Selge dyr prog-samling, råd ønskes.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.601
Har en samling med vinylprog fra 60-70 tallet. Harvest, Deram, Vertigo swirl samt en del amerikansk snacks. Samlingen er luket, dvs alt trash er borte. Ingen av skivene går for under 200.- iflg record Collector og Popsike. 40-50 ligger mellom 500 og 3.000 og noen få ligger høyere.

Samlingen inkluderer også en Mobile Fideity Beatles og en Stones-boks, begge VG+

Hele samlingen skal takseres før salg, men jeg vil vurdere den til rundt 100-120.000.

Kunne tenke meg å selge alt under ett - orker ikke tanken på "en og en på Ebay".

Antikvariater betaler for dårlig, selv i kommisjon (50%?)

Jeg må ikke selge, så hvis jeg ikke får til dette på en smooth måte, beholder jeg heller skivene.

Finnes det fora (fortrinnsvis skandinaviske, jeg vil gjerne at kjøper gjennomgår samlingen selv her før eventuell handel) der man kan komme i kontakt med en - eller eventuellt en gruppe - samlere, som kunne være i målgruppen?

Tips og råd mottas med stor takk!

Individuelle pm-er med "har du den og den så kjøper jeg av deg" er ikke fullt så velkomne :)

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Antall liker
4
Min første reaksjon: Meld deg på en platemesse.

Ole G :)

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.601
olisn skrev:
Min første reaksjon: Meld deg på en platemesse.

Jeg har tråkket gjennom ganske mange slike

Mitt inntrykk er at det er liten omsetning av dyrere ting og veldig mange "bargain-hunters" (som jeg selv :) )

Er det noen som har andre erfaringer?

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Antall liker
4
Min erfaring da jeg var i samme situasjon som deg og deltok på messe, var at mesteparten av de sjeldne og dyre tingene gikk til de andre selgere (som gjerne er samlere selv) før selve messen ble åpnet. Resten gikk rimelig greit, ikke vanskelig å få solgt de rette tingene til grei pris.
Men noe må en kanskje ofre hvis en vil ha unna så mye på kort tid.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.601
Kult!

Tør jeg spørre hvilke(n) messe(r) du deltok på?

Jeg har jo ikke så grusomt dårlig tid - får jeg solgt mesteparten på en par tre messer går det fint.

R

rico

Gjest
På 90 tallet solgte jeg komplet Vertigo spiral UK, (nesten) komplet Harvest UK, komplet Neon, en haug med tysk, italiensk, hollansk ++ prog. Den letteste måten å bli kvitt dem på til en ønsket pris var å selge dem til en som var en (seriøs) samler og selger selv og som visste hva det dreiet seg om. Det som IKKE er særlig greit er at jeg angrer sååå jæ...g den dag i dag så mitt råd er; glem det...Kanskje ikke det rådet du ville ha men et oppriktig råd fra en som gjorde tabben...

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Antall liker
4
BigSwifty skrev:
Kult!

Tør jeg spørre hvilke(n) messe(r) du deltok på?

Jeg har jo ikke så grusomt dårlig tid - får jeg solgt mesteparten på en par tre messer går det fint.
Platemessa i Skien. Stort samlermiljø der. Og stor interesse for prog, engelske pressinger, spesielt. Lykke til!

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.573
Torget vurderinger
1
Tror det tilnærmet umulig å selge det samlet og samtidig få en god pris. De fleste samlere vil ha en god del av titlene allerede.Og skal man kjøpe hele greia må det være mulighet for selge dublettene med god profitt.
Når det gjelder dyre plater er saken å finne kundene; disse er det som regel langt i mellom. Tror det eneste realistiske alternativet er å selge platene enkeltvis og over (lang) tid dersom man ønsker å få tilnærmet markedspris.
Når det er sagt kunne jeg godt tenkt meg å kjøpe noen til prisen platene er verdt dersom de er i mint elle mint- tilstand... ;)
De finnes plater fra disse selskapene jeg kunne være villig til å betale 1000-lapper for ;D
Har du en mint utgave a første Amazing Blondel plata betaler jeg 1500,- 8). Har du Mellow Candle kan vi jo snakkes... ;D

Men når det er sagt må jeg med all respekt å melde si at å selge en dyr progsamling på vinyl kvaliserer til innleggelse på nærmeste asyl ;D.
Typisk noe man kommer til å angre på ja.... ::)

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Antall liker
4
rico skrev:
På 90 tallet solgte jeg komplet Vertigo spiral UK, (nesten) komplet Harvest UK, komplet Neon, en haug med tysk, italiensk, hollansk ++ prog. Den letteste måten å bli kvitt dem på til en ønsket pris var å selge dem til en som var en (seriøs) samler og selger selv og som visste hva det dreiet seg om. Det som IKKE er særlig greit er at jeg angrer sååå jæ...g den dag i dag så mitt råd er; glem det...Kanskje ikke det rådet du ville ha men et oppriktig råd fra en som gjorde tabben...
Been there, done that. :-[ Trodde ikke jeg skulle komme over angringen etterpå.
Men det gikk. Det blir jo fort forferdelig mye penger av samlingen når kompletteringssyken tar kommando.

Ole G. :)

Topp Bunn