Frakt og sending Se dette før du pakker og sender med Posten!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
Det gjelder å pakke godt uansett hvem man sender med, med mindre det er kurrer.

Pakken bør tåle et fall på minimum 2 meter, ligge nederst i en diger haug/stabel, og få noe tungt kastet oppå. Legg til også en god dose skrangling og ramling.

mvh
KJ

TiaZzz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2015
Antall liker
41
Sted
Skedsmo
Kjøpte en bremsekraftforsterker (høhø, nesten on topic for dette forumet!) fra USA som USPS eller Posten klarte å mishandle så ille at den var ødelagt ved ankomst. Nå er ikke dette en stor bit stål som mye andre bildeler, men langt fra så ømfintlig som mye Hifi-utstyr. Var greit pakket, men pakken så jo ut som et trekkspill ved ankomst. Tydelig at noen pakker får harde liv.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
Den pleier jo å overleve en frontkollisjon, men jeg forstår at det kan bli vanskelig å flytte en pakke med håndmakt uten på gi den mer juling enn en frontkollisjon...

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.303
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Synes ikke denne handteringa til postmannen var så ille. Det er tydelig at det er lett gods og havner oppe på en haug med pakker som er ganske mykt. Tror det går verre for seg i sorteringsmaskinene.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.713
Torget vurderinger
4
Nytter ikke pakke godt. Det eneste trygge er å hente selv.

Pakket en Thorens TD320 MKIII som jeg solgte for 1000 kroner i to esker.
Hadde ikke orginaleska. Jeg pakka og styra i to timer. Laga blant annet et "hus" over tonearma av isopor og papp. Skrev forsikiktig på alle sider av eskene.
Når eskene kom fram så var armhviler knekt.
Jeg kan bli så forbanna.....

Tru om det hadde vært bedre å bare klistra adresselappen på lokket. Ferdig med det.....

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.303
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Nytter ikke pakke godt. Det eneste trygge er å hente selv.

Pakket en Thorens TD320 MKIII som jeg solgte for 1000 kroner i to esker.
Hadde ikke orginaleska. Jeg pakka og styra i to timer. Laga blant annet et "hus" over tonearma av isopor og papp. Skrev forsikiktig på alle sider av eskene.
Når eskene kom fram så var armhviler knekt.
Jeg kan bli så forbanna.....

Tru om det hadde vært bedre å bare klistra adresselappen på lokket. Ferdig med det.....
Veldig vanskelig å pakke selv. Har man ikke fintenkt emballasje fra produsent, som er laget med rom og støt absorberende soner, er det hente og lever som gjelder. Produsentene sender og, dog ofte med gods transport som er sikrere.

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Å pakke selv er ikke på noen måte vanskelig, men man må tenke seg om litt.

Det er veldig mange som som ikke har den fjerneste anelse om hvordan man pakker godt. Har selv mottatt pakker hvor avsender etter pålegg fra meg har pakket "ekstra godt" mens det i realiteten var helt elendig. Det har som regel likevel gått bra, men har også noen tilfeller hvor det ikke har gått bra.

Sørg for å ha en solid pappeske. Ikke en slapp eske som har blitt brukt mange ganger før.
Pakk gjerne eske i eske med besyttelse som feks isopor, luftposer, bobleplast ell. i mellom.
Pakk slik at gjenstanden beskyttes godt mot kraften fra store fall og støt.
Pakk slik at innholdet ligger rolig/stødig uten mulighet for å bevege seg.
Sørg for at innholdet er er godt bekyttet fra hjørnene.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
Jeg har ved flere anledninger vært med på å designe emballasje i 3D, og kjørt utallige tester på en mengde prototyper av emballasje. Jeg har mange ganger blitt overrasket over hvor emballasjen feiler. Det er gjerne ikke der vi trodde emballasjen var svak. Sjansen for at en egenkonstruert emballasje skal være tilstrekkelig for å tåle at pakken faller er gjerne ikke så veldig stor.

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Jeg tillater meg å være uenig. Det gjelder å ta i så man er sikker.

Har sendt mange hundre, og ikke tusen pakker. Aldri hatt transportskade.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.598
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg kjøpte for mange år siden en rørforsterker som ble sendt med posten. Selger hadde eska, men ikke alle isoporbitene, så eska ble fylt opp med isoporchips. Rørene var pakket i originalesker, og lå fordelt innimellom isoporen. Forsterkeren overlevde fint, men 6SL7GT hadde migrert mot utkanten av eska og ble knust. Forsterkeren ble henta på lillejulaften, rett før stengetid på posten. Lokale reparatøren hadde tilfeldigvis et NOS RCA 6SL7GT liggende, så jeg fikk musikk i jula 😊

Johan-Kr

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.448
Sted
Sølvbyen
Kan virke som eneste måten å sende noe trygt er å stroppe det fast til en europall eller bruke budbil fra dør til dør.

Helt utrolig at posten ikke tar mer tak i dette med pakkehåndtering og strammer opp de som er i direkte kontakt med pakkene. Det må være noe fundamentalt galt med ansettelsrutinene eller den interne bedriftskulturen til en bedrift som så åpenbart ikke evner å innstille det minste grann av yrkesstolthet hos sine ansatte.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Glemmer ikke en tur jeg hadde til Morten på NAT.

Han hadde venta i lang lang tid på en Bladelius avspiller og pre i samme boks. Tror han nevnte at det var den første på markedet.

Det var sen vinter, slaps på fortauene og mye vann generelle over alt.
Mener Morten fikk 3 store pakker.

Budbilen parkerte naturligvis midt i gata utenfor butikken siden alle parkeringsplassene var opptatt. Morten hadde også 4mann som var klare til å løfte bære inn amper.

Sjåføren senker lemmen og hopper oppi vogna.

Dette får ikke Morten med seg. Jeg var ikke klar over dette før litt senere.

Jeg ser dog at pakke nr 3 blir kasta fra lemmen og fra sjåføres brysthøgde. Rett på det sørpete fortauet. Når jeg da såg Bladelius på den ene pakka så roper jeg til Morten. Han sprinter ut i sokkekesten og får ned seg den siste pakken som deiser i bakken, og seiler nedover fortauet.

Jeg har aldri sett en person pakke ut 4 amper raskere.

Vet ikke hvordan det gikk til slutt. Men jeg synes dette var virkelig ille. På alke pakkene så sto det FRAGILE med kjempestore bokstaver.

Huff....

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.303
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
@Retep: Det var ille, og av en helt annen klasse ille enn postmann videoen....

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har desverre ikke sett videoen... Men den episoden der med NAT har fått meg til å tenke litt.

Topp Bunn