i Kampala. Det tok over en måned før de var fremme.

Det er ikke alle som sender pengene sine til Somalia, så hawala er ikke et alternativ for alle.
Ai ai ai, dette baller jo bare på seg. 9/10 internetsvindlere foretrekker WU, men ikke nok med det. Det er også en snedig måte å tappe Norge for valutareserver. :(

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
baluba skrev:

Ai ai ai, dette baller jo bare på seg. 9/10 internetsvindlere foretrekker WU, men ikke nok med det. Det er også en snedig måte å tappe Norge for valutareserver. :(
So? Du antyder, nei hevder at de aller fleste tilhører den gruppen. De fleste i A-gjengen kjører BMW. Er da BMW-eierne her på forumet pistolviftende, voldelige heroinpushere? Sannheten er at nesten alle BMW-eiere er like legitime mennesker som nesten alle Western Union-brukere. Det at kriminelle også kjører BMW og bruker Western Union endrer ikke på dette.

Den dagen du selv sender penger til Jinja med jevne mellomrom kan du få lov til å komme med de samme påstandene. Det vil si, du kommer ikke til å gjøre det fordi du oppdager hullet i hodet etter det. Bruker du statistikk fra innlegg på HFS som grunnlag for å stemple en hel verdens behov for overføring av penger? Pengene er framme på minuttet, noe som er nødvendig når tante Lucy har fått tyfus, og må på sykehus. Eller når lillebrors boda boda trenger ny forgasser, for ellers kan han ikke gjøre jobben sin. Eller rett og slett fordi de trenger penger til andre nødvendigheter, enten momentant eller med bedre tid. Men ingen har tid til å vente en mnd eller mer på de få hundre euroene.

Nei, slutt å tulle med marginale stereotyper som skal representere hele verden utenfor vesten.

Edit: Sorry, men jeg blir en smule provosert når du stempler eneste mulighet for overføring av penger ut av Europa (og tildels innenfor Europa) som basert på kriminelle. Vi er ikke kriminelle, og tapper sjelden landet for ressurser. WU rapporterer alle utsendelser som er misstenkelig store til politiet, og samarbeider på alle måter med myndigheter for å avsløre og begrense slikt. Hvor mange internettsvindlere er det i Europa, Amerika, Afrika og Asia i forhold til alle fra de samme kontinentene som har familie og venner på et annet kontinent? Jeg tror du vil finne ut at de er som sandkorn i ørkenen.

G

Gjestemedlem

Gjest
[video]flspW07FxYc[/video].

[video]-RGmheEDYmQ[/video]

[video]jwGuJcLJfKw[/video]

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Kjære all verden. Hva hvis alle millioner av ordinære, lovlydige brukere postet videoer? Tenk deg om litt, mann. Slikt lages det ikke videoer om. Tre videoer fra YouTube er alt du har å stille opp mot virkeligheten? Kjære vene, jeg trodde det var jeg som trodde på påskeharen. ::)

Artig å se at du har skiftet til den møøøørkeblå siden av FrP siden sist. ;)

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.991
Torget vurderinger
1
Ofte kjekkare å dorga i fjorden....

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Jeg skjønner ikke problemet med sharialån. Det har vi da drevet med lenge her i landet, helt uavhengig av islam. Om det kalles sharialån eller leasing spiller da ingen stor rolle? Det snåle er at muslimene ser på dette som rentefritt lån.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg regner med at muslimer som blir fortalt at sharialånene faktisk har kamuflerte renter, men at VårHerre ikke lar seg lure like lett, reagerer på samme måte som jeg gjør når noen sier at rørforsterkere kun appellerer til softinger som liker den samme klissete harmoniske forvrengingen lagt oppå alt de spiller: Stikker fingrene i ørene, lukker øynene og roper la-la-la-la-la.

Topp Bunn