SCHIIT Audio - Nydelig Hodetelefon forsterker

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
565
Sted
Bergensregionen
everlong skrev:
SPL Phonitor:
Recommendations
Unplug the headphone when you switch off the Phonitor. Otherwise
discharging residual voltages can cause beeping sounds. We did not
add a circuitry to avoid that phenomenon as it would have compromised sound quality.
Reduce volume level before you remove or plug in the headphone (or
when switching headphones). This excludes louder clicks and pops
reaching the ear. In addition, this can avoid unpleasant surprise that
follows when a headphone’s lower impedance suddenly reproduces an
otherwise acceptable Phonitor volume setting of a first headphone at a
much higher – even painful – level
Fra side 15: http://spl.info/fileadmin/user_upload/anleitungen/english/Phonitor_2730_BA_E.pdf

Kan man sammenligne det med Schiit "problemet"?
Jeg lytter som tidligere skrevet på høyst moderate nivåer. Jeg har koblet/plugget hodetelefoner til og fra SPL Phonitor, Grace Design m903, Burson Audio HA-160D, Burson Audio HA-160, NuForce Icon HDP m.fl. når de er påslått. Volumet har stått urørt fordi det er mest praktisk, presist og etterprøvbart ved sammenligninger, men musikkavspillingen har vært stoppet (med unntak av en sjelden tabbe). Det har gått bra på mine lyttenivåer, og jeg har heller ikke, så langt jeg kan huske, merket sterke/kraftige ulyder ("louder clicks and pops").

In addition, this can avoid unpleasant surprise that follows when a headphone’s lower impedance suddenly reproduces an otherwise acceptable Phonitor volume setting of a first headphone at a much higher – even painful – level
Man må selvsagt passe på volumet hvis man bytter mellom høyst forskjellige hodetelefoner. Det er f.eks. stor forskjell mellom sensitiviteten og dermed volumkravet til Sennheiser HD 25-1 II Basic og beyerdynamic T 1 eller AKG K 701.

Det kan være lurt å finne passe volumnivå for hver kombinasjon av hodetelefon + hodetelefonforsterker og notere seg disse volumnivåene. Se f.eks. svar #1350 i hodetelefontråden.

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Antall liker
63
ayaboh skrev:
Fugazi skrev:
I verste fall er dette slutten på Schiit.
De har isåfall en lang og tung vei tilbake.
Dette vil få enorme konsekvenser for dem da de fleste som kjøper
produktene deres er innom et forum eller generellt interessert i head fi.
Hva tror dere?
Hvorfor er det ingen som gjør ting på den rette måten lenger? Du slår på forsterkeren, venter litt, og plugger så inn hodetelefonene. Når du er ferdig med å høre musikk drar du ut pluggen til hodetelefonene og slår av forsterkeren.

Av akkurat samme grunn slår du alltid på den gamle rør-pre'en og lar den stabiliseres før du slår på sluttforsterkeren på 2x500 Watt, og omvendt når du skal stenge ned. Omvendt rekkefølge kan fort vekk gi ganske hårreisende opplevelser. Feilkonstruert???
Fordi det her ikke er snakk om en gammel rør-pre eller en sluttforsterker på 2x500 W, men en hodetelefonforsterker som i beste fall gir noen få W utgangseffekt.

Feilkonstruert? Ja i høyeste grad, når produsenten påstår at dem har målt 0,15V DC og det viser seg at det er over 2,2V DC. Det betyr vel at produsenten ALDRI har målt dette. Amatørmessig vil jeg kalle det...

Topp Bunn