Sergei Sergeyevich Prokofiev

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Er det noen som kjenner verkene til denne Sergei Sergeyevich Prokofiev..

Jeg har bare kjennskap til Romeo and Juliet ballet.

Fint om noen har befaring og tips

Mvh

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.070
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sv: Sergei Sergeyevich Prokofiev

To jeg kan anbefale uten hemninger: Fiolinkonsertene hans. To strålende innspillinger med Vengerov på fele og Rostropovich som leder LSO. De er gjort på Teldec. I tillegg får du også Shostakovichs'. Vengerov er vel dagens Machofelespiller; det går vel knapt en konsert uten at det ryker en streng eller to, og du formelig ser hestetaglet og harpiksen sprute.

Bernt K

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2

;D ;D

Den er fin..takker..

Men du forteller om fele og ikke fiolin her da.

Du har ikke en bakside til disse covrene?

Machofelespiller den er fine!

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.070
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Såklart; jeg måtte bare lete og finne fram den gamle Ixus-en:

Fele, ja. I hendene på Vengerov er det ei fele som får deng. Og fela skal ha deng, den, om hu ikke er snill. Og er a snill, funderer a på noe farskskap, så av generalpreventive hensyn er det best å gi a deng i blant, uansett.

Bernt K

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2

Helt toppers...berxter

Da gjenstår det bare og anskaffe seg nevnte.

Mvh

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.070
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Gled deg til Prokofievs 1; sats 2: Scherzo Vivacissimo! Kort, men sprøyte gæern.

Bernt K

K

kbwh

Gjest

Bankers. En av de kjekkeste klaverplatene jeg har.

Peter og ulven til barna. Barn bør skremmes litt. Den jeg vokste opp med, hvor Per Aabel leser, er å få tak i hos Korinor.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.948
Sted
Trondheim

Et sted å begynne kan jo være her:

Kompetente innspillinger i god lyd for under 200 kr. hos MDT. Da får du alle klaverkonsertene med Ashkenazy/LSO/Previn, fiolinkonsertene med joshua Bell/Montréal S.O./Dutoit og sinfonia concertante og celloconcertinoen med Harrell/Royal P.O. og Ashkenazy.

Som sagt - kompetente versjoner (det finnes sikkert bedre - jeg kjenner ikke inspillingene i detalj) til en fornuftig pris. Så har man et sted å starte.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

En kort liste over basis-verker hos Prokofiev kan se slik ut:

Klaversonater: nr. 2 (Richter, Decca)
nr. 6 (Richter, Philips)
nr. 7 (Richter, Melodya/BMG, Pollini, DG, Pletnev, DG)
nr. 8 (Gilels, Great Pianists of the 20th Century, Richter, DG, Pletnev, DG)

Klaverkonsertene (Ashkenazy/Previn/LCO, Decca. En grei start, men her finnes mye annet bra. Hør iallfall Richter, DG, i nr. 5.)

Symfoni nr. 5 (Mravinskij/Leningrad, Melodya, Tilson Thomas/LSO, Sony, Karajan/BPO, DG), eller alle 7 med Gergiev/LSO, Philips

Sinfonia concertante (alt av Rostropovitsj eller Maisky/Pletnev/RNO, DG)

Romeo og Julie (Chung/Concertgebouw (suiter), DG) og Askepott (Pletnev/RNO (komplett), DG)

Minst en opera, f. eks. "The Fiery Angel" (Gergiev på CD eller aller helst DVD. Kruttsterke saker.)

U

utgatt60135

Gjest

berxter skrev:
To jeg kan anbefale uten hemninger: Fiolinkonsertene hans. To strålende innspillinger med Vengerov på fele og Rostropovich som leder LSO. De er gjort på Teldec. I tillegg får du også Shostakovichs'. Vengerov er vel dagens Machofelespiller; det går vel knapt en konsert uten at det ryker en streng eller to, og du formelig ser hestetaglet og harpiksen sprute.

Bernt K
Den første plata er trolig min aller beste klassiske plate :D... Den andre har jeg ikke så den anskaffes...

Jeg synes fiolinkonsertene er hans flotteste verk i tillegg til pianokonsertene..
Denne anbefales varmt..

Ellers vil jeg anbefale Symfoni 2 og 7 med Berliner Philharminiker/Osawa/DG (fant ikke bilde). Middels bra lyd. Den andre symfonien skifter mellom dramatisk, voldsom orkestrering og rolige vakre passasjer (fredfullt mellom dyster aggressiv russisk maktelite?). Den syvende er hans siste store verk og er helt anderledes enn den andre. Vakrere og lettere.

Pianosonatene er også gode. Den åttende med Richter?

Denne plata er den mest voldsomme jeg har. Settes på høyt for å vekke skremme hjertet og naboene ;D...

