Seraphin mekker Høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • serhug

    Medlem
    Ble medlem
    21.09.2022
    Innlegg
    5
    Antall liker
    32
    Sted
    Trøndelag
    Hei ☺ Her ønsker jeg å fortelle litt om mine mine eventyr med HT utvikling. Prosjektet startet for godt 1 år siden da jeg fikk tak i noen av de siste Tyske Eton elementer; for dette firmaet kommer kansje ikke til å produsere mye mer i fremtiden. Og ikke minst Bånddiskant fra Bohlender Greabener, også vanskelig å få tak i nå.

    Det handler altså om å bygge det beste jeg kan komme opp med. Etter at jeg ble bitt av lydmekking "basillen" i 2018 har det vært en drøm for meg og det ser ikke ut som kommer til å bli frelst fra det så snart. Kansje det er en n00b feil å fyre løs med så skikkelig materiale, men gjennom siste året har jeg gjort noe fremskritt og lært mye gjennom prøving.

    IMG_2430.jpeg
    T.v. har vi da elementene 8" med lang slaglengde og matchende 4" samt diskant. Prøver også legge til databladet. Til høyre ligger og de virkelige skattene i denne bestillingen: 11", 7" og AMT fra Eton. Men går ikke nærmere inn på det nå, de skal i et byggesett som faren holder på med.

    IMG_3147.jpeg
    Her er da hvordan jeg fikk diskanten til å spille. Kvalitets kabel og en 40µF gir en cutoff på 950Hz, det gir meg muligheten å prøve ut hele omfanget av delemuligheter. Som foregår digitalt på line nivå. Fjøsmekk forsterkeren er en TDA7297 IC med strøm fra en laptop lader med litt CRCRC filtrering. Litt problemer med noisefloor alt etter oppsett, hmmm... Hvem sku tro det, men deling under 1500Hz 2.order ga ikke så fin klang, til dels vreng fra stakkerne.

    IMG_3794.jpeg
    Til slutt 4 tommern. Når jeg brukte en online kabinett kalkulator så ga mer volum bak elementet tilsynelatende små forskjeller i bass extensjon. Så jeg brydde meg ikke om berengninger 🧐 og bygde en knøttliten men beefy kasse. Opplevde null bass. Ikke engang litt kropp i mellombassen. Det jeg reagerte mest på var i tillegg en litt "tutete" karakter. Målinger bekreftet inntrykket med 3db bul i frekvensgang rundt 2000Hz.

    IMG_3149 2.jpeg
    Kombinasjon med diskant rigget var lite vellykket. Heldigvis var noe bedre med Neo3'en på en gammel 70 talls høyttaler (så vidt å se under ensemblet). Opp ned er den kant i kant med woofern og orginal diskant er frakoblet. Dette ga en ganske spennende effekt som minner mine ører litt mer om en ekte hendelse enn en hvilkensomhelst dome tweeter.

    Så det var da noe. Det skulle uansett bare gå en uke før neste kasse var ferdig snekret.. Men nå er det nok for et inlegg, hilsen fra Stjørdal,
    Seraphin
     

    Vedlegg

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.589
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Skjønte ikke helt hvorfor du forventet bass fra 4", skal ikke 8" være med og? :)
     

    serhug

    Medlem
    Ble medlem
    21.09.2022
    Innlegg
    5
    Antall liker
    32
    Sted
    Trøndelag
    Takk for inspill Thorbjørn. Nå tenkte jeg på noen bokhylle HT som ofte kan gå overraskende langt ned. Jeg er vokst opp med Sonus Faber Minima 2, som er ported og bruker også 4" element. De fleste bokhylle HT har litt men ikke så lite fundament. Sikkert noe å gjøre med å finne riktig volum eller en grei bassreflex tuning?

