Servelat, ingredienser?

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Jeg kom tilfeldigvis til å lese om servelat (kjøttpålegg) og er usikker på hva servelat inneholder i dag. Er det noen som vet?

Det er angivelig slik at produktet i gamle dager inneholdt grise- eller kalvehjerne, noe som visstnok antydes av navnet som skal stamme latinske cerebrum (hjerne). Det er ingen grunn til å tro at produktet i dag inneholder dette.

:)

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Tja, nei dette ble ikke så spennende som jeg tenkte likevel. Jeg fant selv en norsk wikipedia side for dette:
http://no.wikipedia.org/wiki/Servelat

Gilde Servelat har følgende ingredienser og næringsinnhold:
Kjøtt av storfe og svin (56%), skummet melk, potetmel, hodekjøtt av svin, salt, løk, pepper, ingefær, antioksidant askorbinsyre, konserveringsmiddel natriumlaktat, natriumdiacetat og natriumnitritt.

N

nb

Gjest
Det kan være ganske store sprik mellom hva en matvare inneholder der den kommer fra og hva en kopi med samme navn i Norge inneholder uten at jeg skal si at dette er tilfelle for servelat. At den er laget av Gilde øker dog sannsynligheten for at den har lite med opphavet å gjøre.

Det ligger jo litt i navnet - italiensk for hjerne er cervella/o.

Se for øvrig her
http://en.wikipedia.org/wiki/Cervelat

The sausage is called cervelas in the French-speaking part of Switzerland, cervelat in the German-speaking part and servelat in the Italian-speaking part. Both variants ultimately derive from cerebrum, the Latin word for brain, which was in early recipes.[1][2] The term "Cervelat" is the older of the two. It was first recorded in 1552 by Rabelais and is derived from zervelada, a Milanese dialect word.[3] Zervelada or in Italian, cervelato, means a "large, short sausage filled with meat and pork brains."[3]

The modern recipe, which does not carry brains, arose towards the end of the nineteenth-century in Basel, as reworking of the traditional recipe. The taste might be somewhat alikened to that of a frankfurter, but with a smokier flavour and a texture brought about by its fat shape and the tightly wrapped natural casing.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.119
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Servelat er fremdeles en populær pølse her hos oss.
Interessant at den er som en nasjonal-pølse i Sveits.

Men hvorfor er det ikke lengre lov å bruke hjerne i pølsa?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.119
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.100
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
ottone skrev:
tkr skrev:
ottone skrev:
Servelat er fremdeles en populær pølse her hos oss.
Interessant at den er som en nasjonal-pølse i Sveits.

http://en.wikipedia.org/wiki/Creutzfeldt–Jakob_disease

Edit: En til: http://en.wikipedia.org/wiki/Bovine_spongiform_encephalopathy
Usj.
Ingen grunn til å bli nostaligisk med gamle oppskrifter for denne pølsa, altså.

I grunn ikke, nei.
Jeg ble faktisk litt usikker etter at jeg begynte å tenke på at jeg nylig hadde spist Bregenwurst, men Wikipedia kunne trøste:

http://en.wikipedia.org/wiki/Bregenwurst

mvh

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Haha, takk takk.

Sykdommen som er nevnt over er vel noe fra nyere tid, ellers kan jeg tenke jeg at det er direkte usunt med hjerne, da "det" visst skal inneholde ufattelig mye kolesterol (grovt regnet 2,5%, men ikke siter meg på dette).

Husker at servelat kunne bli litt for salt i smaken for min egen del og at det hele som oftest ble for "tørt" (hadde ikke vett på å drikke væske da jeg spiste brødmat).

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
ottone skrev:
Såvidt jeg husker ble bruk av hjerne stoppet etter den saken med kugalskap for noen år siden.
Før det ble hjernemasse også brukt til dyrefor, det ble vel en form for kanibalisme?

Mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.100
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Delle skrev:
ottone skrev:
Før det ble hjernemasse også brukt til dyrefor, det ble vel en form for kanibalisme?

Mvh
Kraftforet ble tilsatt animalsk protein, d.v.s. slakteavfall.

Jeg pratet for noen år siden med en vestlending som påsto at han var indirekte ansvarlig for BSE- epizootien i England. Han drev i fiskeriteknologibransjen, og han hadde solgt maskiner til England som egentlig var ment til å produsere fiskefor.
I england ble disse maskinene brukt til å produsere dyrefor, og clouet med dem var at de var energisparende. Man trengte ikke lenger å varme opp slakteavfallet så sterkt for å ekstrahere fett og proteiner.
To år etterpå kom de første ytilfellene av kugalskap..... 8)

mvh

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Antall liker
108
Auda, hodekjøtt av svin er nok til at jeg lar servelaten fra Gilde ligge i fred til den kastes ut av kjøleskapet, og heller koser meg med ymse slag av oster.
Menigmann spiser sikkert mye "avfall" i form av mange slag kjøttpålegg og pølser.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Bismarck hadde klare meninger om temaet:

Den som vet hvordan lover og pølser blir laget, får aldri mer en rolig natts søvn.

Ikke verdt å grave altfor mye i dette.....

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.100
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
janix skrev:
Auda, hodekjøtt av svin er nok til at jeg lar servelaten fra Gilde ligge i fred til den kastes ut av kjøleskapet, og heller koser meg med ymse slag av oster.
Menigmann spiser sikkert mye "avfall" i form av mange slag kjøttpålegg og pølser.
Mye god sylte i et sånt grisehode.....
mvh

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
tkr skrev:
janix skrev:
mvh
Akkurat det samme tenkte jeg. Hodekjøtt er da fine greier? Synes det er litt finspist å ikke spise slikt hvis man liker pølser.
Mitt svar på spørsmålet er "det vil du ikke vite".

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.100
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
tkr skrev:
janix skrev:
mvh
Akkurat det samme tenkte jeg. Hodekjøtt er da fine greier? Synes det er litt finspist å ikke spise slikt hvis man liker pølser.
Mitt svar på spørsmålet er "det vil du ikke vite".
Helt enig!
Som telemarking med over 25 års fartstid som vestlending har jeg også litt problemer med at smalahove skal være en delikatesse, mens kjøtt fra svinehode er fy- fy.
For the record: Jeg liker smalahove.

mvh

Topp Bunn