Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.479
    Antall liker
    3.598
    Sted
    Sunnmøre
    Tippa at det var Manta det var snakk om, men der tok eg openbert feil, gitt. Litt research i tråden viser at Kudos 808 har vore nemnt.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.990
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Som du kanskje forstår er en slik kommentar humoristisk ment. Selv om jeg gjerne skulle sett et slikt oppsett her inne på sentralen! DBL er noen beist. Men jeg syns de er tøffe. De aller tøffeste Naimgutta har selvfølgelig 3x500DR til sine DBL. Og gjerne en S1. Jeg bruker ofte å vise samboeren min bilder av DBL og fortelle henne hvor heldig hun er som bare har de små Harbeth 40.2 å forholde seg til.
    Det blir uansett spennende å følge med her inne!
    Selvfølgelig skjønte jeg at det er kødd. Digger de store naim riggene. Men ditt skal ikke jeg.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.990
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Tippa at det var Manta det var snakk om, men der tok eg openbert feil, gitt. Litt research i tråden viser at Kudos 808 har vore nemnt.
    Kudos titan 808 er en drømme høyttaler. Og den kan gjøres aktiv. Hvis jeg skulle gått for et oppsett uten subber/basstårn ville de ha vært en klar kandidat. Nei, denne gangen blir det hjemme mekk. Lost in space på nytt. Men jeg outsource denne gangen.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    650
    Antall liker
    2.008
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    222 er nevnt og jeg forstår det godt, vurderingen er avsluttet for min del, en sånn er tingen for meg rett og slett. Spennende tider for deg, tror jeg skjønner hvor dette bærer 😊
     
    Sist redigert:

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    407
    Antall liker
    482
    Sted
    Brøttum
    Kudos titan 808 er en drømme høyttaler. Og den kan gjøres aktiv. Hvis jeg skulle gått for et oppsett uten subber/basstårn ville de ha vært en klar kandidat. Nei, denne gangen blir det hjemme mekk. Lost in space på nytt. Men jeg outsource denne gangen.
    Gøy! Regner med at du har store ambisjoner, ser fram til dette! :cool: (y)

    Kan du røpe om du tenker 2-, 3-, 4- eller kanskje 5-veis? :)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.990
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    NSC 222 ser kjempefin & praktisk ut. Einaste ankepunktet i denne samanhengen: manglar digital ut. Greitt nok, nokon (ex-Syncrolux?) har vist at AD/DA er nær på transparent.
    Det har du helt rett i. Jeg har ikke sett så seriøst på den. Så ja, det er dumt. Å gå unødvendige runder med AD/DA vil jeg unngå. Denne delen av prosjektet har jeg ikke hatt fokus på enda.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.910
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med nytt fremtidig utstyr! (y) :)

    Det blir spennende å følge med her, men som nevnt tidligere i tråden så lukter det kanskje litt linjekilder...:unsure: 🤪
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    650
    Antall liker
    2.008
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    NSC 222 ser kjempefin & praktisk ut. Einaste ankepunktet i denne samanhengen: manglar digital ut. Greitt nok, nokon (ex-Syncrolux?) har vist at AD/DA er nær på transparent.
    222 har det meste integrert, inklusive høy ytelse og burde dekke de fleste behov. Det er vel bare digital ut og at den ikke er et romskip som mangler? :)
    Jeg har et enkelt brukergrensesnitt, i hvilke tilfeller trenger du digital ut, spør for en venn?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.479
    Antall liker
    3.598
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg har et enkelt brukergrensesnitt, i hvilke tilfeller trenger du digital ut, spør for en venn?
    Dersom signalet skal inn i ein DSP for deling og korreksjon, verkar det ryddigare å behalda det digitalt heilt fram, om mogleg. Sjølv om AD/DA som sagt ikkje er det verste du kan gjera med eit signal. For analog er ikkje dette viktig.

    Det verkar òg logisk å styra “master volum” i samband med DSP/delefilter.

    Dette er mest teori frå mi side. Det finst sjølvsagt både praktiske og estetiske grunnar til å tenkja annleis.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    650
    Antall liker
    2.008
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk Tweedjakke.
    Nå mener jeg ikke å si at 222 dekker alles behov (tiltross for at den fremstår som en multikunstner i mine øyne). Forstår at ved aktiv drift og bruk av DSP har man digitale behov, et ukjent territorium for meg. Sa jeg "heldigvis"? :) Ser allikevel frem til, med glede, på Sevalds kommende prosjekt, 222 eller ikke.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.990
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg og @inselwind sammen med @Snickers-is planlegger linjekilder. Jeg er helt avhengig av å få solgt unna før jeg trykker på startknappen. Men regner med det går fint😀 De skissene og tankene som er blitt presentert, er utrolig spennende😀 Solgte det inn på denne måten overfor min kone, vil du ha garasjen full av mdf støv i evigheten, eller skal jeg få noen andre til å lage høyttalere til meg?
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    805
    Antall liker
    351
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Titt på RME som fortrinn, men trenger en streamer
     

    Stage

    Medlem
    Ble medlem
    18.02.2016
    Innlegg
    29
    Antall liker
    7
    Som du kanskje forstår er en slik kommentar humoristisk ment. Selv om jeg gjerne skulle sett et slikt oppsett her inne på sentralen! DBL er noen beist. Men jeg syns de er tøffe. De aller tøffeste Naimgutta har selvfølgelig 3x500DR til sine DBL. Og gjerne en S1. Jeg bruker ofte å vise samboeren min bilder av DBL og fortelle henne hvor heldig hun er som bare har de små Harbeth 40.2 å forholde seg til.
    Det blir uansett spennende å følge med her inne!
    Det høres fantastisk ut og har et kult design, synes jeg ;)
     

    Vedlegg

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    650
    Antall liker
    2.008
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Håper Sevald aksepterer avsporingen :unsure: Jeg fikk låne Naim SBL høyttalere før kjøp for noen år siden, jeg angrer til tusen for at jeg ikke kjøpte dem.

