Senterleiet

A

Apache

Gjest
Jeg har en Pro-Ject Perspective som støyer litt når den går. Særlig de første sekundene etter oppstart. Det virker som om det er for tørt i senterleiet (tror jeg). Kan dette være årsaken?

Hvis spilleren trenger olje, hvilken type skal jeg bruke? Er det bare å løfte tallerkenen opp og dryppe i litt olje? Hvilken mengde?

mvh

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Jeg har en Pro-Ject Perspective som støyer litt når den går. Særlig de første sekundene etter oppstart. Det virker som om det er for tørt i senterleiet (tror jeg). Kan dette være årsaken?

Hvis spilleren trenger olje, hvilken type skal jeg bruke? Er det bare å løfte tallerkenen opp og dryppe i litt olje? Hvilken mengde?

mvh
Feil type olje (f.eks symaskinolje eller våpenolje) kan ødelegge senterleie. Sjekk med produsent/importør om hva som anbefales. Normalt brukes det en variant av gearolje, f.eks anbefaler Rega EP(X)80 eller 90 gearolje. Vanligvis trenger man ikke mer enn noen få dråper, ellers blir det mye søl.

CBA

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Feil type olje (f.eks symaskinolje eller våpenolje) kan ødelegge senterleie. Sjekk med produsent/importør om hva som anbefales. Normalt brukes det en variant av gearolje, f.eks anbefaler Rega EP(X)80 eller 90 gearolje. Vanligvis trenger man ikke mer enn noen få dråper, ellers blir det mye søl.

CBA
Ja Følg produsentens anbefalinger. HUSK enkelte smøremidler KAN ta "knekken" på senterleiet.
Når du sier "noen få dråper" CBA, så er jeg litt uenig.
Det finnes enkelte spillere som krever en viss mengde olje. Disse har som regel et "spor" e.l. som oljen stiger til topps i (inni senterlejet) og dermed smører hele senterlejet fra topp til bunns . Derfor anbefaler jeg å følge produsentens anvisninger også her.
Mvh Jan I

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Ja Følg produsentens anbefalinger. HUSK enkelte smøremidler KAN ta "knekken" på senterleiet.
Når du sier "noen få dråper"  CBA, så er jeg litt uenig.
Det finnes enkelte spillere som krever en viss mengde olje. Disse har som regel et "spor" e.l. som oljen stiger til topps i (inni senterlejet) og dermed smører hele senterlejet fra topp til bunns . Derfor anbefaler jeg å følge produsentens anvisninger også her.
Mvh Jan I
Det er alltid viktig å sjekke produsentens anvisning fremfor mer eller mindre tvilsomme råd på Hi-Fi Sentralen....

Der står overhode ingen ting om olje i manualen til Pro-ject Perspective, det er mulig at den har et nylonlager som ikke skal smøres. Sjekk med importør eller produsent!

Fyller man lageret til randen med olje før man setter på spindelen, blir det fort litt grisete. De fleste spillere med senterleie som skal ha olje, trenger ikke mange dråpene hvis ikke annet er angitt fra produsent.

CBA

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Siterer fra manualen for J.A. Michell Hydraulic Reference:
"Every 12 months, lightly oil the stroboscope and main bearings (use a sewing machine oil, or similar)."

;)

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Generelt sett vil en tykk olje være å foretrekke foran en tynn, da den tykke vil dempe mere støy. Eller smørefett...En av de gamle berømthetene - "Garrard 301" - hadde fettleie. På et enkelt sentreleie ville jeg prøvd det -etter å ha sjekket bruksanvisningen først selvfølgelig.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Siterer fra manualen for J.A. Michell Hydraulic Reference:
"Every 12 months, lightly oil the stroboscope and main bearings (use a sewing machine oil, or similar)."

;)
Da er det nok en annet type lager eller en annen del av mekanikken det er snakk om. Lagertypen med en spindel og et messinglager med kule, brukt på Linn, Thorens, Rega mv. trenger ikke ny olje før etter mange års bruk. Symaskinolje kan som sagt ikke brukes, belastningen på oljen blir for stor og symaskinoljen er for tynn.

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Finnes det spesielle tegn som antyder at senterleiet bør smøres opp? Hva bør jeg f.eks være på vakt for når det gjelder min Rega Planar 3?

Mvh

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Finnes det spesielle tegn som antyder at senterleiet bør smøres opp? Hva bør jeg f.eks være på vakt for når det gjelder min Rega Planar 3?

Mvh
Hvis spilleren går ujevnt. Ta av remmen og sjekk at tallerkenen snurrer lett rundt uten ulyder og at den blir snurrende en stund hvis du gir tallerkenen en dytt.

Hvis platespilleren er flyttet opp ned eller stått lagret lenge på loft/kjeller bør oljen fylles opp/byttes. Ellers trenger man neppe å gjøre dette spesielt ofte, kanskje ikke mer enn hvert 10.-15. år eller vel så det.

CBA

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Takk for tipset. Spilleren nærmer seg den alderen du skisserer, men har ikke merket noe til unormal gange etc. foreløpig. Skal være oppmerksom på symptomene du nevner.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Da er det nok en annet type lager eller en annen del av mekanikken det er snakk om. Lagertypen med en spindel og et messinglager med kule, brukt på Linn, Thorens, Rega mv. trenger ikke ny olje før etter mange års bruk. Symaskinolje kan som sagt ikke brukes, belastningen på oljen blir for stor og symaskinoljen er for tynn.
Litt annerledes lager er det nok. Senterspindel i stål med en stålkule i bunnen i et teflonbehandlet leie. Symaskinolje skal benyttes, men så skal da spilleren min smøres opp en gang i året også. Og den snurrer i 10-15 minutter om jeg gir den en kraftig snurr. Like bra som i 1978 ;)

Men jeg lurer på hvor dere finner dekning for å benytte gearolje i andre lager? Hvor tykk er Linn sin olje. Eller Michells? Nye Micheller har et helt annet lager som umulig kan trives med gearolje.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Men jeg lurer på hvor dere finner dekning for å benytte gearolje i andre lager? Hvor tykk er Linn sin olje. Eller Michells? Nye Micheller har et helt annet lager som umulig kan trives med gearolje.
Gearolje EP80/90 er en syntetisk olje som er ganske tyntflytende, men ikke på langt nær så tyntflytende som symaskinolje. Denne anbefales av Rega, og jeg har brukt den på andre platespillere med samme konstruksjon på lageret, hovedsaklig eldre Thorens. Det bør heller ikke være noe problem med denne oljen på Linn og Systemdek.

NB! Lager med nylonforinger, keramikk eller med andre komposittmaterialer kan keve et spesielt smøremiddel eller ikke smøring i det hele tatt. Sjekk med produsenten!

Topp Bunn