Juss og økonomi Selge leilighet uten megler?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.965
Vi skal selge vår leilighet og har muligens sjansen til å selge til naboer i samme blokk som leier. Vi trenger derfor ikke visninger, stylister, fotografer osv.

Det vi trenger er noen som kan hjelpe oss med det formelle ifb med salget. Noen som har erfaringer med slikt? Anbefalinger (evt avbefalinger) på selskaper, advokater e.l.? Et raskt google søk har kommet opp med et par selskaper som tilbyr slike oppgjørstjenester. Men, som i alle bransjer, er det vel noen som er til å stole på og andre ikke.

Gode råd settes umåtelig pris på!

S

Slubbert

Gjest
Jeg kjøpte leilighet av en bekjent som brukte Propr, og hun var fornøyd med dem. Ellers tilbyr de fleste meglere oppgjørsoppdrag hvis du spør om det.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.290
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
I Drammensområdet har det vært en svindler som har bydd og fått tilslag på mins 7 boliger. Ved alle tilfeller så fordufter fyren etter at kontrakten er skrevet og penger skal overføres. Det viser seg at karen ikke eier nåla i veggen men meglerne sier de har undersøkt det de plikter og forlanger honorar. Dermed sitter selger med skjegget i postkassa - intet salg og et stort megler honorar.

Alle sier : IKKE BRUK MEGLER.

Siste jeg kjøpte bruket jeg advokat - kostet bare noen tusen.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.528
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Alle de gangen jeg har vært involvert i huskjøp (en gang for meg selv, og to gang ifb med at stebarna har kjøpt seg kåk, og jeg defor var «konsulent»), så har meglerne forlangt finansieringsbevis før du har fått by. Dette er iht krav om god meglerskikk, og det foreligger dom på dette.

https://www.hjort.no/eiendomsmeglere-ma-undersoke-kjopernes-finansiering

Johan-Kr

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.690
Torget vurderinger
28
Solgte min forrige leilighet uten visning til bekjente av en nabo, benyttet den megleren jeg kjøpte huset av, han tok dette på timebetaling, det vil si småpenger ifht normalhonorar for salg.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.965
Takker for fine tips og råd. Av og til er ikke HFS så verst :)

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.431
Uten å kunne jussen / det formelle i det så er det ved overdragelse av bolig sentralt at de korrekte tingene skjer og at de skjer i korrekt rekkefølge. Dette mellom annet for å forhindre at en bolig selges to ganger, at selger kan belåne den etter at den faktisk er solgt osv, samt registrering hos Statens Kartverk (hvilket meg bekjent er referansen for hvem som faktisk eier en bolig i Norge).

Det er neppe rakettforskning og er en tjeneste som kan tilbys av eiendomsmeglere og advokater som har spesialiert seg på dette. Det er garanter, som OMF sier, mye billigere enn en normal salgsprosess med utgifter til takst, fotografering, annonse, visninger, salgshonorar og alt det andre som normalt følger med en boligsalg.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det kan være en del å spare og mye å tape på å ikke bruke megler når man selger kåken.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.431
Det kan være en del å spare og mye å tape på å ikke bruke megler når man selger kåken.
Det varier nok ganske mye. I disse tider har jeg inntrykk av at det ikke er spesielt vanlig med ville budrunder da det sies at markedet er i grei balanse - også indikert ved at avisene ikke skriver noe om hvor himmelhøyt over takst noe ble solgt for omtrent daglig. Dersom det i tillegg gjelder en type leilighet som omsettes relativt hyppig og ikke har noe spesielt med seg er det ikke så lett å se at oppsiden skal være veldig stor med full salgsprosess. For en leilighet i Oslo kommer salgskostnaden fort på over 100.000 kroner. Om det er bolig med "spesielle kvaliteter" eller det er et lass av smådesperate kjøpere stiller saken seg selvsagt annerledes.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.817
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg har et hus som ble forsøkt solgt for et par år siden, i et stille marked. Det ble ikke noe salg, men advokaten skulle da ha rundt 7 tusen, ved salg..... no cure -no pay....

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.443
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Forsikre seg om salget først men opplyse at oppgjøret skjer via advokat eller megler - avtalt på forhånd if-not-then....

Topp Bunn