Sending av høyttalere og forsikring

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Skal muligens sende et par høyttalere innenlands. Det desidert billigste jeg har kommet over foreløpig er å bruke Hurtigruten (Nor lines), men de har ingen forsikring. Det er en sjanse å ta. Hvor kan jeg få tegnet egen forsikring på sending av gods? Kontaktet IF, og de hadde ingen ting som kunne dekke det når jeg ikke reiste med selv.

Eventuelt andre tips til transportmåter for høyttalere (38 kg pr. stykk) taes imot.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei
Jeg sendte selv ht med båt for et par år siden.
Da hadde IF en forsikring de tilbød meg for akkurat den frakten. Kostet rundt 300,-
Husker dessverre ikke flere detaljer om dette nå, annet enn at jeg ringte fra skranken hos fraktselskapet og gav IF de detaljene de trengte.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.209
Hm...

Ikke for å ta kjeften for full her, men tror da jeg sendte en pakke med et annet spedisjonsfirma
her for noen år siden. Den fikk jeg forsikret i Gjenstridige. Var en forsterker til rundt samme sum.
(Har sendt og mottatt så mye rart etterhvert så husker ikke detaljene. Du kan prøve å høre med de.)

Leifen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
emotikon skrev:
Hei
Da hadde IF en forsikring de tilbød meg for akkurat den frakten. Kostet rundt 300,-
Husker dessverre ikke flere detaljer om dette nå, annet enn at jeg ringte fra skranken hos fraktselskapet og gav IF de detaljene de trengte.
Pussig. IF kunne ikke tilby meg noe, og jeg er kunde der.

Hørte med Gjensidige, men det gikk ikke når jeg ikke var eksisterende kunde hos de. Får sjekke videre....

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.305
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Egenemballerte norgespakker hos Posten/Bring kan være ganske digre, og er i utgangspunktet forsikret for 10.000 pr. pakke, men jeg mener Posten kan tilby noe som kalles Følgeskadeerstatning som dekker mer.

Kundeservicen deres kan sikkert svare på dette, evt.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.209
orso skrev:
emotikon skrev:
Hei
Pussig. IF kunne ikke tilby meg noe, og jeg er kunde der.

Hørte med Gjensidige, men det gikk ikke når jeg ikke var eksisterende kunde hos de. Får sjekke videre....
Ja. Da har du svaret der sikkert. Jeg bruker de til noen andre forsikringer.

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
756
Torget vurderinger
3
Dazed skrev:
Egenemballerte norgespakker hos Posten/Bring kan være ganske digre, og er i utgangspunktet forsikret for 10.000 pr. pakke, men jeg mener Posten kan tilby noe som kalles Følgeskadeerstatning som dekker mer.

Kundeservicen deres kan sikkert svare på dette, evt.
Det er i utgangspunktet en grense på 35 kg men Bring kan sende større pakker og også hele paller men det koster....

Jeg sendte for en tid siden ett par med Klipsch RF7 fra Haugesund til Narvik med Norlines, tror det kostet i underkant av 2000 kr, men forsikring kom jeg ikke på å sjekke opp i :)

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
Jeg sendte en forsterker ifjord høst og da tegnet jeg forsikring igjennom norlines som sto for transporten. forsikret den for 150 000,- og betalte vel rundt en 500kr for det om jeg ikke husker helt feil.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Da må rutinene ha endret. Norlines gir ingen forsikring nå. Og IF kan ikke tilby meg noe.

Hvordan sender folk store høyttalere? Utrolig at det skal være så vanskelig.

Har forøvrig snakket med Bring Cargo to ganger og fått to forskjellige priser og forskjellig svar angående forsikring. ::)

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Antall liker
57
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
Hva med flyttebyråer? De kjører jo med biler hit og dit, kanskje de kan ta med noe?
Regner med de har forsikring på tingene de kjører iallefall.
Som student flyttet jeg iallefall småtingene mine i en bil som hadde litt ledig plass, og skulle riktig vei.
Kommer kanskje litt an på hvor tingene skal hen, men hvis det er mellom to kurante byer burde det kanskje la seg gjøre å finne noe?

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
115
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Hei Orso

Den 16.01.2012 sendte jeg mine Sonus Faber Guarneri Homage fra Bring Cargo sin terminal i Kristiansand til deres terminal i Førde.
Høytalerene ble godt pakket i sin egen emballasje (3 kolli) med totalvekt 113,5 kg og deretter plassert på en europall og surret i plast slik at de fikk pallen for seg selv.
For denne frakten betalte jeg rundt 1000,- pluss minus noen kroner.

Forsikring på dette var ikke mulig via Bring da de kun har en vektberegnet forsikring som ikke ville være i nærheten av Guarnerienes verdi ved skade.

Derfor ringte jeg det forsikringsselskapet jeg er totalkunde hos, IF, og ba om transportforsikring på høytalerene jeg skulle sende. dette var ikke noe problem.
Prisen ble 1000,- og da gjaldt forsikringen fra den telefonsamtalen og syv dager frem i tid slik at jeg skulle være sikker på at de rakk frem til kjøper før forsikringen utløp.

Jeg måtte ikke reise sammen med høytalerene heller ;)

Forsikringen kalles Transportforsikring og jeg vil tro at IF bør kunne yte deg den samme service som jeg fikk.

Hvis ikke de vil hjelpe deg kan du gjerne referere til min polise (gi meg et hint så kan jeg scanne forsikringsbeviset og vilkårene) slik at du kan få forsikret det du ønsker å sende på en skikkelig måte.

Mvh
Gjert

Topp Bunn