Scanner til negativer.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.241
Antall liker
8.203
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Har planer om å kjøpe ne slik for å få digitalisere alt av gamle bilder vi har.
Men hva kjøper mann? Er jo et hav av slike.
 

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
851
Antall liker
2.105
Torget vurderinger
1
Som du sier; det er et hav av scannere og programvare for dette. Er det negativer/slides du skal digitalisere, eller er det papirkopier?
Hva du skal scanne vil også gi et lite hint om du skal gå for "flatbed" scanner som tar alt, eller om du skal ha en som er mer spesialisert for negativer og slides.

Jeg har en eldre Epson og Vuescan som programvare som fungerer greit, dog er det tregt og tidkrevende. Hvis du ikke allerede har tenkt på det, og har et digitalkamera, så kan det være en like god løsning å benytte et macroobjektiv og enkelt lysbord/-brett slik at du avfotograferer negativene/slides med, det går betydelig raskere, i tillegg til at du også kan ha litt bedre kontroll på eksponering og fokus når du scanner/avfotograferer.

Både scanner og avfotografering fungerer fint til de fleste bilder/negativer, jeg har også digitalisert eldre glassplater på samme måte.
Kanskje ikke et helt konkret svar på forespørselen din, heller et lite tips om alternativ om du ikke allerede har tenkt på det.

Du kan jo ta en titt på sidene til fotoimport.no vil du finne en del forskjellige og gode scannere.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.241
Antall liker
8.203
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
I første omgang er det snakk om negativer som skal ordnes opp i.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.915
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Min Epson V600 har tjent meg bra i flere år.
Billig og velprøvd, og anvendelig til mye.
2021-02-11_16-03-51.jpg


Ellers: Alternativ er å levere inn til butikk/firma, det har jeg også gjort på verdifulle ting, som arvegods mellomformat og min fars sprell i svart-hvitt med ContaxD på 50-tallet.
Vi har et firma her i Stavanger som er gode på det, som jeg har brukt
www.filmogfotopartner.no
(tror f.eks. Japan Photo bruker dem nå)
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.544
Antall liker
3.043
Sted
Oslo
Jeg bruker en Epson V700 flatbedskanner til lysbilder og svart-hvitt- negativer Og det går helt greit selv om oppløsningen ikke er helt god nok til småformat-negativer. Det vanskeligste er fargenegativer siden den oransje basen kan gjøre at enkelte farger går i metning. Dedikerte filmskannere er programmert til å håndtere det.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.794
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
For ren negativ/diasscanner er utvalges smått i disse dager. Plustek har et par som ser ok ut.

Jeg har en utgammel Umax Powerlook 1100 firewire-scanner. Den er så gamal at programvaren trenger MacOs 9 for å virke...

Johan-Kr
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.544
Antall liker
3.043
Sted
Oslo
For ren negativ/diasscanner er utvalges smått i disse dager. Plustek har et par som ser ok ut.

Jeg har en utgammel Umax Powerlook 1100 firewire-scanner. Den er så gamal at programvaren trenger MacOs 9 for å virke...

Johan-Kr
har du prøvd Vuescan? Det har fungert greit med min gamle Minolta dimage Elite II fra omtrent 2000, via FireWire.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.794
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Dette er en norskutviklet spesialprogramvare, som er laget for å gi svært nøyaktig fargekalibrering og gjengivelse, både for papirscann og dias/negativer. Programvaren var dyrere enn scanneren...

VueScan er ikke helt der (selv om den programvaren er det som fulgte med disse scannerne)

Johan-Kr
 
P

parafinoksen

Gjest
Jeg hadde en Reflecta Proscan 10T en stund. Styr unna. Plastrammene til negativene var ikke nøyaktige nok, og det var en del slark i slissen (hvis det er lov å si), slik at plastrammen plutselig kunne stå litt skjevt. Skanningen gikk veldig tregt ved litt høy oppløsning. Jeg hadde heller ikke et dedikert rom til skanning, så det ble fort mye støv og dritt.

En kompis av meg driver med avfotografering med kamera og lysbord, som nevnt over her, og det virker som en veldig grei løsning.
 
Topp Bunn