    Its initials (NBL) stand for "nested box loudspeaker," and it's more or less a cross between the two-way SBL ("separate box loudspeaker") and a decidedly larger three-way, the DBL ("decoupled box loudspeaker").
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.990
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det nærmer seg gravøl i caven. Jeg tok en avgjørelse om å brenne hele trekassene til The Music for noen år siden. Orket ikke å ta vare på de, skulle aldri selge de likevel. Det sitter langt inn å la de vandre videre. Planlegger å bygge ny kasse eller lignende. Orker ikke tanken på å sende disse fra meg uten at jeg er trygg på emballasjen. Vurdere å skaffe meg noe kjipt i reserve som i det minste funker til hjemmekinoen.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.479
    Antall liker
    3.598
    Sted
    Sunnmøre
    Medkjensla.

    Samtidig er det kjekt at du får frigjort kapital til å gå heilt inn i eit skreddarsydd prosjekt. Med det prisnivået som upmarket hifi ligg på, er eg ikkje i tvil om at det er fornuftig. Eg fekk ikkje med meg: beheld du basstårna, eller skal du også over på slike DBA som verkar vera 'la mode du jour'?
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.910
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det nærmer seg gravøl i caven. Jeg tok en avgjørelse om å brenne hele trekassene til The Music for noen år sidene. Orket ikke å ta vare på de, skulle aldri selge de likevel. Det sitter langt inn å la de vandre videre. Planlegger å bygge ny kasse eller lignende. Orker ikke tanken på å sende disse fra meg uten at jeg er trygg på emballasjen. Vurdere å skaffe meg noe kjipt i reserve som i det minste funker til hjemmekinoen.
    Blir det siste helg med anlegget? :eek: 🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺 🤪
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.990
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Medkjensla.

    Samtidig er det kjekt at du får frigjort kapital til å gå heilt inn i eit skreddarsydd prosjekt. Med det prisnivået som upmarket hifi ligg på, er eg ikkje i tvil om at det er fornuftig. Eg fekk ikkje med meg: beheld du basstårna, eller skal du også over på slike DBA som verkar vera 'la mode du jour'?
    Hva som er fornuftig, vet jeg ikke, føler mere på et snev av galskap. Jeg beholder basstårna, er vel de som fikk meg ut på galeien. Hvis linjekildene mine blir foliert med en tresort på sidene, så vurdere jeg å gjøre det samme med basstårna. Gøy å planlegge og drømme seg litt bort😀
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Her kjenner jeg at jeg blir litt nysgjerrig.

    Skal disse linjekildene ha full-range kapasitet - og hvis ikke hvor lavt hadde du tenkt at de skulle spille?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.990
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk samme spørsmålet når jeg bygde basstårn. Hvor høyt i frekvens skal de kunne spille… For meg er det viktig med fleksibilitet. Basstårna kan fint spille opp til 200hz. Akkurat nå deler jeg på 80hz. Linjekildene skal også være fleksible, men bør klare å spille ned mot 50hz. Så får prøving og feiling avgjør hvor jeg deler😀
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.990
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner jeg snekkeren rett er det å få dem bygd en kjapp affære. Den virkelige jobben starter når du får dem hjem. Lykke til tøffen!💪
    Er helt enig. De som tror det er bare plug and play for å få til godlyden tar feil, i et slikt oppsett. En kan heldigvis få hjelp, og det vil jeg ta i mot, men jeg vil ta eierskap i dette selv. Selv en treskalle må kunne klare å lære seg ett eller annet😅
     

    Trg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2021
    Innlegg
    694
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Gilja
    Er helt enig. De som tror det er bare plug and play for å få til godlyden tar feil, i et slikt oppsett. En kan heldigvis få hjelp, og det vil jeg ta i mot, men jeg vil ta eierskap i dette selv. Selv en treskalle må kunne klare å lære seg ett eller annet😅
    Selv tar jeg imot all hjelp jeg kan få. Å det behøves på et 4 veis system. Hadde aldri begitt meg ut på dette uten hjelp. Om du er treskalle, må jeg være håpløst tilfelle...🤪😁😁😁 Det blir så bra til slutt skal se*høre*
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Er helt enig. De som tror det er bare plug and play for å få til godlyden tar feil, i et slikt oppsett. En kan heldigvis få hjelp, og det vil jeg ta i mot, men jeg vil ta eierskap i dette selv. Selv en treskalle må kunne klare å lære seg ett eller annet😅
    Du bør prøve noe beryllium;)
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.309
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Fett prosjekt. Skal følge med på dine krumspring. Spennende med beryllium. If only the hardware/software is up to it! Trygg på at elektronikken er på plass hos deg mr.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Tror valget av tweeter ikke er avgjørende hvor lett det er å sette opp. Men ja, det blir beryllium. Bliesma T34b-4
    Ikke bare diskant men øvre og nedre mellomtone også. T34B, M74B og M142B Bommet på bilde, det skulle vært B ikke A - de ser like ut
    1676703099559.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn