Transport og import Sende SME-spiller til fabrikken for service

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg skal omsider få sendt SME10-spilleren til fabrikken for testing og reparasjon (ujevn gange).

-Hva er beste måte å sende på, hva kreves av forsikring og tollklarering, og hva koster slikt?

-Spilleren ble kjøpt for drøye 3 år siden av Audioryal, og siden de ikke finnes lenger er den norske kjøpsloven lite verdt. Vet noen hvordan SME pleier å forholde seg til kostnadene med slike reparasjoner (inkl. frakt begge veier), og hva som dekkes av eventuell fabrikkgaranti?

totte

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Sending av HiFi til utlandet for reparasjon (SME til England)

Bumper

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Vet ingenting om hva SME gjør men når det gjelder forsendelsen så må du fylle ut tollklarering på posten. Husk å få med så mye detaljer som mulig; model, s/n nr. verdi, gjerne farge etc. og IKKE mist kopien! Tollvesenet kan være vanskelige når den kommer i retur (erfaring..). Jeg har måttet sende papirene en gang til når utstyret kommer i retur selv om det var vedlagt pakken av avsender, kanskje de skulle sjekke meg, vet ikke. Og husk å minne SME om at de legger ved den klareringen som du legger ved når de returnerer den i tillegg til den som de skriver. Det blir for dumt å måtte momse for den en gang til. Når det gjelder forsikring så hør med de på posten, tror det er forsikret for den summen som du skriver på klareringen. Det er en rubrikk på klareringen hvor du krysser av for "sendes for reperasjon".

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.244
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Og sørg for originalemballasje. Hvis ikke du har den lenger, kontakt SME. De kan sende deg ny.

mvh

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Vet ingenting om hva SME gjør men når det gjelder forsendelsen så må du fylle ut tollklarering på posten. Husk å få med så mye detaljer som mulig; model, s/n nr. verdi, gjerne farge etc. og IKKE mist kopien! Tollvesenet kan være vanskelige når den kommer i retur (erfaring..). Jeg har måttet sende papirene en gang til når utstyret kommer i retur selv om det var vedlagt pakken av avsender, kanskje de skulle sjekke meg, vet ikke. Og husk å minne SME om at de legger ved den klareringen som du legger ved når de returnerer den i tillegg til den som de skriver. Det blir for dumt å måtte momse for den en gang til. Når det gjelder forsikring så hør med de på posten, tror det er forsikret for den summen som du skriver på klareringen. Det er en rubrikk på klareringen hvor du krysser av for "sendes for reperasjon".
Takker. Jeg tror ikke innholdet er forsikret for mer enn noen kroner per kg, men skal sjekke det opp.

Og sørg for originalemballasje. Hvis ikke du har den lenger, kontakt SME. De kan sende deg ny.

mvh
Har den fortsatt. Jeg tror jeg sender uten arm og tallerken. Det er vel ingen grunn til å ha det med?

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.546
Torget vurderinger
4
Dersom det blir tatt på garanti så pass på at dette er spesifisert i return papirene , ellers så kreves moms på verdien av spilleren.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
871
Odder er vel fortsatt operativ, nå som en del av Audiosolution. Og så vidt jeg vet fortsatt importør av SME: AUDIOSOLUTION AS

Han har sikkert synspunkter på hva du bør gjøre?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.358
Torget vurderinger
1
Bra tips, Tore! Slike ting går lettest via importøren- de har oversikt over hvordan SME opererer vedr. service o.l.
En SME 10 er såpass komplisert mekanisk sett, så jeg ville sendt ALLE deler (også tallerkenen osv) til England. Dette for å bombesikre om at alle. og absolutt alle deler får en gjennomgang på fabrikken, så maskinen kommer "hjem" som ny! Tollregler krever selvfølgelig sin læring og gransken før det gjøres.

Sist redigert:

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
871
Jeg innbiller meg uten at jeg egentlig vet det at SME er av den typen produsenter som har alt på greip; de har orden i sysakene ned til den minste skrue (bokstavelig talt). Så jeg tipper de har procedures for service o.l. også.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det finnes regler for slikt:

For varer som sendes utenlands for reparasjon, og som deretter sendes tilbake til Norge, står det bl.a. dette på Tollvesentes hjemmesider:

Merverdiavgift kan beregnes ut fra bearbeidings-, reparasjons- og fraktkostnadene. Gratis reparasjoner pga. garantiforpliktelser medfører ikke toll- og avgiftsplikt.

Det skal altså ikke betales toll eller MVA av utstyrets verdi ved gjeninførselen - bare for verdien av selve reparasjonen (og frakt hvis reparasjonen ikke er gratis). Men det betinger at alle skjemaer er fylt ut riktig når utstyret sendes ut av landet. Ta kontakt med Tollvesenet - så går dette sikkert greit.

M.h.t. forsikring er jeg ganske sikker på at både Posten - hvis du bruker det - og andre transportfirmaer bare dekker et standardbeløp pr. kilo gods hvis man ikke har avtalt - og betalt for - noe annet. Sjekk ut dette med transportfirmaet - eventuelt med ditt eget forsikringsselskap.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.546
Torget vurderinger
4
Jeg har erfaring med at levrandør ikke spesifiserte at det var gjort garati jobb på produktet siden jeg ikke skulle betale noe. Den ble stoppet i tollen og mva ble krevd for hele verdien av produktet. Jeg hadde fylt ut riktig skjema med korret info (garanti rep), men det er ikke nok. Etter at produsent hadde bekreftet at dette var garanti så var det ikke noe problem. Poenget mitt var at det må stå klart i retur papirene at dette er garanti om så er tilfelle.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har erfaring med at levrandør ikke spesifiserte at det var gjort garati jobb på produktet siden jeg ikke skulle betale noe. Den ble stoppet i tollen og mva ble krevd for hele verdien av produktet. Jeg hadde fylt ut riktig skjema med korret info (garanti rep), men det er ikke nok. Etter at produsent hadde bekreftet at dette var garanti så var det ikke noe problem. Poenget mitt var at det må stå klart i retur papirene at dette er garanti om så er tilfelle.
Ja - det er jo et helt vesentlig poeng.

Topp Bunn