    Håper det er ikke forvirrende at jeg ikke planlegger ferdig og så bygger etter en storartet masterplan. Det er for å bli litt "personlig" kjent med elementene. Jeg hvet at jeg ikke har mye peiling på det jeg driver med og er åpen, håper nesten på læring ved å gjøre ting litt feil til å starte med. Om jeg hadde brukt masse tid på konstruksjonen av det som jeg nå tror må være "best" er jeg redd for å bare bli fornøyd med det og ikke få til det optimale resultatet som jeg prøver å snike meg innpå.

    Når det er sagt, forsatte jeg med konstruksjon av ca.15 liters kabinett til 8 tommerne:
    IMG_3171.jpeg


    Til disse kabinettene brukte jeg ikke maskinverktøy. Det vil si å lage fals til front og bakplate med semshøvel. Her justerer jeg gjæring i hjørnene med en skarp No 4 etter håndsaga. Front og bakplate i MDF ble igjen dimensjonert med håndsag og justert med håndhøvel. Og så en stor og god avrunding på hjørnene.
    IMG_3176.jpeg


    Tok med en SB tweeter og prøvde meg på passiv deling. Simpelt nettverk. Siden tweeter allerede har en roll-off fikk den bare en kondensator og L-pad. 8" fikk et 2nd order nettverk. Dette nettverket som var så greit og elegant på papiret gjorde det ikke så bra i kontakt med virkeligheten. Lærte at selv en god tweetet liker ikke å bli delt på 1200Hz med 6dB/oktav nettverk. L-pad'en stemte heller ikke, tweeter spilte en god del for sterkt. Litt fundament ble det men ikke akkurat noe fylde på lyden.
    IMG_3188.jpeg


    Løsningen på lite bass er som kjent subwoofer. Her en en sak som ble bygget for leenge siden: 15 tommers JBL element i en kopi av horndelen til Klipsch LaScala.
    Spennende å tune systemet, uten eksperimentering går det ikke! Justeringer mindre enn en dB og krysningspunkt flytting på 1/10 oktav skal til for å skape god balanse. Da vet jeg hva som venter for å utvikle delefilter.
    IMG_3810.jpeg


    Det ble et ganske greit full range system etter 2 ish måneder med prøving og feiling. Men det skulle noe jobb til å få det jeg har laget så langt å fungere med dette. Øverst i bilde er de ekstremt stygge delefilterne jeg endte opp med til 8" og tweeter kombinasjonen. Sikkert 5-6 iterasjoner før jeg følte at jeg ikke klarte å forbedre de mer. Ikke godt å si hvorfor noen målte bedre enn andre og noen låt mindre shit en andre. Her er hvordan høyttalerne endte opp helt til slutt. Tweetern i "bass" kassen brukes ikke.
    IMG_3806.jpeg


    Har ikke nok kanaler på DSP eller nok forsterkere for å kjøre rent aktiv. Må også nevne at jeg bare har en kasse med noen vanlige verdier på komponentene så et veldig tilfelle av å måtte jobb med det en har. litt skummelt med 2.7 Ohm likestrømsmotstand men ingenting tok fyr. 4" får spille som fulltone. Bånddiskant blir krysset inn hvor 4" ruller av fra 6000Hz ish oppover med en kondensator. 8" spiller fra 200Hz ish, hvor 4" begynner å miste output, nedover med en spole. A purists dream? Kanskje med de rette elementene. Her måtte det til litt EQ fra DSPen til for å glatte stereo kanalen. Den andre kanalen tar seg av subben.

