Ser etter RIIA. Hva burde man gå for.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Sidan du har sett ei prisramme, og ikkje prioritert vinyl som hovudmusikkjelden din, er det nok av tilrådde aktuelle riaatrinn. Men trass i at dette burde vere enkle dyr sånn reint teoretisk sett, er det ganske stor lydleg skilnad mellom utgåver med ganske like spesifikasjonar. Så mitt råd er fyrst og framst å lytte fyrst. (sjølv var eg ganske fornøgd med Musical Fidelity "VINL" som låg i denne prisklassen)

Og så kan det vere verd å tenkje over:
- skal du ha takhøgd for å byte til annan pickup, t.d. ein MC med lågt utgangssignal på eit seinare tidspunkt? Kva er det aktuelt å måtte kunne justere?
- balansering er lurt, men det kostar.
- rørbaserte konstrukjonar kan vere svært tilfredsstillande lydleg sett (spesielt når det kjem til dynamikk).

• Liker
Reaksjoner: oct
X

X186841

Gjest
Har det blitt noe på deg ? ASR altså.

For egen del:
Til dere som har vært med en stund, er det en oppgradering å gå fra Michell ISO til F.eks. ASR ?

20170804_195430.jpg

atletico

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2002
Antall liker
1.034
Torget vurderinger
8
Ser altså etter RIIA til min Technics 1210mk2, Glantz MC pickup. Husker ikke tallene på den pickupen.

Ser i området 5-10.000 helst 5000. Vinyl kommer til å vere et påheng hele tiden. Og blir nok ikke hovedkilden noen gang.

Håper på å finne en RIIA som gir en oppgradering i forhold til den innebygde i min Marantz pm11s3 forsterker.

Høyttalere er forresten Triangle Genese Quartet LE.
Hvis du kun skal bruke MC pickup ville jeg råde deg å se på den nye Rega Fono MC RIIA. Koster dog "bare" 3490,- .
http://www.rega.co.uk/news/new-fono-mc.html
Jeg har av rein nysgjerrighet fått denne inn i mitt oppsett på en AT33PTG/II pickup og det låter mildt sagt over all forventning...meget støysvakt og nok gain på utgangen og spiller med et stort åpent, velbalansert lydbilde med luftig diskant og meget bra trøkk i bunn på mitt oppsett. En meget bra oppgradering fra mitt gamle riaatrinn til nesten dobbel pris. Anbefaler deg å få teste dette.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ser altså etter RIIA til min Technics 1210mk2, Glantz MC pickup. Husker ikke tallene på den pickupen.

Ser i området 5-10.000 helst 5000. Vinyl kommer til å vere et påheng hele tiden. Og blir nok ikke hovedkilden noen gang.

Håper på å finne en RIIA som gir en oppgradering i forhold til den innebygde i min Marantz pm11s3 forsterker.

Hvis du kun skal bruke MC pickup ville jeg råde deg å se på den nye Rega Fono MC RIIA. Koster dog "bare" 3490,- .
Jeg har av rein nysgjerrighet fått denne inn i mitt oppsett på en AT33PTG/II pickup og det låter mildt sagt over all forventning...meget støysvakt og nok gain på utgangen og spiller med et stort åpent, velbalansert lydbilde med luftig diskant og meget bra trøkk i bunn på mitt oppsett. En meget bra oppgradering fra mitt gamle riaatrinn til nesten dobbel pris. Anbefaler deg å få teste dette.
Spennende valg. Ja blir nok å bruke den MC pickupen jeg har til de ekstra stifterne er utslitt. Har 3 stifter til.

ASR er "bestillt" så ventet bare på at selger skal få sin nye. ASR er vel ganske greit å få solgt om den ikke låter tiltalende....

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23

Spennende valg. Ja blir nok å bruke den MC pickupen jeg har til de ekstra stifterne er utslitt. Har 3 stifter til.

ASR er "bestillt" så ventet bare på at selger skal få sin nye. ASR er vel ganske greit å få solgt om den ikke låter tiltalende....

Topp Bunn