Seilbåt - tips?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Etter å ha kjørt motorbåt og skjærgårdsjeep de siste 14 årene er det tid for å prøve seilbåt!

Er det noen som har gode tips over kurrante båter og evt. også ting å se etter ved besiktige bruktbåt...?

Det dreier seg om prisklasse ca 200.000,- og 28 - 30 fot.

K.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg er en pasjonert seiler. Det du er på jakt etter er en svenskbygd seilbåt rundt 26-28 fot.
Disse får du kjøpt på Finn.no for godt under ditt budsjett. Maxi-båtene fra 80-tallet er midt i blinken for deg. F.eks. Maxi 77.
Sterke sjøbåter. Gode seilbåter. Gode båter for å lære seg seiling, og et godt utgangspunkt for å bygge videre til større og raskere båter.

Selv kjøpte jeg en Rush 97 som første seilbåt, og da er veien videre kort.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Da er kjøpeprosessen ferdig. Det ble en Wauquiez Gladiateur 33 fot. En flott skute som bærer sin alder med verdighet! Utvendig ser den ok ut, innvendig ser den ut som om den bare er 5-10 år...

Samme eier i de siste 23 år. Solid og trygg å seile! Den varer nok i 30 år til tror jeg!

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gratulerer, den så skikkelig flott ut! Overraskende billig dersom du holdt budsjettet sånn nogenlunde må man si. Kan man også spørre om hvilke vakre fjell man ser i bakgrunnen...?

Brutter'n kjøpte seilbåt for etpar sesonger siden (svensk Comfortina), mye lektyre å grave seg ned i for den pasjonerte seiler har jeg forstått, sikkert en super hobby.

Mvh Vidar P

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Hei Vidar og takk!

Det er Ørsta's "horn" i bakgrunnen. "Det ble nok en liten budsjettsprekk ja". Er det ikke det de sier i Statsbygg også da, når de overskrider budsjett med 50% ;D

Lite utstyr, men da kan jeg jo kjøpe inn etter eget ønske og få det slik jeg vil ha det...

Ser fram til late feriedager og sø'vest fra alle kanter ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kabeldragern skrev:
Hei Vidar og takk!

Det er Ørsta's "horn" i bakgrunnen. "Det ble nok en liten budsjettsprekk ja". Er det ikke det de sier i Statsbygg også da, når de overskrider budsjett med 50% ;D

Lite utstyr, men da kan jeg jo kjøpe inn etter eget ønske og få det slik jeg vil ha det...

Hehe, bare så lenge det ikke blåser oppover eller nedover så skulle det vel gå bra. Da kommer man i det minste til land til slutt.
En liten budsjettsprekk er veldig fort å renne på, til tross for nøye og samvittighetsfylt arbeide med kalkyler og planlegging; en kvittering til kona (på 2/3-deler av beløpet) og en hemmelig, reell en skulle vel fikse evt logistiske problemer :)

Mvh Vidar P

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Kabeldragern skrev:
Samme eier i de siste 23 år. Solid og trygg å seile! Den varer nok i 30 år til tror jeg!
Gratulerer, det der er en flott båt. Men du kommer aldri til å ha den i 30 år, toppen 3 tenker jeg. Du har hørt om 3-fot syken antar jeg.
Den kommer snikende allerede etter 6 mnd. ;D

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
Kabeldragern skrev:
Gratulerer, det der er en flott båt. Men du kommer aldri til å ha den i 30 år, toppen 3 tenker jeg. Du har hørt om 3-fot syken antar jeg.
Den kommer snikende allerede etter 6 mnd. ;D
Tenkte på båt rundt 28-30 fot, og endte med 33 fot. Da er første oppgradering i fht 3-fot syken alt gjort ;D

Gratulerer så mye, og kos deg på sjøen.

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Kabeldragern skrev:
Hei Vidar og takk!

Lekker skute!

Det er ingenting som late feriedager om bord i seilbåt. Et par pils, ei dorg, surkling rundt bauen og et draft til å følge med på kor man er - det deilige ved å tøfle seg inn i ei uthavn, hive dreggen og bare nyte....

Bare en bemerkning - det er Nordavind som kommer fra alle kanter ;)

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Flott båt. Kjenner ikke typen godt, men mener at de brukes en del til lang-fart. Franskmenna er jo generelt bra på å lage seilbåter. Lykke til. Karibien neste?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.796
Torget vurderinger
4
Jøss, her har det kommet 11 innlegg uten at noen har spurt om hva slags anlegg du planlegger i skuta. ;D

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Kom nettopp hjem etter å ha seilt den fra Bud til Kr.sund i dag. 4t45min i 6,3knops fart. Bris fra sørvest. Første gang over Hustadvika som kaptein i egen skute. God følelse å ha kommet helskinnet hjem. Gikk ikke så bra med fiskesjarken som lå lengre vest da vi gikk ut fra Bud. Han ble rent i senk av en tankfraktebåt... :'(

Anlegg? Original "Sailor" radio med interne oppladdbare batteri. Radioen skal virke selv om ALT annet går fyken.

Nå skal alt opp fra båten. Alt som kan trekke fuktighet skal ut og seilene skal inspiseres.

Topp Bunn