Se på pus da

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Gaupe er av de vakreste dyrene vi har i Norge.

Men apropos se på pus:
Slik gjør min lille 15 år gamle 6.5 kilos det, når det blir for varmt:
Sørger for avkjøling selv :)

Vedlegg

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Mens "Puss uten støvler" er mer ontopic og sjekker at avstiverne har mulighet for tilstrekkelig luftgjennomstrømming! :)

Vedlegg

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Synes dette er ganske KULT, og jeg synes disse dyrene er utrolig flotte.. men jeg så ikke helt i artikkelen (mulig jeg leste for dårlig) hvorfor det var så kult å ta den på film.. Er ikke disse dyrene i dyreparker rundt om kring slik at man kan filme den mens de gjør "hva som helst" ? :)

Mvh: Catman ;D

decibelius skrev:

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.147
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
pstraums skrev:
Synes dette er ganske KULT, og jeg synes disse dyrene er utrolig flotte.. men jeg så ikke helt i artikkelen (mulig jeg leste for dårlig) hvorfor det var så kult å ta den på film.. Er ikke disse dyrene i dyreparker rundt om kring slik at man kan filme den mens de gjør "hva som helst" ? :)

decibelius skrev:
Klart det er kult å ta ville rovdyr på film. Ikke vanlig kost å filme vill gaupe, jeg ville vært over meg av stolthet og glede.
Rovdyr i dyrepark er alltid triste greier, selv i 'skogen' i Kristiansand, og de får jo aldri jakte på ordentlig slik vi ser på videoen.
Vill gaupe er fantastisk, så enkelt er det.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Jøgga skrev:
pstraums skrev:

decibelius skrev:
Klart det er kult å ta ville rovdyr på film. Ikke vanlig kost å filme vill gaupe, jeg ville vært over meg av stolthet og glede.
Rovdyr i dyrepark er alltid triste greier, selv i 'skogen' i Kristiansand, og de får jo aldri jakte på ordentlig slik vi ser på videoen.
Vill gaupe er fantastisk, så enkelt er det.
Enig der, man blir bare trist av å se ville dyr i fangenskap :-[

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Hmm.. Skjønner :) Et par meget gode poeng !

thanx :)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
Har møtt Lynx Lynx i full frihet på Meråkerfjellet for mange år siden. Gikk på ski med vinden i mot og knallsterk sol i ryggen. Så et dyr jeg trodde var en hund komme gående i mot, og undret litt på hvorfor ikke eieren kom etter. Først da den var på nært hold, ca 20 meter forsto jeg at det var en gaupe. Den oppdaget ikke meg før den var på 5-8 meter. Da stoppet den opp og så på meg ganske lenge, den fant vel ut at jeg var harmløs men for stor til å spise så den gikk rundt meg i en bue på ca 5 meter før den fortsatte i skisporet i den retningen jeg kom fra uten å se seg tilbake. Vi sto vel der og studerte hverandre i 4-5 minutter.

Et meget sterkt møte som jeg ikke har glemt, det sitter spikret i minnet selv mer enn 30 år senere. Det var klart at dyret ikke var redd meg, men likevel smart nok til ikke å ta noen sjanser. Det gav et intrykk av kraft styrke og selvsikkerhet som var imponerende. Det var bare SÅ innlysende hvem av oss som var på hjemmebane. Å se dem i dyrehave etter et slikt møte er som andre også sier bare trist.

Et par andre slike møter var på samme tid, pluss/ minus et år eller to. Vi fikk besøk av 5 havørner, et par med tre unger, på hytta. De landet rett utenfor huset mens vi klippet gresset, og spankulerte litt rundt, ikke mer enn 10-12 meter unna oss i 5-6 minutter før de lettet og fløy videre. Senere samme sommer så jeg en havørn som satte seg på en stor steinblokk i vannkanten og kjørte båten bort til den. Den satt helt rolig mens motoren holdt baugen på båten mot steinen. Vi sto der og så på hverandre på 3-4 meters avstand i minst 10 minutter før den ble lei av meg og fløy sin vei. Artig nok å møte havørn så nært, men det kommer ikke på noen måte opp i mot møtet med gaupa. Fikk på en måte et helt annet intrykk av at det var et tenkende vesen jeg møtte hos den. Det gikk an å se det på øynene til gaupa at den saufarte og "målte" meg. Noe slikt var ikke å se i gluggene til ørna.

Topp Bunn