Sentralfyr - noen som kan hjelpe?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.635
Jeg bor i et stort murhus fra 1935 som varmes opp av en sentralfyr med kombi-kjele, dvs el/olje. Oljedelen er litt jalla, med en Glassfibertank i en bod, som vi helt sikkert ville få påbud om å grave ned, hvis det ble kontroll (kostr rundt 50.000). I tillegg er olje sølete, bråkete (brenneren) og forurensende.

Vi lurer på å kun bruke el-delen av kjelen til radiatorer i 1. og 2. etasje, fyre med elektriske panelovner i 3. etasje (soverum) og evt supplere med en luft til luft varmepumpe. I tillegg vil vi installere en varmtvannsbereder, så fyrkjelen slipper å varme opp tappevann.

Mitt problem er, hvem kan fortelle meg om dette kommer til å holde? Er det nøytral instans man kan henvende seg for å få foretatt beregninger osv, som ikke har økonomiske interesser av å selge meg det ene eller det andre?

Setter stor pris på tips her!

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.635
...ja, det trodde jeg også, men kontaktet dem på byggmessen i år, og de gir kun generelle råd. Jeg trenger noen som kan komme hjem til oss og komme med beregninger, kostnadsoverslag etc. Slik jeg forsto det, er ikke det noe de tilbyr.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Et seriøst firma som foretar montering og service på slike sentralfyrer, vil kunne si noe om dette holder. Energibehovet for å holde en gitt innetemperatur, mener jeg man kan regne ut v.h.a. skjema som du får hos bl.a. Enova, eller elverk. Dette beregnes ut fra bygningstype, isolasjon i tak,vegg og gulv, glassflatestørrelse, type glass, antall m2 som skal oppvarmes.

En eldre sentralfyr er uansett ikke det mest energiøkonomiske. Det går mye varme tapt i dårlige rør og radiatorer.. Vi monterte luft/luft-varmepumpe for to år siden, og har ikke angra et sekund på det. Om man ikke tjener direkte på investeringen de første årene, er det en svært behagelig varme - som man får spredt i boligen på en mye bedre måte enn med panelovner. I tillegg renser innedelen på varmepumpa innelufta for en god del støv. Vi reingjør filterene hver 14. dag, bare tar de ut og feier over med støvsuger'n. Det er utrolig hvor mye støvpartikler som legger seg på disse filterene..

Stale_D

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
25
Når du stiller spørsmålet om det kan "holde", mener du da om det vil bli varmt nok om vinteren ved bare å fyre med el., eller mener du om det driftsmessig vil holde slik at ikke el-delen vil bli overbelastet og gå kaputt?

Har selv en slik type kombifyr. Den går på olje / ved. I tillegg er det en separat el-kjele som er koblet gjennom olje/vedfyren. Vi fyrer kun med el. På sikt vil vi få ut olje/vedfyren fordi den har elendig kapasitet på varmtvann, særlig i sommerhalvåret når elkjelen er avslått og fordi det er mye varmetap i den.

Cluet er vel også å finne en kompetent person til å finne ut hva som bør gjøres og også utføre den. Etter min erfaring er ikke det lett. Bor du på sørlandet kan jeg gi det tips om hvem som har rimelig god greie på dette.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Hvis du har opplegg for radiatorer, så ville jeg heller valgt en luft til vann varmepumpe og en dobbelmantlet varmtvannsbereder.Da får du fordelen og besparelsen med en varmepumpe og komforten med vannbåren varme

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.598
Hei Big Swifty
Denne problematikken har jeg selv vært igjennom akkurat nå. Betalte siste regning i går :)
Mitt murhus er fra 1947 med et påbygg som er tre år gammelt. Brutto flate i underkant av 450 kvm og oppvarmede flater ca 270 kvm(beregningsgrunnlaget).
Jeg hadde også en oljefyr som varmekilde, oppgradert med termostatstyring og nattsenking. Allikevel kjøpte vi olje for 60 000 kr i fjor. Jeg bestemte meg for å kutte oljefyren helt og gå over til bergvarmepumpe på hele huset. Gulvvarme i nye delen og radiatorer på vegger i gamle.
Beregninger firmaet gjorde, uten å vite hva jeg hadde brukt på olje i fjor, viste en utgift på 55 000 kr. De bommet altså med 5000 kr. Med deres pumpe, Nibe, skal årlige kostnader ligge på ca 14 500 kr. Uten nattsenking, da dette ikke er lønnsomt med pumpe.
Vi vil altså få en stor årlig besparelse og et bedre innemiljø. Kjenner allerede nå at det er lunere i huset siden vi ikke senker temperaturen om natten.

Jeg vurderte denne løsningen som den beste her hos oss. Oljefyren står fotsatt der, i tilfelle noe skulle skje med pumpen. Pumpen har sitt 0 punkt 200m nede bakken. Kapasiteteten til pumpen skal kunne klare å varme både hus og vann uansett utetemperatur. Det klarer ikke luft/luft eller luft/vann (ca -15 C). Med sistnevnte vil man også få et ikke ubetydelig støy problem med såpass store pumper.

Hele kalaset gikk på 189 000 kr. Satt akkurat å la sammen da jeg så denne tråden.
Hadde ikke dette også vært en bedre løsning for deg? Gå helt over til pumpe?

De jeg var i kontakt med for å få tilbud kunne også regne på kombinasjoner som du vurderer. Finner du et firma som holder på med både oljefyrer og varmepumper, så bør de kunne hjelpe deg og kanskje komme med et mer nyansert svar enn et som har spesialisert seg kun på et system.

Vet ikke om dette hjalp så mye, men lykke til. Det er mye penger å spare.

Mvh
RBN

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.635
Hei RBN,

og tusen takk for supert svar. Vi har også vært inne på en slik løsning, men kvier oss litt, fordi vi ikke er helt sikre på hvor lenge vi kommer til å bo i huset. Men definitivt noe vi vurderer.

Ellers hørte oljebudsjettet ditt kjent ut! ;D

mvh Kim

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.598
Et annet alternativ kunne jo være å kjøpe soveposer, så kunne oljebudsjettet gått til en liten strømkabel? ;D

Mvh
RBN

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.635
Eller kanskje Oblivion-kabler rund baut hadde gjort el-fyringen mer effektiv! ;D

Veldig mange gode svar her - til stor hjelp! Takker og bukker og tar gjerne i mot fler.

Dere som har luft til luft-systemer, har dere noen støyproblemer?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.653
Torget vurderinger
24
Bor du i eller i nærheten av Oslo? Jeg sitter midt oppi bransjen og kan guide deg videre kostnadsfritt!!

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.635
pengesluk skrev:
Bor du i eller i nærheten av Oslo? Jeg sitter midt oppi bransjen og kan guide deg videre kostnadsfritt!!
Jeg bor midt i Oslo og griper begjærlig tilbudet (på tross av nicket ditt ;D ;D ;D )

sender deg en pm

Topp Bunn