Ikke særlig god lydkvalitet....

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2

Valentino skrev:

Bankers. En av de kjekkeste klaverplatene jeg har.

Peter og ulven til barna. Barn bør skremmes litt. Den jeg vokste opp med, hvor Per Aabel leser, er å få tak i hos Korinor.
Sier sådan du.
Denne musikkperlen har jeg ikke hørt siden 5 klassen på skolen.Der var det en musikklærer som brukte denne mye, har stadig tenkt på denne....

he he dette blir morro

Takker så meget Valentino

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2

berxter skrev:
Gled deg til Prokofievs 1; sats 2: Scherzo Vivacissimo! Kort, men sprøyte gæern.

Bernt K
otare skrev:
Et sted å begynne kan jo være her:

Kompetente innspillinger i god lyd for under 200 kr. hos MDT. Da får du alle klaverkonsertene med Ashkenazy/LSO/Previn, fiolinkonsertene med joshua Bell/Montréal S.O./Dutoit og sinfonia concertante og celloconcertinoen med Harrell/Royal P.O. og Ashkenazy.

Som sagt - kompetente versjoner (det finnes sikkert bedre - jeg kjenner ikke inspillingene i detalj) til en fornuftig pris. Så har man et sted å starte.
awe skrev:
En kort liste over basis-verker hos Prokofiev kan se slik ut:

Klaversonater: nr. 2 (Richter, Decca)
nr. 6 (Richter, Philips)
nr. 7 (Richter, Melodya/BMG, Pollini, DG, Pletnev, DG)
nr. 8 (Gilels, Great Pianists of the 20th Century, Richter, DG, Pletnev, DG)

Klaverkonsertene (Ashkenazy/Previn/LCO, Decca. En grei start, men her finnes mye annet bra. Hør iallfall Richter, DG, i nr. 5.)

Symfoni nr. 5 (Mravinskij/Leningrad, Melodya, Tilson Thomas/LSO, Sony, Karajan/BPO, DG), eller alle 7 med Gergiev/LSO, Philips

Sinfonia concertante (alt av Rostropovitsj eller Maisky/Pletnev/RNO, DG)

Romeo og Julie (Chung/Concertgebouw (suiter), DG) og Askepott (Pletnev/RNO (komplett), DG)

Minst en opera, f. eks. "The Fiery Angel" (Gergiev på CD eller aller helst DVD. Kruttsterke saker.)
Lyngen skrev:
berxter skrev:

Bernt K
Den første plata er trolig min aller beste klassiske plate :D... Den andre har jeg ikke så den anskaffes...

Jeg synes fiolinkonsertene er hans flotteste verk i tillegg til pianokonsertene..
Denne anbefales varmt..

Ellers vil jeg anbefale Symfoni 2 og 7 med Berliner Philharminiker/Osawa/DG (fant ikke bilde). Middels bra lyd. Den andre symfonien skifter mellom dramatisk, voldsom orkestrering og rolige vakre passasjer (fredfullt mellom dyster aggressiv russisk maktelite?). Den syvende er hans siste store verk og er helt anderledes enn den andre. Vakrere og lettere.

Pianosonatene er også gode. Den åttende med Richter?

Denne plata er den mest voldsomme jeg har. Settes på høyt for å vekke skremme hjertet og naboene ;D...

Ikke særlig god lydkvalitet....

Takker for grundig innføring her gutter....

Slik jeg ser dette må jeg høste inn mesteparten han har laget...
Og hvilken skatt jeg også muligens aldri ville hørt....

Da er fiolinkonsertene og pianokonsertene voldsomme utfall så og forstå?

Til og med symfoniene har klare tendenser ser jeg ut fra Sitat fra: berxter....
Virker som det kan være en fordel med Gergiev/LSO, Philips eller på symfoniene.?!

(awe)
Askepott.....Selvfølgeligt.. ;D ;D

klaverkonsertene med Ashkenazy/LSO/Previn på 3 cd ser jeg snart...

Mvh

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.070
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Nei, fiolinkonsertene er ikke voldsomme utfall; i forhold til Shostakovichs på samme plater er de nærmest fredsommelige... ;), men det høres tydelig at Vengerov er full av testosteron og innlevelse i musikken. Han, og Rostropovich, har den samme tilnærmingsmåten som Kondrashin hadde overfor Shostakovich- symfoniene; direkte, rått og strålende. Forresten: Jeg kan vel benytte anledningen til å anbefale Kondrashin i Shostakovich. Utgitt på Melodiya, tatt opp på 60-70tallet. Om alle er tilgjengelige på CD vet jeg ikke, men søk litt rundt.

Bernt K

K

kbwh

Gjest

Off topic nå, men coveret er verd presentasjon her:

Topp Bunn