    4" er selvfølgelig ikke perfekt i topp, det opplevdes som litt hard og anstrengt fra 2k oppover. Heldighvis avslutter bånddiskanten fint. Å bruke den vesle bassen hvor den egentlig ikke har så mye output er ikke perfekt heller. Men faktisk opplevdes hele systemet med subwoofer ganske stor og dynamiski lydbildet, en givende lytteopplevelse. HT stabelen ble flyttet godt halvannen meter inn i rommet og endelig ble resultatet sånn at jeg kunne leve med det.
    IMG_4342.jpeg


    Neste gang: Måling og DSP on a shoestring og Open Baffle tull 🧐
    Hilsen Seraphin
     

    serhug

    Medlem
    Ble medlem
    21.09.2022
    Innlegg
    5
    Antall liker
    32
    Sted
    Trøndelag
    Her kommer den ny versionen av Mid/Diskant seksjonen! Hadde lyst på noen slanke søyler so here we go. Med egen mekke-video:
    (y)(y)

    Som dere ser brukte jeg en dome tweeter (fra Gary Research med den berømte kanalen sin) til denne versionen. Jeg må si at denne GR-T3 diskanten overbeviser ikke. I hvert fall på den måten den er montert inn i kabinettet i og uten båndsperrefilter på resonansfrekvensen.

    Fortsetter seff med god gammeldags snekring
    IMG_3762.jpeg

    Fikk bare til å måle ned til 1000Hz. Rommet begynner å spille med noe alvårlig for gating >1ms. Tar gjerne imot tips/ leseforslag når det kommer til måleteknikk.
    Screenshot 2023-11-04 at 17.14.32.png

    Det vart ekperimentert med til sammen fire forskjellige diskanter Sparer meg videre grafer med frekvensrespons, det går an å fånesten alt til å spille flatt men det sier fortsatt lite om lydkvaliteten. Diskanten som har fått mest spilletid er noen 60-talls paper cone greier. Solide i "presence" regionen og ellers den type element som gjør at man slutter å bry seg om "max definition" og bare chiller musikken sin.
    IMG_4904.jpeg

    Legg merke til overgangen fra kjip passiv delefilter mellom bass/ mid til tre veis aktive greier. For en glede å ha denne Pass XO 6-24 kit enheten tigjengelig. Love it!
    IMG_5120.jpeg

    Usikker om det er vits å vise dette her men dere skal få et bilde av dipol-eksperimentet også. Elementet har en Qts på 0.4 og dimensjonene på baffle er bare gjetting. Ville ikke beskrevet det som vellykket men artig å prøve.
    IMG_4552.jpg
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.505
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Her kommer den ny versionen av Mid/Diskant seksjonen! Hadde lyst på noen slanke søyler so here we go. Med egen mekke-video:
    (y)(y)

    Som dere ser brukte jeg en dome tweeter (fra Gary Research med den berømte kanalen sin) til denne versionen. Jeg må si at denne GR-T3 diskanten overbeviser ikke. I hvert fall på den måten den er montert inn i kabinettet i og uten båndsperrefilter på resonansfrekvensen.

    Fortsetter seff med god gammeldags snekring
    Vis vedlegget 967071

    Fikk bare til å måle ned til 1000Hz. Rommet begynner å spille med noe alvårlig for gating >1ms. Tar gjerne imot tips/ leseforslag når det kommer til måleteknikk.
    Vis vedlegget 967072

    Det vart ekperimentert med til sammen fire forskjellige diskanter Sparer meg videre grafer med frekvensrespons, det går an å fånesten alt til å spille flatt men det sier fortsatt lite om lydkvaliteten. Diskanten som har fått mest spilletid er noen 60-talls paper cone greier. Solide i "presence" regionen og ellers den type element som gjør at man slutter å bry seg om "max definition" og bare chiller musikken sin.
    Vis vedlegget 967081

    Legg merke til overgangen fra kjip passiv delefilter mellom bass/ mid til tre veis aktive greier. For en glede å ha denne Pass XO 6-24 kit enheten tigjengelig. Love it!
    Vis vedlegget 967103

    Usikker om det er vits å vise dette her men dere skal få et bilde av dipol-eksperimentet også. Elementet har en Qts på 0.4 og dimensjonene på baffle er bare gjetting. Ville ikke beskrevet det som vellykket men artig å prøve.
    Vis vedlegget 967084
    Hmmmm, minner meg på at jeg 4 (?) slike xo kit liggende, er kanskje på tide å ta de frem...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn